Så då får man väl smida till några egna fästen då…
Eftersom jag räknar med att köra med insprutning i stället för förgasare krävs det lite modifieringar av bränslesystemet som t.e.x. andra rör med returledning och annan bränslepump med filter.
Nu har jag gjort en upphängning till pump och filter som kommer att sitta under bilen strax framför tanken och är gummiupphängd för att minska risken för störande ljud i karossen från pumpen.
TH700 lådan är lite större än någon växellåda som fanns till Impala’n 1966 och för att den inte ska banka i golvet när man gasar behövs det skapas lite extra utrymme, vilket fixas genom att banka till en bula i växellådstunneln så att det blir lagom med luft runt lådan.
![]() |
Större bula än så här behövs inte. |
![]() |
Och så insidan. |
Så nu vet jag att lådan kommer att passa och kan gå vidare på andra jobb.
Idag har jag också beställt ett Pypes SGP10 avgassystem med X-pipe i 2,5″ rostfritt.
Det är beställt utan ljuddämpare för jag tänker köra med Flowmaster’s dämpare, ska bara bestämma om dom också ska vara i rostfritt eller inte, det skiljer ju några kronor…
Jag övervägde starkt att bygga ett eget av lösa krökar & rör men det visar sej att det inte skiljer så mycket pengar, men desto mer i tid, så det fick bli färdigbockat och pypes verkar vara av bra kvalitet med snygga bockar med jämn diameter.
Ett litet minus är att Pypes-systemet slutar på sidorna efter bakhjulen, jag vill helst att det ska sluta i bak, så jag kanske får svetsa lite i.a.f. 🙂
Och så kanske jag vill ha lite bättre skarvar så att det blir enklare att ta ner systemet när man t.e.x. ska meka växellåda.
Prylarna som beställts av Jan i Dalarna har anlänt, lite som tjuvstart på julen 🙂