Jan 292010
 
När jag inventerade elprylarna dök det upp lite andra fossiler ur lådorna med marknadsfynd.

Bl.a. en askkopp som det fortfarande fanns lite lämningar kvar i.

Som några gamla kapsyler, en Three Towns (TT) ölkapsyl och en Mer läskeblask.

Man kan ju bara fantisera om hur det gick till när dom förtärdes…

Dessutom ett par 70-tals reliker i form av coola pedaler till bromspedal och hel/halvljus-omkopplaren.

Tror det var Cal Custom som gjorde dom.

Dom kommer inte att hamna i Impalan, snarare i nån museal låda, eller helt enkelt i soptunnan.

 Posted by at 21:52
Jan 292010
 
I och med beslutet att köra med TBI-insprutning, dessutom med ett begagnat system med el-härva och allt, har man väl utmanat sej själv lite extra, för det är en del trassel att reda ut när man rensar ur det som inte behövs ur ett gammalt system.

Men det finns ju bra med information i form av böcker, kopplings-scheman från bilen som haft insprutningen och på internet så det ska väl gå vägen med hjälp av lite envishet.

 Posted by at 21:35
Jan 292010
 
Tänkte att det börjar bli dags att inventera lagret på elprylar för att se om det är nå’t som är användbart eller om rubbet behöver bytas.

I kartongen ligger det faktiskt två elsystem till Impala -66 men det enda som kommer att användas från dom är dom bästa kontakt-styckena. I övrigt blir det ett nytt system med lite moderniteter som reläer till belysning flatstiftssäkringar och färska kablar.

Dessutom kom det fram några strömbrytare till torkare belysning och tändningslås som verkar användbara.

Lite utdelning har det tydligen varit på en del av dom marknader man besökt. :-)

 Posted by at 21:19
Jan 232010
 
Mera prylar på G till förzinkning.

Ett gäng småkrafs som skruvar, fästen till krängningshämmaren och gas-stag har körts i StripAll badet för att få bort gammal färg och rost.

Och en slutlig finputsning med roterande stålborste för att vara säker på att det inte sitter nå’t skräp kvar som kan påverka förzinkningen negativt.

Jag ska försöka lämna det till förzinkningen inom dom närmaste dagarna.

Se’n är det bara att vänta på att få hem glittret. :-)

 Posted by at 20:40
Jan 212010
 
Eftersom det ska bli skivbromsar i fram kommer också huvudcylindern att bytas så att det blir ett två-krets system med fram och bakbromsar i var sin krets.

Original bromsservo kommer att återanvändas och därför har här servo’t och original huvudcylinder separerats för att kolla måtten för den nya huvudcylindern och förbereda servo’t för uppsnyggning med bl.a. lack.

Lite bromsvätska har läckt ut och lyft lacken och lite det har blivit lite ytrost.

Men det fixar vi till med lite jobb!

 Posted by at 22:05
Jan 182010
 
Mmm… 2.5″ rostfria avgasrör är ljuvliga saker!

Pypes rören som beställdes av Americano Enterprises har kommit idag och ivrig som ett barn på julafton måste man givetvis packa upp för att få kolla och känna på innehållet. Och jag måste säga att det ser helt ok ut med snygga böjar och inte med midja som man ser på många system.

Nu beställde jag ju inte Pypes ljudämpare för att jag vill köra med Flowmasters i stället, dessvärre har det varit lite trögt med beställandet av dämparna men det stiger drastiskt i prioritet nu.

Jag har provat lite rörbitar under bilen och kommit fram till att jag nog kommer att ”anpassa” rören lite för att det ska passa som jag vill.

Mer om det senare…

 Posted by at 21:19
Jan 162010
 
Nu har jag bestämt mej för hur fläktkåpan ska se ut och tillkapning och bockning av plåtbitarna har börjat.

Här se’s ett provmontage med över och underdel tillsammans med fläkten.

Alla bitar bockade nu ska dom ”bara” passas in mot varandra.
För att kapa till bitarna så att dom passar mot varandra används sågklinga (justersåg) och sticksåg. Foten på sticksågen kläs med maskeringstape för att det inte ska bli repor på plåten.
Ett pussel av aluminiumplåt.
Provmontering på kylaren.

Nä, aluminium är inte magnetiskt, men om man har stålbitar under så kläms aluminiumplåtarna fast ändå! :-)

Och så ska det svetsas ihop med TIG’en.
Ja, nå’t sån’t blir det.

Nu återstår lite småjusteringar, kompletterings-svetsning i hörnen och hål för att skruva fast kåpan i kylaren.

Och såga upp det stora hålet för fläkten så klart!

Och provmonterat på kylarramen i bilen ser det också ut att kunna funka.
 Posted by at 19:24
Jan 102010
 
Jag funderar på att knäcka till en fläktkåpa i aluminium till el-fläkten och har ritat ett förslag i TopSolid.Jag tror att den måste göras i 4 delar som svetsas ihop eftersom jag inte har tillgång till nå’n kantpress utan bara har en kantvik att bocka med, som dessutom inte har delbart anhåll.
Det vore i.o.f.s. kanske coolare med en kåpa med lite mjukare former, liknande den här bilden, men jag vet inte om jag skulle få till det bra nog för att jag blir nöjd, och det är nog en del mer jobb, så då är det kanske bäst att köra med en bockad variant.
 Posted by at 20:57
Jan 092010
 

Genom att göra en tunnel för att styra luften så att det inte läcker förbi runt om kylaren utan i stället går genom så gör det lite extra för att hjälpa till att kyla motorn så bra som möjligt.

Jag har bockat till bitar av 1,5mm aluminiumplåt för att tillsammans bilda en tunnel.
En hel del jobb med inpassning av bitarna i hörnen blir det.

Här finns det inte mycket genvägar utan det är bara att kapa, fila och provmontera massor av gånger tills man är nöjd.

Envishet och uthållighet är egenskaper som hjälper! :-)

För att det ska bli tätt i hörnen och göra tunneln hyffsat stadig och minska risken för vibrations(o)ljud svetsas hörnen med TIG-svets.

Här är det ett av de övre hörnen som visas.

Godkänt för en TIG-rookie som jag, om jag får säja det själv.

Ett av de nedre hörnen.

Att få TIG-svetsa lite värmer skönt i kylan som råder ute nu! :-)

Hela tunneln på bänken.
Fits like a glove, och det känns ju skönt!
Med kylaren på plats ser man hur sidorna på tunneln lutar inåt mot själva kylarpaketet.
Nedre och övre plåtarna i tunneln lutar utåt för att kylarpaketet är större på höjden än öppningen i kylarramen.
Provmontage på bilen och det ser ut att kunna funka.

Dom övre hörnen, som nu sticker ut lite, kommer att rundas av för att följa formen på en vall på kylarramen.

En plåt kommer även att tillverkas för att täcka kylaren och tunneln i överkant, mest för att det ska se snyggare ut.

Se’n ska det till en kåpa på insidan också för att sätta elfläkt(ar) i, men det blir en senare historia.

 Posted by at 16:53
Jan 082010
 

Intresset för verksamheten med Impala-renoveringen och dess olika steg börjar sprida sej och det börjar dyka upp länkar på till bloggen på andra sidor.

Senast i raden är leverantören av rost och färgborttagningsmedlet Strip All där det finns länkningar till bloggar på första sidan samt Nyheter och StripAll användare.

Det är kul när det jobb man lägger ner uppmärksammas på olika sätt.

 Posted by at 22:06