Förzinkningen klar
Jag fick precis meddelande om att delarna som lämnats på förzinkning är klara. 🙂 Dom hämtas snarast, så snart vi kommit hem från dalarna, så det blir väl söndag e.m. el. kanske måndag.
Jag fick precis meddelande om att delarna som lämnats på förzinkning är klara. 🙂 Dom hämtas snarast, så snart vi kommit hem från dalarna, så det blir väl söndag e.m. el. kanske måndag.
Har precis hämtat ut den beställda kardanen som enligt uppgift skulle vara 151 cm c-c vilket skulle kunna passa direkt med lite tur. Men icke, den var 152,5 cm c-c och i.s.f. måste den kortas! 🙁 På följesedeln står det 151 cm men på kardanen står det t.o.m. 152,5 cm så leverantören har gjort nå’t …
Äntligen har delarna till framvagnen blivit lackade i silvergrå PPG Delfleet från Upplands Bilfärg! 🙂 Nedre bärarmar, nya spindlarna & Strut rods. Övre bärarmar, hjälpstyrarm, styrstag, p-ändar & justerhylsor. Motorfästen, parallellstag, p-ändar & styrstag. Vilket jobb det är att lacka spiralfjädrar, man hinnar nog lägga ett lager på en hel bil på samma tid! Det …
När man maskerar småytor på metalldelar, t.e.x. anliggningsytor på styrarmar som på bilderna här intill, kan det vara pilligt att skära kanterna med kniv/skalpell så att det blir bra och knivbladet hugger lätt fast i kanten och blir slött. Då kan man använda en teknik där man knackar längs kanterna med någon lagom hård sak …
Så har jag fått tag på en begagnad kardan som jag hoppas kommer att passa rakt av och den är nu på väg hem med bussgods från södra sverige. Eftersom delar till bakaxelupphängningen är på ytbehandling (elförzinkning) så har jag inte kunnat rigga upp motorblock+låda och bakaxel för att säkert kunna kolla måttet, men jag …
Som gammal finmekaniker saknar man tillgången till en fräsmaskin grymt, men som tur är har man f.d. kollegor som är kvar i branschen och har resurser så att man kan få hjälp med lite maskinbearbetningar på bästa sätt. 🙂 Styrarmarna t.o.m. levererades av Chrille som fräst av anliggningsytorna mot spindeln för att passa dom nya …
Att spänna ihop framfjädrar till en stor bil för att kunna montera dom är inte alltid det lättaste, små fjäderspännare med enkel-klor som man sätter invändigt brukar vara svåra att komma åt att jobba med. Men så fick jag syn på en typ av spännare med dubbel-klor och en gängad stång i mitten som verkade …
Dom här redskapen har i dagarna använts flitigt för att förbereda bärarmar, styrstag, fjädrar m.m. för den stundande lackeringen.På en del saker, som styrstag, har all gammal färg tagits bort och på bärarmarna har den gamla färgen mattats ner och en del ställen slipats plåtrent. Bra öm i fingertopparna är man efter allt gnuggande med …
Jag har beställt lite mer saker via Jan i Dalarna jan.hismon@hotmail.com som brukar annonsera några gånger per år på olika bilsajter om import från Summit och har bra dollarkurs, f.n. 10,5 SEK/$ för icke skrymmande och 12,5 SEK/$ för skrymmande vilket tillhör det billigare jag sett. Då är det i.o.f.s. c:a 2 månaders leveranstid men …
Idag har det inte blivit nå’t gjort med Impala’n, men däremot har det ändå blivit lite jänke-fixande då Familje-Limo’n (Caprice Hgw -91:a) börjar bli väl röd (rost) på ramen vilket måste åtgärdas för att den ska kunna fortsätta ett aktivt liv som familjetransportör. Det har varit fejande med roterande stålborstar i vinkelslipen, högtryckstvätt samt rengöringsmedel …