Maj 312010
 

I helgen var det tid att montera dom grövre krängningshämmarna från Hotchkis.

Allt är prydligt paketerat i märkta påsar och med en tydlig instruktion är det inga tveksamheter.
Till den bakre hämmaren är det lite mer prylar än till den främre med fästen till bakaxeln och länkarmar till fästen som skruvas i hål som borras i ramen.

Allt monteras lös på bänken först.

Här syns det tydligt att det är lite grövre grejor på G, jämfört med dom mindre originalen. :-)

Alla gummibussningar (Polyuretan) ska smetas in med ett extremt kladdigt fett som följer med för att det inte ska börja gnissla med dom hårdare bussningarna.

För fästena till främre hämmaren behövde ett nytt hål mer sida borras, det oanvända originalhålet syns även på bilden.
Främre fästet på plats.
Det blir mumma det här….
Cool!
Till den bakre hämmaren är det länkarmar som sitter i fästen vilka behöver nya hål borrade i tvärbalken på ramen framför bakaxeln.
Typ så blev det monterat.
Och bakifrån.

Sammanfattningsvis måste jag säga att det känns som det är bra kvalitet på prylarna från Hotchkis med bra passform och utförliga instruktioner.

Sen återstår att se om det funkar lika bra ute på vägen. 😉

 Posted by at 21:54
Maj 272010
 
En sats grövre krängningshämmare från Hotchkiss har kommit hem från Summit, eftersom det är lite skrymmande delar togs dom med container via Jan i Dalarna .

Montering ska ske i helgen och Impala’n kommer ett steg närmare en 2-tons gokart.

Original hade bilen bara en klen krängningshämmare fram och ingen i bak så det borde bli lite sportigare väghållning med detta kit.

 Posted by at 22:30
Maj 102010
 
Jag har sagt det förut och det tål att upprepas:

-Riktiga prylar är halva jobbet!

Senaste tillskottet i verktygslådan är ett seriöst rörbockningverktyg för 3/8″ som pallar dom rostfria rören som kommer att användas till bränslesystemet.

Importerat från USA blev slutnotan c:a hälften av vad det kostar att köpa i sverige.

Givetvis måste man provbocka!
Stabilt och  bra, det funkar riktigt bra och flexar inte speciellt mycket trots rör i rostfritt.

Men dom rostfria rören är bra hårda så det kommer nog att bli en kamp för att få till det bra med alla bockar som krävs för att dra dubbla rör från tanken fram till motorn.

Ursäkta dålig skärpa på bilden, jag får byta den senare.

Resultatet av provbockningen blev i.a.f. till belåtenhet. :-)

 Posted by at 22:05
Maj 012010
 

Efter att ha provat att pressa fästen i 1,25 mm stålplåt och 1,5mm rostfritt med skapligt resultat tänkte jag att det nog ändå skulle vara bättre  med 2 mm rostfritt, men då måste verktyget slipas av lite extra för den tjockare plåten.

Med spänning stoppades en tillkapad 2 mm plåtbit och verktyget i pressen, skulle det bli fiasko eller succé?

Det ser ju ut att forma sej riktigt bra!
Ta mej tusan funkade det inte helt ok med tjockare rostfritt också, det är ju helkul att forma plåt med en press!
Snapper -bussningarna, som finns hos Summit, Pypes m.fl.  behöver ett 17 mm hål.
Monterat i fästet blir det så här.

Fästen kommer att slipas ur i andra änden och svetsas mot avgasröret (2,5″) och bultas genom bussningen i ramen.

Det blir nog lite renkapning av den vågiga kanten runt bussningen innan montering.

 Posted by at 21:49