Lackat var det här!

Äntligen har delarna till framvagnen blivit lackade i silvergrå PPG Delfleet från Upplands Bilfärg! 🙂 Nedre bärarmar, nya spindlarna & Strut rods. Övre bärarmar, hjälpstyrarm, styrstag, p-ändar & justerhylsor. Motorfästen, parallellstag, p-ändar & styrstag. Vilket jobb det är att lacka spiralfjädrar, man hinnar nog lägga ett lager på en hel bil på samma tid! Det …

Continue reading ‘Lackat var det här!’ »

Tips – Knacka maskering/Packning

När man maskerar småytor på metalldelar,  t.e.x. anliggningsytor på styrarmar som på bilderna här intill, kan det vara pilligt att skära kanterna med kniv/skalpell så att det blir bra och knivbladet hugger lätt fast i kanten och blir slött. Då kan man använda en teknik där man knackar längs kanterna med någon lagom hård sak …

Continue reading ‘Tips – Knacka maskering/Packning’ »

Test av fjäderspännare

Att spänna ihop framfjädrar till en stor bil för att kunna montera dom är inte alltid det lättaste, små fjäderspännare med enkel-klor som man sätter invändigt brukar vara svåra att komma åt att jobba med. Men så fick jag syn på en typ av spännare med dubbel-klor och en gängad stång i mitten som verkade …

Continue reading ‘Test av fjäderspännare’ »

Framvagn – på väg mot lack

Dom här redskapen har i dagarna använts flitigt för att förbereda bärarmar, styrstag, fjädrar m.m. för den stundande lackeringen.På en del saker, som styrstag, har all gammal färg tagits bort och på bärarmarna har den gamla färgen mattats ner och en del ställen slipats plåtrent. Bra öm i fingertopparna är man efter allt gnuggande med …

Continue reading ‘Framvagn – på väg mot lack’ »

Mer USA-beställningar

Jag har beställt lite mer saker via Jan i Dalarna jan.hismon@hotmail.com som brukar annonsera några gånger per år på olika bilsajter om import från Summit och har bra dollarkurs, f.n. 10,5 SEK/$ för icke skrymmande och 12,5 SEK/$ för skrymmande vilket tillhör det billigare jag sett. Då är det i.o.f.s. c:a 2 månaders leveranstid men …

Continue reading ‘Mer USA-beställningar’ »

Inget Impala-jobb, Bara Caprice

Idag har det inte blivit nå’t gjort med Impala’n, men däremot har det ändå blivit lite jänke-fixande då Familje-Limo’n (Caprice Hgw -91:a) börjar bli väl röd (rost) på ramen vilket måste åtgärdas för att den ska kunna fortsätta ett aktivt liv som familjetransportör. Det har varit fejande med roterande stålborstar i vinkelslipen, högtryckstvätt samt rengöringsmedel …

Continue reading ‘Inget Impala-jobb, Bara Caprice’ »