Slätare Torpedvägg

Jag har fått för mej att försöka göra torpedväggen lite slätare genom att lägga igen skarven som går tvärs över samt rikta och spackla lite andra ojämnheter. Längs skarven punktas lite extra för att hålla in plåtkanten och göra det lite stummare för att förhoppningsvis slippa sprickor i spacklet med tiden. Efter svetsningen penselmålas skarven …

Continue reading ‘Slätare Torpedvägg’ »

Överdel Torped och Instrumentpanel blästrat och grundat

Blästersand kan användas några gånger men då måste den sållas för att få bort färgflagor och annat som är så stort att det skulle kunna sätta igen munstycket. Och så måste sanden vara torr förståss, om den blivit fuktig kan man t.e.x. torka den på verkstadsgolvet, eftersom bilen ändå står ute i blästertältet. Överdelen av …

Continue reading ‘Överdel Torped och Instrumentpanel blästrat och grundat’ »

Torpedväggen blästrad och grundad

Ett mini-sahara blir det när man blästrar, men håller man till i ett tält blir det i.a.f. på ett begränsat område. Efter 4 säckar sand får det duga. Det grundas längs skarvarna först med pensel för att vara säker på att färgen ska krypa in mellan plåtarna ordentligt. Sen sprutas rubbet. Som vanligt är det …

Continue reading ‘Torpedväggen blästrad och grundad’ »

Vinkelslipen är en bra vän

En gång i tiden sprutade jag Body på torpedväggen som extra ljudisolering, och för att dölja småskavanker i underlaget eftersom det blir en apelsinskalsliknande yta. Nu vill jag ha en slät torpedvägg och då måste Bodyn bort och eftersom Body är segt att blästra så då blir det först några timmars ylande med roterande borstar …

Continue reading ‘Vinkelslipen är en bra vän’ »