Det är lika bra att byta till färska bromsslangar när man ändå håller på, man ska inte vara dumsnål och köra med gamla torra slangar från 1966.
Jag vill prova att köra med stålomspunna slangar i rostfritt och vände mej därför till Uppsalas slang-guru’s Slangservice för detta.
Anslutningen i den ände på slangen som sitter i ramen är lite speciell på impalan och det fanns ingen standard anslutning som passade bra så den nya slangen beställdes med utvändigt gängad anslutning i båda ändar och en bit av den gamla anslutningen modifierades och återanvändes.
Tänkte här förmedla några tips om hur man kan göra egna bränsleledningar i rostfritt som kan anslutas till andra rör eller slangar via kopplingar i AN eller JIC standard. AN och JIC kopplingarna har båda 37 graders konor för att täta, skillnaden är att AN-standarden är för flygindustrin och har lite högre och noggrannare toleranser än JIC som används mest till hydraulik inom schakt och entreprenad branschen. AN är också vanligt inom motorsport, men många gånger går det lika bra med JIC kopplingar, speciellt i gatbilar.