Elsystem – Jordkablar

Till jordning mellan motor och chassie samt batteri och chassie används en rejäl kabel på 50 mm2 med pressade kabelskor. På något sätt ska kabeln in i kabelskon… För att sedan pressas med en presstång dimensionerad för ändamålet. Det ska nog bli en hyffsat bra jordning, färgen under kabelskorna skrapas givetvis bort för att det …

Continue reading ‘Elsystem – Jordkablar’ »

Egna skruvplintar med 3D Printer

Jag ville ha några skruvplintar (Junction Blocks) i elsystemet men hittade inga lämpliga på marknaden och då blev det helt enkelt till att göra en egen variant.En första variant ritades i 3D CAD programmet TopSolid. I en exploderad vy syns alla delarna bättre. Första test-detaljen kördes fram i 3D-Printer från Stratasys och här är alla …

Continue reading ‘Egna skruvplintar med 3D Printer’ »

Elsystem – Plåt för extra säkringar och reläer

Utöver grundfunktionerna behövs det en del fler säkringar och reläer bl.a. till insprutningen och jag har kommit till att det nog blir bäst att montera dessa på en separat plåt till höger om rattstången så att det inte blir för trångt med allt på ett ställe. Här har lite fästen tillverkats och en aluminiumplåt kapats …

Continue reading ‘Elsystem – Plåt för extra säkringar och reläer’ »

Instrumentering – Lampor och Anslutning

I den instrumentering som ska användas saknas de färgade plast-filmerna och plasthuset med hålen till varningslamporna men jag har en extra instrumentering med miles-mätare där dessa detaljer kan hämtas och på bilden syns den demonterad. Plast-filmerna demonteras och rengörs varsamt för att kunna återanvändas och flyttas över till nästa instrumentering. Det syns inte så bra …

Continue reading ‘Instrumentering – Lampor och Anslutning’ »

Rattstång – Ny blinkersmekanism och lager

Rattstången har tagits ur för byte av blinkers-mekanism och lager som nyligen kommit hem från Classic Industries USA via Retroparts i Sverige. Kanten skyddas för att minska risken för att man fumlar och skrapar lacken. Den gamla blinkers-mekanismen har tagits ur och den nya ska in. Lagret i nedre änden och blinkers-spaken blir också nya. …

Continue reading ‘Rattstång – Ny blinkersmekanism och lager’ »

Elsystem – Allvaret har börjat – Ingen återvändo

Efter att skräckslaget fumlat runt bland alla metrar av kabel, högar av gamla och nya komponenter och planlöst rotat i diverse manualer, instruktioner och kopplings-scheman har jag nu tagit mej modet att börja koppla lite. Systemet är inget originalsystem utan en modernare variant från M&M Autowiring med b.l.a. fler och moderna säkringar och reläer till …

Continue reading ‘Elsystem – Allvaret har börjat – Ingen återvändo’ »

Elsystem – Dags att lägga några kablar.

Det nya elsystemet från M&M Wiring med en modernare säkringsdosa och reläer till lysen och en massa meter kabel. Nu går det nästan inte att dra på det längre, bara att ta tjuren vid hornen och börja montera. Säkringsdosan får hamna på samma ställe som originalet. Ska alla kablar hitta rätt tro? En del av …

Continue reading ‘Elsystem – Dags att lägga några kablar.’ »

Kan man lita på mätaren?

I samband med att bränslesystemet provkörts kollades också trycket på mätaren som monterats på TBI-enheten och det visade bara 5 psi vilket är alldeles även för TBI-insprutning, så an började ju fundera på om det var nå’t fel på den nya pumpen. För att dubbelkolla kopplades en annan manometer in och den visade 11 psi …

Continue reading ‘Kan man lita på mätaren?’ »