Aug 292010
 
En sak är säker: – Det går åt en hel del material när man ska göra i ordning en bil, grundfärg t.e.x.

En annan sak som är nästan lika säker är att det är billigare att köpa större förpackningar än många små och återigen är det Upplands bilfärg som fått leverera CA-Primer, den här gången i 2×5 liters burkar som ger 10 liter färdigblandad epoxi-grundfärg.

Nu får det räcka med spacklandet på torpedväggen och rakheten får duga.

Grundad med CA-Primer får den nu vila och spacklet sätta sej ett tag innan det det är dags för finjustering och lack.

Det mesta spacklet hamnar som sagt på golvet i form av slipdamm och detta är högen från det här jobbet.
 Posted by at 20:32
Aug 242010
 
Jag har fått för mej att försöka göra torpedväggen lite slätare genom att lägga igen skarven som går tvärs över samt rikta och spackla lite andra ojämnheter.

Längs skarven punktas lite extra för att hålla in plåtkanten och göra det lite stummare för att förhoppningsvis slippa sprickor i spacklet med tiden.

Efter svetsningen penselmålas skarven med CA Primer för att få in grundfärgen ordentligt i skarven.

Spacklingen påbörjad och här läggs glasfiberspackel i botten för att sedan följas med finare saker.

Det är inte tänkt att bli någon överdriven spackling bara tillräckligt för att det ska bli så rakt som jag vill ha det. 😉

Nu är man ju inte varken snabb eller expert på att spackla så det kommer nog att ta sin tid med ömsom för lite och ömsom för mycket spackel pålagt, men en sak är säker och det är att det mesta kommer att hamna på golvet i form av slipdamm. :-)

 Posted by at 22:36
Aug 152010
 
Karossen lyfts av för att göras i ordning under med kitt och färgbyte från vitt till svart.

I bakänden används karossnurran för att lyfta med ungefär som en 2-pelar lyft.

Karossen måste upp ganska högt för att gå fritt från ramens högsta partier som är bakre kickup-en och övre bärarmarna i fram.

I fram har karossen lyfts med domkraft och är uppallad med pallbockar och plankor.
När chassiet rullats en bit går det att komma åt med motorlyften och lyfta lite till för att det ska gå fritt från övre bärarmarna.

Motorlyften kan inte rullas in under nedre bärarmarna nu när det sitter sänkningsspindlar monterade eftersom allt nu är 2″ närmare marken.

Lyften är kanske lite onödigt bred mellan framhjulen och skulle nog kunna modifieras för att den ska gå in mellan nedre bärarmarna i stället för under.

Så var chassiet ute på vift igen!

Här ska nog broms och bränsleledningar dras innan karossen slutligen läggs tillbaka.

Och så fick ”Shop-Trucken” vara med på bild lite! :-)

 Posted by at 22:30
Aug 112010
 
Blästersand kan användas några gånger men då måste den sållas för att få bort färgflagor och annat som är så stort att det skulle kunna sätta igen munstycket.

Och så måste sanden vara torr förståss, om den blivit fuktig kan man t.e.x. torka den på verkstadsgolvet, eftersom bilen ändå står ute i blästertältet.

Överdelen av torped och instrumentpanel har nu fått en omgång med vinkelslip och bläster.

För att vara säker på att det inte ska blomma upp nån rost behandlas med Smedens rostborttagare som tar bort ev kvarvarande rostsporer och skyddar mot ny rost.

Utomhusmeka i solen är livskvalitet och så kan man för en stund låtsas att man är i soliga Californien och bygger bil. :-)

Smedens rostborttagare lämnar lite lösa flagor som här körts bort med stålborste i vinkelslipen för att få ett bra underlag för CA-primern.

Så var det också grundat och redo för fortsättning…
 Posted by at 21:25
Aug 062010
 
Ett mini-sahara blir det när man blästrar, men håller man till i ett tält blir det i.a.f. på ett begränsat område.
Efter 4 säckar sand får det duga.
Det grundas längs skarvarna först med pensel för att vara säker på att färgen ska krypa in mellan plåtarna ordentligt.
Sen sprutas rubbet.

Som vanligt är det CA Primer som används.

 Posted by at 23:10
Aug 052010
 
En gång i tiden sprutade jag Body på torpedväggen som extra ljudisolering, och för att dölja småskavanker i underlaget eftersom det blir en apelsinskalsliknande yta.

Nu vill jag ha en slät torpedvägg och då måste Bodyn bort och eftersom Body är segt att blästra så då blir det först några timmars ylande med roterande borstar i vinkelslipen för att få bort det mesta.

Sen blir det Blästring längs skarvar och på några mindre rostgropar.

 Posted by at 23:23
Aug 042010
 

Tiden som man har tillgänglig måste oftast delas mellan ett gäng olika saker, som t.e.x.:

Bygga flytbryggor när dom gamla tagit slut.
Blir ju bra när det är klart i.a.f.
Klippa gräs…
Och då går vevstaken på klippareländet av så det är bara att beställa ny motor! :-(

Då blir det ombyggnad till en nyare toppventilare eftersom sidventilarna inte finns att få tag på längre, inget ont som inte har nå’t gott med sej. 😉

I väntan på att nya motorn ska komma hem förbereds för bytet…

Ibland kan man också få lite tid till Impala’n, och nu förbereds blästring av några områden på torpedväggen där det tydligen inte blev riktigt rent förra gången, för 30 år se’n.

Jag vill undvika att blästra inne i verkstan så detta görs ute i ett tält med karossen kvar på ramen, sen ska karossen av och sättas i snurran inne i verkstan för att lackas svart under.

För att skydda det lackade chassiet täcks det in ordentligt.

 Posted by at 22:37