StripAll – Ny balja görs i ordning

Den rostfria baljan som köptes tidigare görs i ordning för att passa som StripAll balja. Locket har fått ett urtag i hörnet för doppvärmaren. Baljan som från början var tänkt att användas som tvätt med cirkulation av avfettningsmedel hade en rörkrök svetsad i botten och på den har jag svetsat en avtappningskran med ett extra …

Continue reading ‘StripAll – Ny balja görs i ordning’ »

Rattstång – Eliminering av rattväxel

Rattstången som satt i Impalan från fabrik blev illa sargad i branden 1980 så jag har fått lov att fynda lite under åren som gått. Det borde nog gå att få ihop nå’t användbart av det här… Det underlättar att snygga till saker om man också demonterar dom. Här är rattaxel och växelrör på väg …

Continue reading ‘Rattstång – Eliminering av rattväxel’ »

De tu mötas åter och slutligen.

Dags för kaross och chassie att åter mötas och karossen måste lyftas upp en bit för att chassiet ska kunna rullas på plats. Brr, hoppas du inte behöver möta snö och kyla så många gånger mer. Chassiet på väg in till karossen. Som väntar på hög höjd. Det närmar sej. Halva inne! 😉 Och nu …

Continue reading ‘De tu mötas åter och slutligen.’ »

Bromsslang – Bakre

Det är lika bra att byta till färska bromsslangar när man ändå håller på, man ska inte vara dumsnål och köra med gamla torra slangar från 1966. Jag vill prova att köra med stålomspunna slangar i rostfritt och vände mej därför till Uppsalas slang-guru’s Slangservice för detta. Anslutningen i den ände på slangen som sitter …

Continue reading ‘Bromsslang – Bakre’ »

Bränslerör – Klart!

Idag har dragningen av bränslerören avslutats med att tillverka och montera fästen i ändarna där rören ska övergå i slangar, via skottgenomföringar i fästena. Främre fäste med skottgenomföringar. Och motsvarande sak i bak. Den bakre delen av rören, nu komplett med fästen. Och den främre.

Rostfria bränslerör med anslutning till AN/JIC

Tänkte här förmedla några tips om hur man kan göra egna bränsleledningar i rostfritt som kan anslutas till andra rör eller slangar via kopplingar i AN eller JIC standard. AN och JIC kopplingarna har båda 37 graders konor för att täta, skillnaden är att AN-standarden är för flygindustrin och har lite högre och noggrannare toleranser …

Continue reading ‘Rostfria bränslerör med anslutning till AN/JIC’ »