Evighetsjobbet med Slipning och Spackling påbörjat

Slipning av karossen till plåtrent har nu påbörjats och bakskärmarna har nu i stort sett ingen färg kvar så nu kan det tidsödande jobbet med spackling och slipning börja. Inte för att det är några större ojämnheter att jämna ut men några småsaker är det allt att fylla i. Sån’t här jobb kan ta ofantligt …

Continue reading ‘Evighetsjobbet med Slipning och Spackling påbörjat’ »

Separatorer till alla Tändkablar

  Separatorer för 2, 3 & 4 tändkablar har nu konstruerats i TopSolid CAD och printats ut med 3D-Printer från Stratasys.    2-Kablars i TopSolid.    3-Kablars i TopSolid.    Och 4-kablars i TopSolid.    Utskrivna i 3D Printern.    Provmontering av 2-kablars.     Provmontering av 3-kablars     Provmontering av 4-kablars    På plats i …

Continue reading ‘Separatorer till alla Tändkablar’ »

Generatorn får fäste

Eftersom det blivit en elektrisk vattenpump och inte en remdriven behöver generatorn monteras lite lägre så att remmen kan gå fritt under elmotorn till vattenpumpen vilket då kräver andra fästen. Dessutom har jag valt att sätta generatorn på passagerarsidan som det blev fr.o.m. senare delen av 60-talet, och inte på förarsidan som det var original …

Continue reading ‘Generatorn får fäste’ »

Montering Bakbromsar

När man monterar bromsbackar räcker ibland inte armar och händer till för att hålla ordning på alla prylar tills man fått dit fjädrar och övriga pryttlar och då kan tvingar vara till god hjälp.       När båda backarna monterats med sprintarna genom bromsskölden funkar det bra att spänna ihop dom med ett spännband medans …

Continue reading ‘Montering Bakbromsar’ »

Gasreglage – Testmontage

 Impalan har i original stag från gaspedalen till förgasaren och TBI-enheten är gjord för wire så lite anpassning behövs för att koppla ihop dom. Jag hittade ett stag av lagom längd, med länkhuvuden i ändarna som får duga för ett första test.    Fästpunkterna på TBI-enhetens arm sitter lite närmare spjällaxelns centrum än vad det gör …

Continue reading ‘Gasreglage – Testmontage’ »

Koll av fjädringsväg i bak

Jag har kommit till att det nog är bäst att dubbelkolla så att inget tar i vid ordentlig nedfjädring i bak så det är bara att kavla upp skjortärmarna och riva bort bakfjädrar och stötdämpare för att kunna ”köra” bakaxeln upp och ned med en domkraft. Fästet för bränslerörens övergång från rör till slang klarar …

Continue reading ‘Koll av fjädringsväg i bak’ »