Jan 292012
 
De senaste delarna som lämnats till pulverlack är nu klara och man blir alltid lika impad över hur bra det blir! :-)

Det är verkligen perfekt för sån’t som är svårt att få riktigt bra med vanliga lackering eftersom pulverlacken kommer in i skrymslen och även bygger bra på skarpa kanter.

 

 

Jag var spänd på att se hur det skulle funka med delar som kan röra sej, som gångjärn och huvlås, och dom skulle bli helt igenklibbade av lacken.

Men det blev över förväntan, det mesta kan röra sej som tidigare och en del lossnar utan större våld.

På några ställen kan man se att det flytit över lack men det ska nog lossna bra efter att man skär lite med en kniv.

 

 Posted by at 19:57
Jan 292012
 

Efter den del resande i tjänsten under de senaste två veckorna har det nu blivit möjlighet att jobba lite på Impalan igen.

  Bakluckan har blivit grundad med CA-Primer, först lackades insidan igår och fick torka över natten.
  Och idag har utsidan grundats och är reda för den vanliga proceduren med spackling, slipning, mera grund, spackling, slipning, slipgrund, slipning…
 Posted by at 19:46
Jan 152012
 
Gångjärnen till backlucka och dörrar har tillsammans med huvlås och bakre nummerskyltshållare har körts i Strip-All badet och lämnats till pulverlackering för att dom ska vara klara tills att dörrar och baklucka är lackade och klara för montering.

 

 Posted by at 21:25
Jan 082012
 
 När karossen nu fått några lager färg kommer turen till övriga delar och här är det bakluckan som slipas ren på originalfärgen, ända in på bara plåten, innan den vanliga behandlingen med primer, spackel och slipgrund innan det är dags den slutliga lackeringen.Det gick inte att slipa bort all färg idag för det tog slut på grovrengörings-rondeller så det får bli fortsättning efter proviantering.

 

   När man håller på med karosseri-delar fungerar det bra att använda däck på t.e.x. benställningar eller oljefat som underlägg för det är lagom mjukt och prylarna halkar inte omkring så lätt. 
 Posted by at 20:32
Jan 082012
 
Hjulen har satts på och bilen körs ut i det fria för att sedan ställas in i den andra avdelningen på verkstaden. 
   Det är alltid kul att få begrunda sitt arbete på en bil utanför verkstaden. :-)
 
   Jag leker med tanken på randning i blått längs några av karossens konturer och har testat med lite tejp.Det känns faktiskt ganska bra och lite lagom diskret med blå randning mot det svarta.

 

 Posted by at 14:43
Jan 032012
 
Att montera Customprylar är sällan så rakt fram som när man använder standard-delar, det är ibland närmast att betrakta som halv-fabrikat.

 

Efter att ha provat med en kåpa med dålig passform, köpt av en stor speedshop i sverige, beställdes i stället en från USA, men den var inte direkt bättre och krävde en del modifieringer innan den passade.

 

  Den har fått kapas ur på diverse ställen och bankats på några andra…

 

   Bortskuret material.
   Till slut gick det att få den att passa hjälpligt.

Men kromad är den i.s.f. 😉

 

   Dom snygga ribbade ventilkåporna var inte heller bara att bulta på.

Silicon-packningarna från Fel-Pro är avsiktligt lite korta för att dom ska spänna fast mot kåpans inre kant och hållas på plats under monteringen.

   Tyvärr är nämnda kant lite lägre på custom-kåporna och packningen kan inte hänga kvar.

Efter mycket testande med att hålla fast den med fingrarna gav jag upp denna typ av packning…

 

Jag vill inte klistra packningen och är inte heller säker på att det fäster så bra på silicon-packningar.

 

   Här provas det då med plåtförstärkt korkpackning som ser ut att passa bättre.

Men den var så tjock att skruvarna till kåporna inte räckte till, så då fick försök nr 2 ställas in.

   Det slutade med att jag lyckades få begagnade originalpackningar att hänga kvar och även skruvarna räckte.

 

Det får duga tills vidare tills jag får tag i packningar från samma leverantör som kåporna som ju borde passa. :-(

   Men ganska trevligt blev det till slut med lite glitter på motorn. :-)

 

 
 Posted by at 22:52