Bromsrör – Klammer i fram

Till dom smalare 3/16″ rören finns det inga passande gummiklammer så här används  ”billet” klammer i massiv aluminium från Billet Specialties skruvade i försänkta blindnitmuttrar för att klammerna ska ligga tätt mot ramen. Original sitter det bara 2 klammer nära mitten på framvagnsbalken man jag har kompletterat med 1 på varje sida strax under motorfästet.

Bromsrör – Längsgående

Bromsröret som går längs ramen till bakaxeln är som sagt lite grövre med sina 1/4″ än de 3/16″ rör som går mellan hjulen fram och bak, och blir därför också lite hårdare att bocka. Dessutom är det här röret ganska långt så det är lite bökigt att hålla reda på under alla bockningar och pr0vmonteringar. …

Continue reading ‘Bromsrör – Längsgående’ »

Bromsrör – Bakaxel

På bakaxeln ska det vara två bromsrör som möts i ett fördelningsblock där bromsslangen också sitter. Jag värmer upp genom att börja med den korta biten, som går till vänster bakhjul, och på bilden syns resultatet. Många bockar blir det och bockverktyget jag använder här är ett enkelt från Biltema som också visas på bilden. …

Continue reading ‘Bromsrör – Bakaxel’ »

Bromsrör – Främre

Bromsrör måste man ju också ha och här blir det 3&16″ rör i rostfritt. Rören köps på rulle och riktas med den hembyggda rör-riktaren som visats tidigare för att skapa raka längder, sedan är det ”bara” att göra konor och bocka så att dom passar. Här är det bromsröret som går från fördelningsblocket, som sitter …

Continue reading ‘Bromsrör – Främre’ »

Raka rör är bra

Dom rostfria broms och bränslerören levereras på rulle och är inte helt enkelt att få till raka bitar av, därför tänkte jag försöka mej på att göra mej en rör-riktare för ändamålet. Tillverkningen är på G och det ser ut att kunna fungera skapligt, lite småsaker att slutföra innan det är dags för skarpa tester.