Kylarramen lackad
Kylarramen har grundats och lackats svart halvblank. På bilden är den nylackad och har därför lite mer glans än vad den kommer att få när det torkat ordentligt.
Kylarramen har grundats och lackats svart halvblank. På bilden är den nylackad och har därför lite mer glans än vad den kommer att få när det torkat ordentligt.
Det har blivit problem med ledningen i verkstan och då blir det inte så mycket gjort på Impalan! 🙁 Alltså, i söndags började det ryka och fräsa om matningskabeln till verkstan och till slut gick huvudsäkringen. Det var en skada på kabeln där den gick in genom betongplattan så det har fått lov att bli …
Motorn kommer från en van runt -88 och dom har oljekylare så därför har också motorn en adapter vid oljefiltret med anslutningar för slangarna till oljekylaren. Den finessen tänkte jag utnyttja och adaptern har gjorts ren och monteras här med nya packningar. Dom här fabriks adaptrarna är lite högre än sådana man köper av tillbehörsfirmor …
Insprutningsenheten till en TBI insprutning innehåller inte så många delar och är enklare att serva än en förgasare. Här är allt utom spjäll med axel demonterat, spjäll-läges-givaren saknas på bilden. Komplett packningssats med membran till tryckregulatorn. Spridarna får nya filter och o-ringar. Tryckregulatorn får nytt membran. På väg ihop igen, spridarna sitter i huset och …
Test 2 har påbörjats och 4 burkar har sprutats med den svarta basen och tunnare lager med silver, dom mörkaste burkarna, (närmast kameran), har 2 lager, nästa har 3 lager och den längs bort har 4 lager. Nu ska dom få lufta o några dagar innan någon klarlack läggs på.
Resultatet av första testen får väl räknas som skapligt för att vara just en första test. Jag var nog lite ivrig och la aningen tjocka lager med silver och lite väl snabb med första klarlacken på silvret så att reflektionen inte blev optimal. Det ska testas vidare.
Silverfärg och ett skyddande transparent bas-skikt har lagts på några av provdetaljerna. Nu ska det få vila i några dagar innan den slutliga klarlacken.
Bromscylinders från Wilwood har monterats ihop med servoklockan där anslutningen till bromspedalen med sprint och låsning är nyförzinkade. På plats i bilen.
Jag skulle vilja ha en del i en finish som liknar polerad metall och för detta har jag blivit sponsrad av ”Kromkungen” Ado Design med lämpliga produkter. En del bas produkter kommer också i vanlig ordning från Upplands Bilfärg – Butiken . Tekniken skiljer sej en del från vanlig lackering så jag börjar med att …
Det ska sitta ett gäng plastmuttrar för att skruva fast insatsen till instrumentpanelen och givetvis saknar jag dom flesta. På bilden syns ett av originalen. Jag mätte av den och ritade av i 3D CAD programmet TopSolid som jag bl.a. jobbar med på Protech Och skrev sedan ut ett test med en av de 3D …