Mar 272011
 
Kylarramen har grundats och lackats svart halvblank.

På bilden är den nylackad och har därför lite mer glans än vad den kommer att få när det torkat ordentligt.

 Posted by at 21:47
Mar 232011
 
Det har blivit problem med ledningen i verkstan och då blir det inte så mycket gjort på Impalan! :-(

Alltså, i söndags började det ryka och fräsa om matningskabeln till verkstan och till slut gick huvudsäkringen.

Det var en skada på kabeln där den gick in genom betongplattan så det har fått lov att bli arbete med spade, hacka och spett i stället för att få fram kabeln så att den  skadade biten kan bytas.

I väntan på elektriker har jag en tillfällig matning som inte ger full effekt så det får bli job som inte kräver så mycket energi i några dagar.

 Posted by at 20:05
Mar 202011
 
Motorn kommer från en van runt -88 och dom har oljekylare så därför har också motorn en adapter vid oljefiltret med anslutningar för slangarna till oljekylaren.

Den finessen tänkte jag utnyttja och adaptern har gjorts ren och monteras här med nya packningar.

Dom här fabriks adaptrarna är lite högre än sådana man köper av tillbehörsfirmor och oljefiltret hamnar därför lite lägre men jag hoppas att det inte ska bli några problem med att den hamnar för lågt.

Ett riktigt komplicerat jobb med 2 bultar att dra åt! :-)

 Posted by at 22:09
Mar 202011
 
Insprutningsenheten till en TBI insprutning innehåller inte så många delar och är enklare att serva än en förgasare.

Här är allt utom spjäll med axel demonterat, spjäll-läges-givaren saknas på bilden.

Komplett packningssats med membran till tryckregulatorn.
Spridarna får nya filter och o-ringar.
Tryckregulatorn får nytt membran.
På väg ihop igen, spridarna sitter i huset och nya packningar för locket ligger på plats.
Locket med tryckregulatorn på plats.
Komplett monterad och här har också späll-läges-givaren kommit på plats.
 Posted by at 22:01
Mar 132011
 
Test 2 har påbörjats och 4 burkar har sprutats med den svarta basen och tunnare lager med silver, dom mörkaste burkarna, (närmast kameran), har 2 lager, nästa har 3 lager och den längs bort har 4 lager.

Nu ska dom få lufta o några dagar innan någon klarlack läggs på.

 Posted by at 21:10
Mar 052011
 
Jag skulle vilja ha en del i en finish som liknar polerad metall och för detta har jag blivit sponsrad av ”Kromkungen” Ado Design med lämpliga produkter.

En del bas produkter kommer också i vanlig ordning från Upplands Bilfärg – Butiken .

Tekniken skiljer sej en del från vanlig lackering så jag börjar med att testa på några provdetaljer (ölburkar) för att lära sej tekniken.

Provdetaljerna har här lackats  en en svart bas och sedan en klarlack som ger en hög glans.

Jag tycker det ser hoppfullt ut så här långt med bra glans.

Klarlacken ska torka ordentligt i c:a 1 dygn för att lösningsmedlen ska hinna dunsta ur ordentligt.

Nästa steg är att i morgon lägga på silver effekt medlet/lacken och det ska verkligen bli spännande att se hur det blir och om jag klarar av att få det bra.

Fortsättning följer…

 Posted by at 23:32
Mar 052011
 
Det ska sitta ett gäng plastmuttrar för att skruva fast insatsen till instrumentpanelen och givetvis saknar jag dom flesta.

På bilden syns ett av originalen.

Jag mätte av den och ritade av i 3D CAD programmet TopSolid som jag bl.a. jobbar med på Protech
Och skrev sedan ut ett test med en av de 3D skrivare från Stratasys som vi säljer.

Att den blev gul beror på att det var den färg som satt i maskinen för tillfället och färgen var inte viktig för testet.

Jag tyckte att plastmuttern i originalmått inte passade optimalt så designen ändrades snabbt i TopSolid som är ett parametriskt och associativt CAD program.
En testdetalj skrevs ut och testades på plats i bilen för att verifiera passningen och det blev som tänkt, perfekt.
Tillbaka till 3D skrivaren och kör ut så många plastmuttrar som behövs till bilen.
Färdiga detaljer på byggplattan.
Det brunaktiga materialet är ett stödmaterial som behövs i processen beroende på hur detaljerna ser ut, det tas sedan bort enkelt i en tvätt.
Färdiga plastmuttrar snabbare än att beställa från USA, och bättre eftersom jag optimerat konstruktionen som jag tycker det ska vara.
Och minsann, det passar perfekt i bilen, med skruv i också! :-)

Digital tillverkning för delar till ett bilbygge, det är nästan lite småcool…

Det kanske kommer mer av den varan i det här projektet, jag har lite idéer. 😉

 Posted by at 22:59