Okt 312009
 

Jag fick precis meddelande om att delarna som lämnats på förzinkning är klara. :-)

Dom hämtas snarast, så snart vi kommit hem från dalarna, så det blir väl söndag e.m. el. kanske måndag.

 Posted by at 11:16
Okt 302009
 

Har precis hämtat ut den beställda kardanen som enligt uppgift skulle vara 151 cm c-c vilket skulle kunna passa direkt med lite tur.
Men icke, den var 152,5 cm c-c och i.s.f. måste den kortas! :-(
På följesedeln står det 151 cm men på kardanen står det t.o.m. 152,5 cm så leverantören har gjort nå’t fel.
Vid ett samtal låter man förvånad och säger att man tagit den sista ur ”det facket” och uppenbarligen har man inte kollmätt eller ens läst på den. Eftersom dom inte har nå’n mer kanske jag blir tvungen att behålla den och kosta på en kortning vilket känns lite surt.

 Posted by at 12:39
Okt 252009
 

Äntligen har delarna till framvagnen blivit lackade i silvergrå PPG Delfleet från Upplands Bilfärg! :-)

Nedre bärarmar, nya spindlarna & Strut rods.
Övre bärarmar, hjälpstyrarm, styrstag, p-ändar & justerhylsor.
Motorfästen, parallellstag, p-ändar & styrstag.

Vilket jobb det är att lacka spiralfjädrar, man hinnar nog lägga ett lager på en hel bil på samma tid!

Det hade definitivt varit enklare att lämna in på pulverlack, men då hade det inte blivit samma färg. 😉

När delarna som är på förzinkning är klara kan man börja montera. :-)

 Posted by at 21:59
Okt 252009
 
När man maskerar småytor på metalldelar,  t.e.x. anliggningsytor på styrarmar som på bilderna här intill, kan det vara pilligt att skära kanterna med kniv/skalpell så att det blir bra och knivbladet hugger lätt fast i kanten och blir slött.

Då kan man använda en teknik där man knackar längs kanterna med någon lagom hård sak som t.e.x. en mässingsdorn, gärna något som är lite mjukare än materialet i detaljen som tejpats. Det går antagligen också att använda någon lagom hård plast eller t.o.m. trä och är man försiktig går det också att använda en liten hammare.

Under pågående knackning kan det se ut ungefär som på bilden till vänster.

Och om man knackat rätt och längs hela kanten blir det nästan som en perforering som gör att tejpen enkelt kan dras bort.

Det här är egentligen en gammal beprövad teknik för att göra egna packningar av packningspapper på rulle och har genom tiderna praktiserats av många moppe, hoj och bil-åkare i nöd.

 Posted by at 18:51
Okt 242009
 

Så har jag fått tag på en begagnad kardan som jag hoppas kommer att passa rakt av och den är nu på väg hem med bussgods från södra sverige.

Eftersom delar till bakaxelupphängningen är på ytbehandling (elförzinkning) så har jag inte kunnat rigga upp motorblock+låda och bakaxel för att säkert kunna kolla måttet, men jag vet ändå att TH700’an är 3″ (75 mm) längre än gamla lådan och den ”nya” kardanen är 70 mm kortare c-c än originalet så det kanske går, annars har jag i.a.f. ett ämne att korta.

Så blir originalkardanen orörd och Tibban fick som han ville. 😉

 Posted by at 11:53
Okt 232009
 
Som gammal finmekaniker saknar man tillgången till en fräsmaskin grymt, men som tur är har man f.d. kollegor som är kvar i branschen och har resurser så att man kan få hjälp med lite maskinbearbetningar på bästa sätt. :-)
Styrarmarna t.o.m. levererades av Chrille som fräst av anliggningsytorna mot spindeln för att passa dom nya sänknings-spindlarna och som vanligt finns det inget att klaga på ett riktigt proffs-jobb som kommer gradat och klart utfört enligt anvisningarna!

Här behöver man inte tveka på om det är plant, parallellt och i mått vilket är underbart. :-)

Jag vill ha en egen fräsmaskin!

 Posted by at 21:11
Okt 222009
 
Att spänna ihop framfjädrar till en stor bil för att kunna montera dom är inte alltid det lättaste, små fjäderspännare med enkel-klor som man sätter invändigt brukar vara svåra att komma åt att jobba med.

Men så fick jag syn på en typ av spännare med dubbel-klor och en gängad stång i mitten som verkade smidig att använda. Jag bestämde mej för att testa en så’n och beställde en från mytoolstore.com och den har nu kommit hem.

Den känns smidig att använda på bänken och att dra ihop en framfjäder som på bilden går snabbt och relativt enkelt, med lite muskelkraft.

Det ska bli intressant att se hur det kommer att fungera i skarpt läge, gängstången sticker ut en del i ena änden skulle väl kanske kunna innebära en del problem, men det visar sej.

Och så ska man se till att placera klorna så nära ändarna på fjädern som möjligt för att kunna spänna så mycket som möjligt.

 Posted by at 21:39
Okt 192009
 
Dom här redskapen har i dagarna använts flitigt för att förbereda bärarmar, styrstag, fjädrar m.m. för den stundande lackeringen.På en del saker, som styrstag, har all gammal färg tagits bort och på bärarmarna har den gamla färgen mattats ner och en del ställen slipats plåtrent.

Bra öm i fingertopparna är man efter allt gnuggande med slippaper & slipduk, men nu är det i stort sett klart.

Styrledernas gängade ändar får bada i Smedens Rostborttagare som också ger ett visst rostskydd så att gängorna inte rostar på en gång, eftersom gängorna inte kommer att lackas för att det ska gå lätt att justera.

En del saker ligger också i Strip All badet för att ta bort gammal färg.

 Posted by at 21:27
Okt 142009
 

Jag har beställt lite mer saker via Jan i Dalarna jan.hismon@hotmail.com som brukar annonsera några gånger per år på olika bilsajter om import från Summit och har bra dollarkurs, f.n. 10,5 SEK/$ för icke skrymmande och 12,5 SEK/$ för skrymmande vilket tillhör det billigare jag sett. Då är det i.o.f.s. c:a 2 månaders leveranstid men har man tid att vänta finns det en del pengar att spara, och så tillkommer frakten från Malung till slutkunden förståss.

Eftersom jag beställt en kylare (aluminium) som räknas som skrymmande tror jag ändå att det blir billigare än om jag beställt direkt från Summit själv.

 Posted by at 22:13
Okt 102009
 

Idag har det inte blivit nå’t gjort med Impala’n, men däremot har det ändå blivit lite jänke-fixande då Familje-Limo’n (Caprice Hgw -91:a) börjar bli väl röd (rost) på ramen vilket måste åtgärdas för att den ska kunna fortsätta ett aktivt liv som familjetransportör. Det har varit fejande med roterande stålborstar i vinkelslipen, högtryckstvätt samt rengöringsmedel och rostlösare enligt POR-15 metoden, på ena sidan bilen. Över natten får den stå i varm verkstad och torka med värmefläkt under och i morron blir det samma behandling på andra sidan.

Blir det någe tid över kanske bärarmarna till Impala’n får sej en omgång med slipduk+papper för att komma närmare lack.

 Posted by at 19:25