Hårdväxlat

Megashifter växelspaken från B&M är en hårdmanövrerad rackare och jag har efter sökande på nätet läst att många verkar ha samma erfarenhet. En del verkar bero på den långa wiren (1.5m) men jag har kommit till att man kan underlätta situationen även på andra sätt. TH700 lådan verkar överlag vara ganska hård att byta växellägen  …

Continue reading ‘Hårdväxlat’ »

Egna Tändkabelseparatorer

Eftersom jag i vanlig ordning inte tänker göra riktigt som dom flesta andra som drar tändkablarna ovanför headersen (grenrören), utan i stället under för att det ska bli lite diskretare, så tycker jag också att det behövs andra hållare för att hålla isär kablarna och har därför gjort en första test med en egen variant. …

Continue reading ‘Egna Tändkabelseparatorer’ »

Databoxen Lever!

 Nu är dom flesta kablarna till insprutningen inkopplade.Ska man våga vrida på tändningen och se om det börjar ryka någonstans? Jag kopplar in batteriet, håller andan och vrider på tändningsnyckeln… ingen rök… inga säkringar som går…bränslepumpen startar och går i några sekunder som den ska..   F-n va skönt det finns hopp! 🙂   Undrar …

Continue reading ‘Databoxen Lever!’ »

Insprutning – Inkoppling Databox

 Som vanligt underlättar det att ha riktiga prylar, jag har fått tag i kabelskor till databoxens kontakter och tillhörande presstång så nu slipper man göra en massa skarvar på kablarna, eftersom härvan till insprutning/databox är alldeles för lång för montaget i Impalan.      Provpressning.    Helt ok i mina ögon.     Här har …

Continue reading ‘Insprutning – Inkoppling Databox’ »

Insprutning – Hastighetsgivare (VSS)

 Databoxen behöver en signal för hastigheten och när man inte har elektronisk hastighetsmätare, utan driven med wire, kan man använda en elektronisk hastighetsgivare (Vehicle Speed Sensor = VSS) som monteras på wiren.  Denna typ av VSS finns från olika källor men givaren som jag kommer att använda kommer från Painless Performance Products.   Jag har …

Continue reading ‘Insprutning – Hastighetsgivare (VSS)’ »