Sep 272010
 
Det är lika bra att ta bort sidorutorna i bak för att komma åt att göra rent och sedan få in ny färg överallt.

Lite speciell teknik att få bort dom, man måste ta det i rätt ordning, men med en handbok för Fisher’s GM karosser 1966 går det som en dans. :-)

 Posted by at 20:30
Sep 262010
 
Det dök upp en rostfri plåtbalja till salu på internet som verkade vara perfekt för Strip All bad och eftersom jag skulle kunna behöva ett lite rymligare alternativ än vad jag haft hittills slog jag till och gjorde affär.

Den ska fixas till lite innan det är dags att köra.

 Posted by at 21:21
Sep 252010
 
I och för sej har jag målat golvet en gång förut för drygt 20 år sen, men jag var idag inte nöjd med resultatet så jag bestämde mej för att slipa rubbet, inklusive torpeden, plåtrent för att på nytt grunda och täcka med body.

På bilden visas statusen idag, det mesta är rent nog och nästa steg blir grundning av skarvar och sedan kittning av detsamma.

Baksätespassagerarna måste ju också få rent och snyggt.
 Posted by at 21:00
Sep 192010
 
Så var då karossen lackad under.
Rubbet grundades med Epoxi-primer (Hagmans CA-Primer) för att täckas med PPG Delfleet Polyuretan färg för lastbils chassin.
PPG’n har blandats för att bli halvblank av Upplands bilfärg butiken.
 Posted by at 22:14
Sep 142010
 
De flesta skarvar har körts plåtrena med stålborste i vinkelslipen (hört det förut?), grundats med CA-Primer och tätats med karosserikitt för att det inte ska krypa in för mycket fukt och vägdamm med åren.
I nästa steg ska hjulhusen grundas helt med CA-Primern och sprutas med ”Body” för att få en yta som tål lite stenskott.

Efter det ska hela karossens undersida grundas och lackas svart.

 Posted by at 22:04
Sep 042010
 
Armarna som följer med snurran är lite väl långa och innebär onödigt långt överhäng såsom fästena sitter på Impala-karossen.

Med snurr-ställningen närmare karossen blir det stadigare med mindre bryt.

Armarna kortades till 25 och 35 cm längd för främre och bakre infästningarna och plattor svetsades fast för att skapa lite större anliggningsytor.
Första provet att snurra karossen lite dock på en låg höjd så den går inte att rotera hela vägen upp på sida.

Det gick mycket lättare än väntat och känns hur stabilt som helst, inget svaj och gung, tydligen har jag lyckats få rotations-centrum hyffsat nära karossens tyngd-centrum.

Snurran går enkelt att höja och sänka eftersom den har domkrafter med lång slaglängd och med rätt höjd går karossen fritt så att den kan ställas helt på kant.

Jag har även gjort ett par extra stödben för att få ett bredare stöd och minimera risken för att allt stjälper när man jobbar på som bäst och det blev ännu mer stabilt än innan.

Här vankas slipning, grundning kittning och lack i halvblank svart  innan det är dags att lägga tillbaka karossen på chassiet.

Och ingen rostlagning, det är verkligen skönt! :-)

 Posted by at 21:43