Okt 302011
 

Slipning av karossen till plåtrent har nu påbörjats och bakskärmarna har nu i stort sett ingen färg kvar så nu kan det tidsödande jobbet med spackling och slipning börja.

Inte för att det är några större ojämnheter att jämna ut men några småsaker är det allt att fylla i.

Sån’t här jobb kan ta ofantligt med tid och eftersom man inte är proffs direkt kommer det säkert att ta minst ofantligt * pi med tid innan det är skapligt. 😉

  Bakskärmarna i plåtrena så att spackling kan påbörjas.

Det finns olika åsikter om det här med att spackla på ren plåt eller om man ska grundfärg under och inget verkar vara mer rätt eller fel än det andra. Jag har kollat runt en hel del och pratat med sakkunniga och kommit till att jag kommer att spackla direkt på ren plåt, dels för att spacklet fäster lite bättre på ren plåt och att man slipper grunda om hela tiden när man slipar genom.

 

 

   Det här kommer att vara mina kompanjoner för ett bra tag framåt…

 

   Skarven mellan tak och bakstolpen är tennspacklad, jag är inte helt nöjd med den så det blir lite spackel i övergången varav det mesta blir till slipdamm.

 

 Posted by at 22:05
Okt 292011
 

Jag har inte en riktig lackbox utan får hålla tillgodo med att anpassa den lokal jag har och då försöker jag mej här på att  ordna lite filtrering av till-luften till den del av lokalen där jag brukar lacka (m.m.).

   Här har en ram tillverkats av U-profiler som bockats i 0.6mm plåt av en bekant i plåtbranschen.

 

  Filter avsedda för till-luft i lackboxar har inhandlats på Upplands Bilfärg Butiken.

Oftast måttbeställs väl filtren efter lackboxen men dom här filtren var i standardmått 50x50cm och behöver skäras till en aning för att passa ramen.

 

   Filtren sitter bra i ramens U-profiler och jag hoppas dom sitter kvar utan att behöva sätta något nät framför, men i värsta fall får man väl komplettera med det senare i.s.f.

 

   Jag har alltså tagit bort ett av fönstren i mellanväggen till den andra avdelningen och sätter i filter-ramen i hålet för fönstret.

På det viset kommer till-luften att gå in genom en öppen dörr i den lokalen, och förhoppningsvis bli aningen förvärmd innan den kommer in till lack-avdelningen.

Det får helt enkelt duga så! :-)

 

 Posted by at 11:51
Okt 182011
 

 

Separatorer för 2, 3 & 4 tändkablar har nu konstruerats i TopSolid CAD och printats ut med 3D-Printer från Stratasys.

   2-Kablars i TopSolid.
   3-Kablars i TopSolid.
   Och 4-kablars i TopSolid.
   Utskrivna i 3D Printern.
   Provmontering av 2-kablars.
    Provmontering av 3-kablars
    Provmontering av 4-kablars
   På plats i bilen, en 2-kablars skymtar mellan headers-rören framför startmotorn.
   3 & 4-kablars när det blir fler kablar närmare fördelaren.Det syns inte så jättebra med svarta separatorer på svarta kablar, men tanken är ju också att det ska vara lite diskret.

 

 Posted by at 21:48
Okt 152011
 

Eftersom det blivit en elektrisk vattenpump och inte en remdriven behöver generatorn monteras lite lägre så att remmen kan gå fritt under elmotorn till vattenpumpen vilket då kräver andra fästen.

Dessutom har jag valt att sätta generatorn på passagerarsidan som det blev fr.o.m. senare delen av 60-talet, och inte på förarsidan som det var original 1966.

 

Jag har valt att göra egna fästen av 6mm plåt, som skurits till med vinkelslipen, och några rördistanser.
   Och så här blev framifrån provmonterat på en generator.
   Bakifrån…
   Och på plats i bilen.Återstår att bestämma ytbehandling, lack, pulverlack, krom eller förzinkning…

Eller så ritar jag upp dom i CAD, nu när jag vet hur dom ska se ut, och får nya laserskurna i rostfritt. 😉

 

 

 Posted by at 21:48
Okt 092011
 
Nu är motorn igång och funkar! :-)

 

Lite pirrigt var det allt, men med tändningen hyffsat bra grundinställd brummar det igång på direkten.

Det här var riktigt skönt!

 

 Posted by at 17:57
Okt 052011
 
När man monterar bromsbackar räcker ibland inte armar och händer till för att hålla ordning på alla prylar tills man fått dit fjädrar och övriga pryttlar och då kan tvingar vara till god hjälp. 

 

   När båda backarna monterats med sprintarna genom bromsskölden funkar det bra att spänna ihop dom med ett spännband medans dom sista fjädrarna monteras.
   Allt på plats, förhoppningsvis i rätt ordning, man får passa på och njuta av dom rena och förzinkade delarna för det dröjer förhoppningsvis innan man behöver se dom igen. ;-)Nu återstår justering samt fylla upp systemet och lufta.

 

Som svar på Tibbans fråga:

Och gummipluggarna till justeringshålen i sköldarna är faktiskt originalpluggarna från 1966, det är nog bättre gummi i dom än nyköpta idag.

 

 Posted by at 22:32
Okt 042011
 
 Impalan har i original stag från gaspedalen till förgasaren och TBI-enheten är gjord för wire så lite anpassning behövs för att koppla ihop dom.

Jag hittade ett stag av lagom längd, med länkhuvuden i ändarna som får duga för ett första test.

   Fästpunkterna på TBI-enhetens arm sitter lite närmare spjällaxelns centrum än vad det gör på förgasarna och har byggts på lite för att hålet till staget ska hamna i rätt läge så att rörelserna stämmer.

 

 Posted by at 22:07
Okt 032011
 

Jag har kommit till att det nog är bäst att dubbelkolla så att inget tar i vid ordentlig nedfjädring i bak så det är bara att kavla upp skjortärmarna och riva bort bakfjädrar och stötdämpare för att kunna ”köra” bakaxeln upp och ned med en domkraft.

Fästet för bränslerörens övergång från rör till slang klarar sej precis. 
   Bromstrummor och bakhjul monteras också för att se så att det verkligen inte tar i någonstans och det klarar sej precis det också. 

Det är skönt när det blir som man tänkt, 😉

 

 Posted by at 22:00