Feb 282011
 
Automatlådan som ska användas i Impalan är en TH700 (4-växlad) från slutet av 80-talet och detta exemplar ska vara renoverat men trots det ska jag in och gräva lite i den för att montera ett s.k. Shift-Kit som gör växlingarna lite mer distinkta så det blir lite sportigare känsla.

Det kanske är lite bakvänt att göra ett sådan här ingrepp efter att lådan lackerats och det stämmer nog, men men….nu är det som det är…och jag ska försöka vara försiktig.

När tråget tagits bort så ska filter, ackumulator och lite kablar bort innan ventilhuset kan öppnas.
En liten bit på G.
Ett Shift-Kit består mest av ett gäng fjädrar som ska bytas och några pluggar som ska knackas i några kanaler.

Och instruktioner om hur man ska borra upp några hål i plåten som sitter under ventilhuset.

Ventilhus m.m. på bänken.

Gamla ugnsplåtar funkar utmärkt för att hålla ordning på smådelar så att dom inte rullar ner på golvet och ta hand om oljespill.

Så släng inte plåtarna när ni byter spis!

Plåten under ventilhuset där hålen som ska borras upp har markerats med tuschpenna.

Det är 3 olika diametrar som ska borras så det gäller att ha koll på hålen.

Det ska även bytas lite fjädrar i pumpen för att ge lite högre tryck.

Enligt GM’s instruktioner ska man använda specialverktyg för att lossa pumpen då det är svårt att få ett bra tag på utsidan för att ta bort den, men det går också bra att bända loss den med några mejslar från insidan.

Tack för tipset Olle på EAT, som jag också köpt delarna från! :-)

Pumpen består av 2 halvor som måste delas för att komma åt en av fjädrarna som ska bytas.
Kolla att det inte blir några delar kvar på bänken när lådan monterats igen, förutom fjädrarna som bytts ut. 😉
Automatlådor är ena slaskiga rackare att skruva i för det göms mycket olja i dom som ständigt dräller ur.
Mycket torkpapper och trasor går det åt!
Men när det är klart är det mödan värt, hoppas jag, och att den se’n ska fungera också.

Minsann, hittade inte ett blankt aluminiumtråg dit också,  för min egen och besiktningsmannens skull! 😀

En ny turbin som är förstärkt med lödda vingar och lite högre stall speed från EAT kommer också att stoppas i när låda och motor monteras ihop.
 Posted by at 21:32
Feb 232011
 
En del brukar säga: -”Att styla en Volvo är som att sminka en gris!”

Det jag har gjort nu faller väl nästan i samma fack för jag har monterat nytt blankt oljetråg i gjuten aluminium med ribbor och ny frontkåpa i aluminium på en gammal standard Cheva 350 motor, men lite cool tycker jag det blev i.a.f. :-)

Passformen på oljetråget var inte helt perfekt så jag slipade till formen lite i ändarna vid ramlager överfallen så att tätningsytorna stämmer bättre, en liten sträng silikon för säkerhets skull så ska det nog bli tätt.

Den nya frontkåpan är delbar så att man kan ta bort den utan att ta bort oljetråget, vilket underlättar om man t.e.x. vill byta kamaxel någon gång. 😉

När kåporna ändå var borta passade jag även på att byta kamdrivningen.

 Posted by at 21:42
Feb 202011
 
Motor och växellåda klara för lack i varsitt motorstöd.
Bromsservo och lite prylar till rattstången ska också få färg.
Grundat med CA-Primer.
Som sagt…
Och så blev det, med samma silvergrå färg som använts på lite andra saker som t.e.x. hjulupphängningar.

Frontkåpa och oljetråg har inte lackats helt här utan mest suttit på för att hindra färgsprut in i motorn, dom kommer båda att ersättas med andra varianter. 😉

Servoklockan med samma färg.
 Posted by at 19:54
Feb 192011
 
Motorn som ska användas för att få nå’t att börja köra med är en standard-motor med TBI insprutning från nånstans runt 1989 och om man har tur är den utrustad med rullkam så det måste ju bara kollas och idag så lyftes insuget av för att se vad fanns därunder, men tyvärr det var bara vanliga lyftare så motorn kommer antagligen från en van eller pick up för rullkam verkar bara ha funnits på personbilarna trots samma nummer på motorblocken.

Det är alltså skillnad på blocken för rullkams-blocken har gjutna fästen för hållare till lyftarna och annan stödbricka till kamaxeln.

Så det blir till att leta efter en annan lösning så småningom..en LS motor kanske… :-)

Insuget på plats igen med nya packningar och snart är det dags att lacka motorn innan montering i bilen.
 Posted by at 21:18
Feb 192011
 
Bromspedalen monterad i sitt fäste.
Kan högen av prylar bli nå’t vettigt?
Kanske, typ en parkeringsbroms-pedal.
Monterat i bilen, gaspedalen har också hittat dit och nya gummin på både gas och bromspedalerna.
Rattstångsröret och täckplåten vid genomgången i torpedvägen är också lackade i väntan på montering.
 Posted by at 20:58
Feb 012011
 
Baljan har fått relingar av 6mm rostfri rundstång längs två kanter som ska kunna användas att hänga saker i badet.

Och så har några hål lagts igen med plåtbitar som svetsats.

Snart ska det nog gå att fylla upp badet, men jag funderar på att isolera den med typ frigolitskivor för att den ska hålla värmen bättre.

 Posted by at 22:35