Sep 242011
 

Megashifter växelspaken från B&M är en hårdmanövrerad rackare och jag har efter sökande på nätet läst att många verkar ha samma erfarenhet.

En del verkar bero på den långa wiren (1.5m) men jag har kommit till att man kan underlätta situationen även på andra sätt.

TH700 lådan verkar överlag vara ganska hård att byta växellägen  på så allt kan nog inte skyllas på spaken då lägena i växel-segmenten är väl djupa och skarpa och jag har gjort ett försök genom att helt enkelt runda av topparna en aning.

Processen visas nedan.

   Eftersom växellådan sitter i bilen får jobbet göras på plats under bilen.

Tråget på lådan tas bort och innanmätet, utom växelsegmentet, plastas in för att skyddas mot slipdamm.

   Här syns segmentet med de spetsiga topparna som ska rundas till.

 

   Slipning på G.

 

   Sådärja, lite rundare nu.

 

   Bladfjädern med rullen som ger låsningen i lägena monteras tillbaka och jag har också lagt under en bricka för att minska fjäderkraften något.

 

   Även växelspaken har liknande segment som också ska få en omgång med slipmaskinen.

 

   Inplastat och klart för slipning.

 

   Även här är det nu lite rundare former.

 

 

Hur blev resultatet då?

Jo, lite mjukare blev det men egentligen skulle jag vilja ha det ytterligare lite mjukare men det får duga tills vidare och det får visa sej när man börjar köra med bilen hur det egentligen upplevs och kanske blir det ytterligare en finslipning i samband med ett framtida oljebyte.

 Posted by at 22:42
Sep 222011
 

Eftersom jag i vanlig ordning inte tänker göra riktigt som dom flesta andra som drar tändkablarna ovanför headersen (grenrören), utan i stället under för att det ska bli lite diskretare, så tycker jag också att det behövs andra hållare för att hålla isär kablarna och har därför gjort en första test med en egen variant.

En hållare för 4 kablar ritade upp i TopSolid som ett första test.
   Provbitar skrevs ut i 3D printer från Stratasys.
   Kablar provmonteras, blev faktiskt riktigt bra redan i första testen, kablarna går att klämma i utan för mycket våld och sitter ändå tillräckligt säkert.
   Om man vill ha extra låsning är separatorerna konstruerade så att man kan stoppa i buntband för att låsa kablarna.
  Det går åt ett buntband för varje kabel.
   Ett första test i bilen verkar också lovande.Nu ska det konstrueras varianter för 3 och 2 kablar också eftersom det går åt för att det ska bli komplett.

Den här konstruktionen tror jag faktiskt inte går att tillverka med annan metod än 3D printing p.g.a. hålen för buntbanden, man kan helt enkelt inte göra ett formverktyg med kärnor som kommer in hela vägen.

 Posted by at 23:14
Sep 192011
 
 Nu är dom flesta kablarna till insprutningen inkopplade.Ska man våga vrida på tändningen och se om det börjar ryka någonstans?

Jag kopplar in batteriet, håller andan och vrider på tändningsnyckeln… ingen rök… inga säkringar som går…bränslepumpen startar och går i några sekunder som den ska..

 

F-n va skönt det finns hopp! :-)

  Undrar om man törs koppla in en dator och se om det blir någon kontakt?

Ett diagnostik-uttag har monterats under hålet för askkoppen, vi får se om det senare flyttas eller får vara kvar.

   In med datakabeln, vrid på tändningen igen, pumpen surrar till… 
  På datorn används programmet WinALDL som är typ världs-standard för att läsa värden från GM’s insprutningar, det har proggats av Jonas Bylundi Timrå. 

Ta mej tusan kommer det inte in värden till datorn!

   Värden från de olika givarna, t.e.x. Spjäll-lägesgivaren (TPS) som här visar 1.7% eftersom spjället är stängt/tomgång. 
   Med spjället lite öppnat blir värdet ändrat till 47.5%. 

Så här långt verkar det lovande! :-)

 

 Posted by at 21:50
Sep 162011
 
 Nu har det blivit däck på fälgarna och då är det spännande att provmontera för att se om det ska passa utan att ta i någonstans.Lite småtajt vid skärmkanten men det är lite luft imellan så det är nog egentligen perfekt. :-)

 

   Från sidan.

Bakdäcken är 275/60-15 på 8-tum breda fälgar.

 

   Snett bakifrån.Det är f-n bra och nästan så mysigt man kan ha med brallorna på! 😉

 

   Och ett framhjul, med 235/60-15 på 7-tum breda fälgar.

 

 

 Posted by at 20:18
Sep 132011
 
 Som vanligt underlättar det att ha riktiga prylar, jag har fått tag i kabelskor till databoxens kontakter och tillhörande presstång så nu slipper man göra en massa skarvar på kablarna, eftersom härvan till insprutning/databox är alldeles för lång för montaget i Impalan.

 

   Provpressning.
   Helt ok i mina ögon.

 

  Här har det mesta av kablarna till boxen m.m. kortats, fått nya kabelskor och monterats i kontakterna.

Det är fortfarande en del kvar att koppla men det är starkt på G och det är faktiskt riktigt kul det här! :-)

 

 Posted by at 21:58
Sep 112011
 
Fälgar betyder mycket för utseendet på en bil och det är inte alltid helt enkelt att bestämma sej för vad man vill ha, speciellt om man vill skilja sej lite från mängden.

Jag har fastnat för utseendet på de gamla Halibrand fälgarna som ofta satt på dragrace bilar under 60-talet, ett problem är då att det inte verkar finnas någon i sverige som  säljer såna.

Turligt nog dök det upp fälgar hos en person som importerat några från USA och jag har köpt 8×15 till bak och 7×15 till fram på Impalan så nu ska det jagas däck! :-)

 

 Posted by at 20:03
Sep 042011
 
 Databoxen behöver en signal för hastigheten och när man inte har elektronisk hastighetsmätare, utan driven med wire, kan man använda en elektronisk hastighetsgivare (Vehicle Speed Sensor = VSS) som monteras på wiren. 

Denna typ av VSS finns från olika källor men givaren som jag kommer att använda kommer från Painless Performance Products.

 

Jag har monterat en skarvkontakt för kablarna till databoxen för att det ska vara servicevänligt.

  Det kan vara trångt under bilen och ibland finns inte plats att montera en VSS direkt på växellådan och då kan man köra med en kort bit wire så att givaren hamnar på ett lämpligare ställe, men jag har tur och det passar att montera den direkt på lådan. 

Kablarna till databoxen ligger uppe på lådan och in genom samma hål i torpedväggen som kablarna till givarna på motorn.

 

 Posted by at 22:11