Jul 312011
 
Till jordning mellan motor och chassie samt batteri och chassie används en rejäl kabel på 50 mm2 med pressade kabelskor.
På något sätt ska kabeln in i kabelskon…
För att sedan pressas med en presstång dimensionerad för ändamålet.
Det ska nog bli en hyffsat bra jordning, färgen under kabelskorna skrapas givetvis bort för att det ska bli bra kontakt.

Lite krympslang gör det snyggare och tätare.

Batteriet ska monteras i bagage-utrymmet och jord-kabeln måste gå genom golvet och anslutas i ramen.
Det löses med ett hål i golvet och en genomföring med tätning.

Ett hål har även borrats i ramen och färgen skrapats bort för att det ska bli bra kontakt.

 Posted by at 23:48
Jul 302011
 
Jag ville ha några skruvplintar (Junction Blocks) i elsystemet men hittade inga lämpliga på marknaden och då blev det helt enkelt till att göra en egen variant.En första variant ritades i 3D CAD programmet TopSolid.
I en exploderad vy syns alla delarna bättre.
Första test-detaljen kördes fram i 3D-Printer från Stratasys och här är alla delar utlagda inför provmontering.
Först monteras skruvarna.
Sedan ett skyddslock på undersidan som ska isolera mot oönskade kortslutningar eftersom skruven  i mitten kommer att vara strömförande.
Locket på plats.
En isolerande kåpa skyddar fäst-skruvarna mot kortslutning med kabelskor och annat på ovansidan.
Kåpan på plats.
Kabelskor och en bit kabel provmonteras.
Avslutningsvis ytterligare en skyddande kåpa över allt.Det första försöket blev faktiskt helt ok, men det skulle inte skada med lite mer material på vissa ställen.
Tillbaka till TopSolid och ändra lite på måtten så att delarna blir lite kraftigare och en ratt för att hålla topp-kåpan läggs till.
Alla delar redo för en ny tillverknings-omgång.
Jag känner mej nu så säker på konstruktionen att vi nu kör ”skarpt” med fler detaljer på en gång.Den här gången körs detaljerna i det starkare och tåligare materialet ”Ultem” i en maskin av modellen ”Fortus 400mc”, även den från Stratasys.
Alla detaljer klara i maskinen.
Detaljerna byggs på en tunn plastskiva och lossas för hand.
Alla detaljer lösa på bordet.
Lite stödmaterial kvar på byggplattan.
Jag konstruerade även två varianter på toppkåpan som ger olika alternativ för riktningen på kablarna.
Man kan (kanske) se att den nya varianten är aningen fetare än den första (svarta).
Och så här blir det monterat i bilen.Dock kommer dom fina plintarna inte att synas så mycket sedan då dom sitter bakom instrumentpanelen. :-)
 Posted by at 23:27
Jul 262011
 
Utöver grundfunktionerna behövs det en del fler säkringar och reläer bl.a. till insprutningen och jag har kommit till att det nog blir bäst att montera dessa på en separat plåt till höger om rattstången så att det inte blir för trångt med allt på ett ställe.

Här har lite fästen tillverkats och en aluminiumplåt kapats till.

Typ ungefär dessa prylar (bl.a.) kommer att hamna på plåten.
Fästena på plats i bilen, det långa fästet sitter med samma bultar som broms-servot och för de andra två har nya hål borrats.
Typ sådär är det tänkt att det ska bli.
 Posted by at 23:15
Jul 242011
 
Kabelskorna demonteras från kontaktstycket och kablarna pillas loss genom att försiktigt bända upp pressningen.
Efter ett tålamodsprövande jobb är alla lösa.
För att dom gamla kabelskorna ska sitta säkert på de nya kablarna löds dom fast.
Och skyddas extra med en bit krympslang.
 Posted by at 22:54
Jul 232011
 
I den instrumentering som ska användas saknas de färgade plast-filmerna och plasthuset med hålen till varningslamporna men jag har en extra instrumentering med miles-mätare där dessa detaljer kan hämtas och på bilden syns den demonterad.
Plast-filmerna demonteras och rengörs varsamt för att kunna återanvändas och flyttas över till nästa instrumentering.
Det syns inte så bra på bilden men här är detaljerna monterade på ”rätt” ställe.
Elsystemet ansluter till instrumenteringen via en kontakt och kabelskorna ska demonteras och rensas från kablar så att de kan kopplas ihop med nya elsystemet.
 Posted by at 22:29
Jul 182011
 
Rattstången har tagits ur för byte av blinkers-mekanism och lager som nyligen kommit hem från Classic Industries USA via Retroparts i Sverige.
Kanten skyddas för att minska risken för att man fumlar och skrapar lacken.
Den gamla blinkers-mekanismen har tagits ur och den nya ska in.
Lagret i nedre änden och blinkers-spaken blir också nya.
Kopplingen ”Rag-joint” mot styrsnäckan har även den bytts till en ny.
Passningen har justerats till lite bättre vid denna montering och den nya ratten har fått komma på plats.
 Posted by at 21:45
Jul 182011
 
Efter att skräckslaget fumlat runt bland alla metrar av kabel, högar av gamla och nya komponenter och planlöst rotat i diverse manualer, instruktioner och kopplings-scheman har jag nu tagit mej modet att börja koppla lite.

Systemet är inget originalsystem utan en modernare variant från M&M Autowiring med b.l.a. fler och moderna säkringar och reläer till belysningen i stället för att ha full kräm genom ljuskontakten, det kommer utan kontakter i ändarna och det måste lösas på annat sätt t.e.x. genom att ta dessa från gamla originalsystem.

Ett par gamla originalsystem används som donatorer av kontakter och har hängts upp för bättre överblick.
TBI-insprutningen har sitt eget system och det ska rensas och återanvändas.
Här har ljuskontakten kopplats in med nya kontakthylsor i ett gammalt hus.
Tändningslås och bromskontakt har fått samma behandling.
M&M systemet har inga skarvkontakter bakom säkringsdosan som annars är vanligt på USA-bilar vilket ger lite mer frihet i hur och var man drar kablarna.

Jag kommer att gå ut med ”Motorhärvan” bakom motorn för att det ska bli lite mer diskret utan en massa kablar som korsar torpedväggen.

Här kommer även TBI-härvan att gå ut i ett separat hål.

 Posted by at 21:36
Jul 102011
 
Det nya elsystemet från M&M Wiring med en modernare säkringsdosa och reläer till lysen och en massa meter kabel.

Nu går det nästan inte att dra på det längre, bara att ta tjuren vid hornen och börja montera.

Säkringsdosan får hamna på samma ställe som originalet.
Ska alla kablar hitta rätt tro?
En del av kablarna ska framåt till lysen och motor.

Och fler ska det bli när databoxen och alla kablar till insprutningen kommer till, men det blir lite senare.

 Posted by at 22:29
Jul 102011
 
I samband med att bränslesystemet provkörts kollades också trycket på mätaren som monterats på TBI-enheten och det visade bara 5 psi vilket är alldeles även för TBI-insprutning, så an började ju fundera på om det var nå’t fel på den nya pumpen.

För att dubbelkolla kopplades en annan manometer in och den visade 11 psi vilket är betydligt bättre, skönt!

 Posted by at 22:19