Dec 312010
 
Till dom smalare 3/16″ rören finns det inga passande gummiklammer så här används  ”billet” klammer i massiv aluminium från Billet Specialties skruvade i försänkta blindnitmuttrar för att klammerna ska ligga tätt mot ramen.

Original sitter det bara 2 klammer nära mitten på framvagnsbalken man jag har kompletterat med 1 på varje sida strax under motorfästet.

 Posted by at 17:45
Dec 312010
 
Bromsröret som går längs ramen till bakaxeln är som sagt lite grövre med sina 1/4″ än de 3/16″ rör som går mellan hjulen fram och bak, och blir därför också lite hårdare att bocka.

Dessutom är det här röret ganska långt så det är lite bökigt att hålla reda på under alla bockningar och pr0vmonteringar.

Men det är utmaningar som är till för att lösas med envishet och tålamod och nu är det i.a.f. monterat och klart. :-)

Den främre delen.
Och den bakre.

Jag har funderat fram och tillbaka på vilka klammer jag skulle använda och kikat på massor av varianter men för det här röret har jag för tillfället fastnat för gummiklädda s.k. ”Adel” – klammer.

Det är några fler än original och i dom flesta fall har  hålen för original-klammerna använts, dock är dom hålen ganska stora då originalen trycks fast i hålen så jag har satt blindnit-muttrar i hålen för att få bra gängor för att skruva dom nya klammerna.

 Posted by at 17:37
Dec 292010
 
På bakaxeln ska det vara två bromsrör som möts i ett fördelningsblock där bromsslangen också sitter.

Jag värmer upp genom att börja med den korta biten, som går till vänster bakhjul, och på bilden syns resultatet.

Många bockar blir det och bockverktyget jag använder här är ett enkelt från Biltema som också visas på bilden.

Monterat blir det så här.
Här syns fördelningsblocket där bromsröret till höger bakhjul också ska sitta, slangen kommer in från andra sidan av fästet.
Röret är bockat för att gå runt området där genomslagsgummit skulle kunna gå mot bakaxeln vid en genomfjädring, så är det också gjort original.
Ett litet tips också:

För att det ska bli lite lättare att hantera vill man oftast grovkapa röret men det kan vara svårt att veta hur lång bit man ska ta.

Då kan man använda sej av ett snöre som man steg för steg håller så att det följer röret och när man kommit till rörets andra ände kan man mäta hur lång bit snöre det gått åt och så kapar man röret lite längre än snörmåttet så att det säkert räcker.

Efter lite mer bockande, testande och provmonterande i flera omgångar är också röret till höger bakhjul klart.
Så var det gjort! :-)

Nu vidare mot det längsgående röret som på dessa bilar är lite grövre doningar i 1/4″ dimension och därför lite hårdare att bocka än de 3/16″ rör som hittills använts.

 Posted by at 16:52
Dec 282010
 
Bromsrör måste man ju också ha och här blir det 3&16″ rör i rostfritt.

Rören köps på rulle och riktas med den hembyggda rör-riktaren som visats tidigare för att skapa raka längder, sedan är det ”bara” att göra konor och bocka så att dom passar.

Här är det bromsröret som går från fördelningsblocket, som sitter på vänster sida av ramen, längs framvagnsbalken över till högra sidan, som just kommit på plats.

Klammer kommer att monteras senare.

På den högra sidan snirklar röret runt den övre bärarmen och över ramen fram till fästet för bromsslangen.
Och på vänstersidan är det liknande fast röret ska samsas med styrsnäckan och utgår från fördelningsblocket som också har inbyggd justeringsventil för att ställa lagom tryck till bakbromsarna.

Apropå styrsnäckan kommer den att bytas mot en med lite annan utväxling, men det återkommer vi till senare.

 Posted by at 21:00
Dec 222010
 
Chassiet som fått vila sej ute i ett tält rullas in för dragning av broms och bränslerör innan karossen slutgiltigt läggs på.

Det är -20 grader Celsius ute idag, Burr!

 Posted by at 11:04
Dec 202010
 
Dom rostfria broms och bränslerören levereras på rulle och är inte helt enkelt att få till raka bitar av, därför tänkte jag försöka mej på att göra mej en rör-riktare för ändamålet.

Tillverkningen är på G och det ser ut att kunna fungera skapligt, lite småsaker att slutföra innan det är dags för skarpa tester.

 Posted by at 22:17
Dec 052010
 
Så har då torpedväggen fått sej den slutliga omgången med spackling av några småsaker, Finslipning, Grundning med CA Primer och slutligen topplack med samma halvblanka PPG Delfleet som under karossen.
 Posted by at 19:56