Feb 272010
 
Eftersom det ska köras med bränsle-insprutning behövs det ordnas med returledning från insprutningen tillbaks till tanken.

Anslutning för returledningen kan placeras på många olika ställen i tanken, men jag fick tips av Jocke Buckau att sätta den i tankgivarens plåt, vilket är smidigt för man slipper göra åverkan på själva tanken.

En lämplig placering fanns på motsatt sida mot anslutningen till tankmätaren och där gjordes ett hål på 10mm.

Jag vill köra med skruva anslutningar, typ AN/Jic, så mycket som möjligt i stället för slangklammer och då behöver man på nå’t sätt få dit en så’n nippel.

Eftersom det är lite småtrångt, och jag inte kunnat hitta någon standardnippel att använda blev det till att svarva till en egen genomföring där sedan en modifierad JIC nippel kan anslutas.

Monterat i tankgivaren blir det så här.

Original-anslutningen för slangen från tanken till motorn har bockats lite för att skapa plats, då det som sagt är lite småtrångt.

Från en annan vinkel ser man hur det ser ut från baksidan.
 Posted by at 18:25
Feb 232010
 
Stålborstar i vinkelslipen river bra och avslöjar direkt eventuella svagheter, som t.e.x. rostangrepp i fryspluggarna och då är det lika bra att byta ut samtliga mot nya fräscha.
Nu börjar det nog duga för målning så småningom.
Arsenalen som använts består av en vinkelslip och ett gäng med stålborstar som numer är tämligen tunnhåriga. Och så har jag även använt en mindre tryckluftsslip med liten stålborste på trånga ställen.

Apropå vinkelslip så har den här från Metabo hängt med i många år och verkar nästintill outslitlig, bara byta lite kol och lager och köra vidare. Den har nå’t elektroniskt överbelastningsskydd och det bidrar väl till att öka livslängden.

Dom urtagna fryspluggarna syns även på bilden.

 Posted by at 21:30
Feb 172010
 

…måste den först göras ren så att färgen sitter ordentligt och det ska se hyffsat ut.

Motorn som kommer att sättas i till att börja med blir en 350 med TBI-insprutning från en 1989 års van.
Tanken är att den ska lackas i samma silvergrå som hjulupphängningar m.m.

Innan dess kommer lite fler saker att demonteras för att och rengöring och lack ska bli ok.

Efter några timmars umgänge med stålborstar i vinkelslipen ser det lite bättre ut, men än är det långtifrån klart för lack, bl.a. lite fler saker ska tas bort för att man ska komma åt att göra rent bättre.

Med motorn i ett motorstöd går det lättare att komma åt eftersom man kan snurra runt den.

 Posted by at 22:27
Feb 142010
 

Biltema har faktiskt ett riktigt bra verktyg för att göra konor på bromsrör, bränslerör m.m.

Dock gör verktyget bara konor med 45 graders vinkel och när man ska ansluta rör mot AN/JIC-kopplingar, som ofta används används till bränsle och oljeledningar när man bygger om fordon, ska det vara 37 graders konvinkel.

Så för att slippa köpa ett speciellt verktyg för att 37 graders konor har jag gjort egen kon-stans för 3/8″ rör som jag kommer att använda till bränsle-ledningar.

Konings-verktyget i drift-läge.

Det sitter en kort rörstump i för test därför ser man ingen rör som sticker ut till vänster som det normalt gör.

Med verktyget öppnat ser man det korta rörbiten och den nytillverkade kon-stansen, också här i drift-läge.
Här syns en av backarna för 3/8″ rör, den korta testbiten och den nya 37 graders kon-stansen.
Med rätt vinkel på rörets kona kan man ansluta det mot AN/JIC-kopplingar med en stödhylsa bakom konan i den mutter som håller röret på plats.

Jag har inte hittat stödhylsor i rostfritt för detta i sverige så jag har beställt såna från USA och inte fått hem dom än.

 Posted by at 21:39
Feb 132010
 

Motortidningen Wheels Magazine har just kommit ut med nummer 3 – 2010 till prenumeranterna och där finns mitt Impala-projekt omnämnt med några rader och någon bild.

Det är ju kul och smickrande att bli uppmärksammad i ett sånt sammanhang! :-)

Själv prenumererar jag faktiskt inte på tidningen utan köper alla nummer som lösnummer ( dumt va?), så jag får vackert vänta på att köpa tidningen när den kommer ut i kioskerna.

Wheels Magazine

 Posted by at 17:03
Feb 122010
 
Var på posten idag och hämtade ut ett nytt elsystem från M&M Autowiring and Speedshop.

Det är ett modernare elsystem med flatstifts-säkringar reläer till belysningen och framförallt färska kablar. Kontakterna i ändarna till ljuskontakter tändningslås m.m. får flyttas över från ett gammalt system, men jag har två stycken att plocka det bästa från så det ska nog lösa sej.

Allt är prydligt ordnat i separata påsar och alla kablar etiketterade (på svenska), dessutom medföljer ordentliga instruktioner, också på svenska.

M&M har just börjat tagit fram en härva för att ansluta en rensad härva för TBI-insprutning och jag blir den första att testa den.

Det blir nog en utmaning att tråckla ihop allt men med lite envishet så ska den nog ordna sej :-)

 Posted by at 20:59
Feb 112010
 
Kollektorn pekade av någon anledning snett inåt mot växellådan på högra headersen och för att få den att bättre möta avgasröret krävdes en korrigering.

Här har en kil skurits ur så det ska kunna bli lite rakare.

Och så svetsar vi ihop det igen.
Så ser det lite bättre ut och det kommer att bättre övergång till avgasröret.
 Posted by at 19:57