Apr 292010
 

Idag har jag fixat några bitar rostfri plåt av olika tjocklek och då måste man prova att pressa ett fäste i rostfritt som ju är ganska mycket ”grinigare” att jobba med än vanligt bonnjärn.

En bit 1,5mm rostfritt har kapats till, lite större är det färdiga fästet.
In med rasket i pressen!
Direkt ur pressen.

Pressningen i rostfritt gick lättare än väntat.

Inte så tokigt, nästan över förväntan faktiskt, lite renskärning bara så.

Funderar på att testa i 2mm rostfritt också men då måste stansen i verktyget slipas av mer och kommer då inte att funka för 1,5mm så det kanske får bli en till stans i stället.

 Posted by at 23:06
Apr 282010
 

Det har anlänt lite prylar som beställts direkt från Summit och det är alltid lika kul att packa upp och få klämma lite på sakerna.

Det är lite blandad kompott, huvudcylinder, bromsfördelning med reducering, bränslefilter, rostfria bränslerör och upphängningar till avgasrör.
Huvudcylindern från Wilwood ger 2-krets system och har samma infästning som originalet.
Så den passar direkt mot en original servoklocka, som givetvis ska lackas.

Eller så dyker det upp en kromad till hyffsat pris….

 Posted by at 21:03
Apr 262010
 

Tänkte att jag ville testa att göra lite egna fästen till avgasrören, som är lite roligare (snyggare) än plattjärn och gummiremsor och samtidigt se hur det skulle funka att forma plåt med en hydraulpress.

Efter en stund med pelarborr, vinkelslip och svets blir det nå’t som kan liknas vid ett enkelt pressverktyg.
– In med verktygen i pressen.

– Tillsätt en plåtbit.

– Applicera några tons tryck.

Och ut kommer en formad plåtbit! :-)
Efter lite renkapning av överflödigt material ser det nästan ut som ett fäste.
Med hål för gummibussning och tillpassning mot 2,5″ rör kan det kanske funka som fäste…

Detta är ett tidigt test i 1.25mm stålplåt, de riktiga fästena ska i.s.f. vara i 1,5-2mm rostfritt men jag saknar för tillfället rostfri plåt i lämplig tjocklek så det måste lösas först.

Det ska bli spännande att testa i ”Skarpt” material! :-)

 Posted by at 22:35
Apr 182010
 
För att enkelt kunna demontera avgassystemet och ta ner mittsektionen används dessa fina skarvar med flänsar som svetsas fast, så slipper man kämpa med att slita isär skjutskarvar som ofta blir deformerade när vanliga avgasklammer används.
Så här ser det ut när det är monterat.
Flänsarna punktas fast i ljuddämparna.
På plats under bilen riggas allt upp på plats och de bakre avgasrören punktas i flänsarna.

Här ses även provisoriska upphängningar som sitter i nytillverkade fästen i ramen, här kommer snyggare upphängningar att göras senare när bussningar som beställts från Summit kommit hem.

Rakt bakifrån över bakaxeln.
Bakifrån i annan vinkel.
Avgassystemet från Pypes finns bara till Impala i alternativet med slutrören ut på sidan bakom bakhjulen, vilket också var ett standardutförande.

Egentligen tycker jag det ser bättre ut när rören slutar bakom bilen och det kommer nog att bli så vad det lider, men detta får duga till att börja med.

Bagage-remmar används för att rigga upp prylarna under byggandet, seriösare upphängningar kommer som sagt…

Från sidan.
 Posted by at 21:45