Nov 292009
 

Nu är beslutet taget för växellådsbalken, skulle det bli köpt, nytillverkad (egen) balk eller modifiering av originalet…?

Efter mycket funderande och en del kollande på färdiga lösningar och olika modifieringar har jag hittat en lösning för modifiering av originalbalken som känns bra.

Karossen är kvar på ramen ett tag till för att kunna se till att växellådan passar ordentligt.

Kanske blir det även bygge av avgassystem, eller i.a.f. början på, innan karossen lyfts av och sätts i snurran för lackering av undersidan i svart.

Så här ser det ut med den gamla lådan som är en PowerGlide.
Kunde inte låta bli att ta en bild bakåt också. :-)
TH-700 lådan är lite fetare och kräver lite massage av karossen i hörnet vid tunneln och golvet för att skapa plats så att den inte tar i.
Operationen påbörjad, med att skära loss fästet.

Fästet kommer helt enkelt att flyttas tillbaka 5cm så att det kommer att bli som ett urtag i balken och inte hänga ut så mycket på sidan som tidigare.

En liknande modifiering kan se’s på: http://www.cardomain.com/ride/495035/3

Mer har tyvärr inte hunnits med den här helgen och nu ska jag ut och resa i jobbet några dagar så det dröjer nog till nästa helg innan det händer nå’t mer.

 Posted by at 23:07
Nov 212009
 
På väg att mötas för en stund igen…

Ramen får funka som vagn för att rulla in karossen i verksta’n.

I fram används ett block i en ställning.
Och i bak används en del av snurran som lyft.

Det går i.o.f.s. att använda båda stativen från snurran som lyft på sidorna av karossen, men det kändes lite osäkert med tanke på underlaget utomhus, men det kommer nog att testas för av/på-lyftning inomhus.

Here she flies! :-)

Karossen läggs först ner på reglar som ligger på ramen för att kunna byta tag och se’n läggas ner på bussningarna på ramen.

 Posted by at 21:08
Nov 152009
 
Styrsnäckan nylackad och grann!
Bromstrummorna lackas först på insidan och runt kanten för att få färg överallt, Utsidan får färg när insidan torkat så pass att man kan vända på steken.

Jo, bromsytorna är maskerade! 😉

Hardyskivan till rattstången lackades också, inte gummit förståss det maskas ju!

Här skulle man väl så småningom byta till nå’t annat, ny hardyskiva el. kanske ännu hellre en knut.

Jänkarna kallar denna pryl för ”Rag Joint” (Rag = Trasa) och nå’t sånt kan man ju inte ha på bilen. 😉

 Posted by at 20:10
Nov 142009
 
Bromstrummorna får sej en omgång med stålborste i vinkelslipen inför lack.

I.o.f.s. har dom badat i Strip-All och är rena från rost och gamal färg, men det känns ändå bra att gno bort ev. beläggningar så att C-A primern biter ordentligt.

Bilen har ju som sagt bara gått c:a 6000 mil och det syns t.e.x. på hur lite (inte alls) slitna bromstrummorna är, dom är nästan som nya.

1:a ägaren kan inte ha bromsat speciellt hårt, inte ofta i.a.f.

 Posted by at 21:31
Nov 092009
 
Så var det dags att ta fram ”mock-up” blocket ur gömmorna, (det måste man ju ha ett) 😉 , samt originallådan (PowerGlide) och montera och kolla nivå’n på utgående axeln för att se’n kunna få TH700 lådan på rätt höjd.

Fram med motorlyften och hiva i skrotet!

Nivå’n kollas mot överkant på rambalkarna med hjälp av nå’t tillräckligt långt och rakt, t.e.x. ett vattenpass.

Centrum på utgående axeln ligger 6mm ovanför ramens överkant.

Toppar och headers är också provmonterade för att börja fundera på hur avgasrören ska dras och hur det ev. påverkar balken.

TH700 lådan uppriggad på rätt nivå för att se’n kunna mäta ut kardan-längden så att den kan lämnas in för kortning.
 Posted by at 21:45
Nov 082009
 
Än finns det mycket delar kvar att lacka och här är det styrsnäckan som fått sej en omgång med roterande stålborste i vinkelslipen för att få bort gamla färglager så dom nya biter fast ordentligt.

Strip-All badet har också startats upp igen för att få bort färg och rost på b.l.a. bromstrummor och diverse småprylar, inomhus den här gången.

 Posted by at 20:21