Dec 282009
 

Så då får man väl smida till några egna fästen då…

Aluminiumkylaren som köpts från Summit är en universalkylare utan några fästen och man får alltså tilverka egna.

Mina fästen ser ut som så här… och hur dom har gjorts visas på bilderna nedan.

Det kommer att bli ett mellanlägg av gummi för att det inte ska nötas hål på kylaren.

En lämplig profil skärs ur ett rektangulärt rör.
Den tillkapade profilen fixeras genom att punktsvetsas fast på ett fyrkantsrör av lämplig storlek, värms med gassvetsen och bockas i första bocken.
Nya punktsvetsar för att hålla allt på plats och mer värme så att andra bocken kan göras.
När fästet svalnat slipas punktsvetsarnaså att fästet kan lossas och resultatet blir så här.

Se’n ska det konstrueras lite mer för att lösa infästningen i kylarramen, det är nämligen inte direkt rakt på utan det ska förskjutas lite (30 mm) i sidled.

Mer om detta senare…

För att kunna använda originalhålen i kylarramen krävs en lite förskjutning i sidled på resten av fästet, vilket ordnar sej med lite mer smidande.
Ungefär så här kommer det att hamna på kylarramen.

Jag ville heller inte att det nya fästet skulle hamna över öppningen till kylaren. Jag planerar också att göra en liten tunnel av aluminiumplåt för att styra luften genom kylaren och det skulle bli onödigt kluddigt med en massa skrot där då.

 Posted by at 20:50
Dec 272009
 

Eftersom jag räknar med att köra med insprutning i stället för förgasare krävs det lite modifieringar av bränslesystemet som t.e.x. andra rör med returledning och annan bränslepump med filter.

Nu har jag gjort en upphängning till pump och filter som kommer att sitta under bilen strax framför tanken och är gummiupphängd för att minska risken för störande ljud i karossen från pumpen.

Med ett 3D CAD system som TopSolid kan man rita allt i datorn i 3D för att få en uppfattning om hur det kommer att se ut och hjälpa till att hitta bra proportioner.
Från sidan.

Tanken är inritad också för att hitta rätt nivå för pumpen, den ska sitta så nära tankens botten som möjligt, men jag vill inte att den ska hänga nedanför tanken så att den syns bakifrån.

När det väl är ritat i 3D går det buslätt att skapa ritningsvyer.
Och eftersom datorer är bra på att räkna ut saker (bättre än jag i.a.f.) är det också enkelt att få ut en utbredning till hur plåten ska se ut innan man börjar bocka till den.
Upphängningen tillverkas av 2mm aluminiumplåt som sågas till m.h.a. sågklinga och sticksåg.

Storleken på plåten förs över från utbredningen utskriven på papper till plåten innan tillsågningen.

Bockningen klar.
Och så här blev det med pump, filter och gummibussningar monterat.
Paketet kommer att monteras hängande under bagagerums-golvet framför tanken i ett läge liknande på bilden.

Filtret är bara provmonterat med buntband därför att det kanske blir ett annat filter, med AN-anslutningar när det slutligen sitter på plats i drift under bilen.

 Posted by at 22:50
Dec 252009
 

TH700 lådan är lite större än någon växellåda som fanns till Impala’n 1966 och för att den  inte ska banka i golvet när man gasar behövs det skapas lite extra utrymme, vilket fixas genom att banka till en bula i växellådstunneln så att det blir lagom med luft runt lådan.

Större bula än så här behövs inte.
Och så insidan.

Så nu vet jag att lådan kommer att passa och kan gå vidare på andra jobb.

 Posted by at 21:24
Dec 132009
 
Nu var det i.a.f. färdigsvetsat.

TIG-svets är guld, och har förutsättning att skapa snygga svetsar som inte kräver så mycket slipning, om man är duktig vill säga.

Etgentligen är det väl så att snygga svetsar inte behöver slipas, men så duktig är inte jag och kommer alltså att få slipa en del…

Och passar i bilen gör det också.

Bakifrån syns egentligen inte modifieringen alls.

Så här vart det från andra hållet.

Och lite slipat blev det som sagt.

Lackering kommer att ske senare tillsammans med bl.a. kardanen.

Nu återstår bara att röja undan allt man släpat fram under tiden man fixat med balken.

Jobbet är ju inte klart förrän man städat efter sej! 😉

 Posted by at 21:11
Dec 122009
 
Lite mer stärkande väggar.
För att balken inte ska tappa formen under svetsningen punktas den fast på en fixtur bestående bl.a. av ett rejält fyrkantsrör.
Förstärkningarna är helsvetsade och det gamla fästet börjar hamna på plats.

Mer bitar kommer ska strax komma på plats för att få den slutliga utformningen.

 Posted by at 21:46
Dec 112009
 

Idag har jag också beställt ett Pypes SGP10 avgassystem med X-pipe i 2,5″ rostfritt.

Det är beställt utan ljuddämpare för jag tänker köra med Flowmaster’s dämpare, ska bara bestämma om dom också ska vara i rostfritt eller inte, det skiljer ju några kronor…

Jag övervägde starkt att bygga ett eget av lösa krökar & rör men det visar sej att det inte skiljer så mycket pengar, men desto mer i tid, så det fick bli färdigbockat och pypes verkar vara av bra kvalitet med snygga bockar med jämn diameter.

Ett litet minus är att Pypes-systemet slutar på sidorna efter bakhjulen, jag vill helst att det ska sluta i bak, så jag kanske får svetsa lite i.a.f. :-)

Och så kanske jag vill ha lite bättre skarvar så att det blir enklare att ta ner systemet när man t.e.x. ska meka växellåda.

 Posted by at 22:28
Dec 112009
 
Fästörat provpunktats i den nya positionen på balken för att kolla att det stämmer.
Med växellådsfästet på plats ser man varför det måste kapas ur så mycket.
Ett stort hål blir det, och lite mer ska nog bort innan det är klart.

Men det ska nog fyllas igen till slut.

Lite förstärkningar sätts in i balken för att bibehålla styrkan trots urkapningarna.

Och lite mer kanske det blir, men det får lösa sej i morgon då smidandet fortsätter.

 Posted by at 22:13
Dec 112009
 

Prylarna som beställts av Jan i Dalarna har anlänt, lite som tjuvstart på julen :-)

Originalkylaren blev förstörd i branden så en ny behövdes, och då kan man ju lika gärna ta en i aluminium.

Det är en universalkylare från Summit och den har inga fästen, så det får blir till att konstruera och tillverka eget, kanske i aluminium det också. 😉

Men en kylare i aluminium passar det bra med en vattenpump i samma material, dessutom driven av en elmotor så spar man både en aning vikt och lite effekt.

Och så är det ju lite ”cool” förståss!

 Posted by at 21:30
Dec 112009
 
Det har varit lite dåligt med inlägg o Impala-fronten, mest p.g.a. det har gått en del tid till annat som t.e.x. bygget av detta tält för att användas som tillfälligt skydd för bl.a. bilar.
Ställningen till tältet har byggts av 45×70 reglar som skruvar ihop med knutar av metall.

Vid en första anblick verkar det vara en smidig lösning, men ack…

…jag ger mer tusan på att det nästan gått både fortare och varit billigare att bygga typ en carport på vanligt sätt.

Reglarna går väl tajt i knutarna så man får brottas rejält för att få ihop dom, det går åt bra med M8-skruv för att dra ihop det, så billigt är det inte direkt.

Men, nu fanns knutarna hemma sedan tidigare och jag tyckte att man skulle testa.

Och det blir ju en demonterbar ”tillfällig” byggnad som inte kräver byggnadstillstånd, tror jag… 😉

 Posted by at 20:27
Dec 032009
 
Nu har kardanaxeln äntligen rätt längd, den har varit hos Svea Bil för kortning och balansering samt montering av nya kors.

Växellådan (TH700) kommer från en modernare generation av GM bilar och dom hade lite andra dimensioner på knutkorsen än dom äldre bilarna och därför krävs det ett s.k. ”blandkors” för att få TH700 yoken att passa mot den gamla kardanen, men det finns på hyllan hos välsorterade handlare, och även hos Svea Bil, så det är egentligen inget problem.

Och passar på bilen gör det också, vilket betyder att måttet jag mätte fram stämmer! :-)

Kardanen ska givetvis lackas, silvergrå, så småningom.

 Posted by at 22:49