Apr 292012
 
Redo för en batalj med bläster aggregatet.

 

Det sprutar som värsta sandstormen och man måste vara ordentligt skyddad främst för ögon och andning.

Tack vare att blästringen sker i ett tält med en pressening som golv blir det mesta av sanden kvar där och kan samlas ihop och sållas för att återanvändas några gånger tills det mest är damm kvar.

 

Det är nå’t visst med nyblästrade delar, med den rena gråa sammetslena ytan som bara skriker och ber om att bli skyddad med grundfärg.

 

 Posted by at 22:33
Apr 242012
 
Jag har fyndat ytterligare en mittkonsol + en original växelspak! :-)

Prylarna kommer från en 1967 Impala, men det är samma som till 1966.

Den här konsolen är i betydligt bättre skick än den förra, förutom…

 

… att den är trasig i bak, i området där det ska sitta ett lampglas.

 

Eventuellt försöker jag göra en av-gjutning på den andra konsolen för att göra en ny bit i glasfiber och skarva i.

 

 Posted by at 22:18
Apr 222012
 
Blästringen får duga så här.Insidan kommer att behandlas med Brunox för att minimera risken för att det uppstår rost .
Brunox är ett Epoxy baserat medel som är bättre än grundfärger på att krypa in och täta ev. kvarvarande småporer.Rekommenderat av Upplands Bilfärg Butiken.

 

Jag börjar med att pensla med Brunox runt kanter och skarvar där det finns dubbel plåt för att det ska krypa in ordentligt.Därefter sprutas några lager på hela insidan.Senare kommer allt att täckas med CA Primer innan det blir tal om topplack.

 

 Posted by at 20:57
Apr 212012
 
Äntligen var vädergudarna tillräckligt goda för att det skulle gå att blästra lite idag! :-)

 

Fram med prylarna och kör igång med att skapa sandstrand i tältet.

 

Börjar se acceptabelt ut.

 

Lite till bara så duger det.

Det var vänster skärm som hanns med idag.

 

 Posted by at 20:30
Apr 142012
 
Höger framskärm behövde riktas en aning i området mellan hjulhuset och stötfångaren.

Jag var så ivrig att sätta igång med det så jag glömde ta kort innan, men så här blev det efteråt i.a.f.

 

 Posted by at 21:02
Apr 142012
 
Eftersom det inte blev något blästrande idag utnyttjar jag tiden till att fortsatt köra med grovrengörare och roterande stålborstar på framskärmarna.

 

Nackdelen med att tvingas göra sånt här inomhus är att verkstan blir som en gruva och man får en massa sanering att göra innan man kan lacka nå’t igen.

 

Roterande stålborstar släpper ifrån sej en hel del av borsten som fastnar lite överallt.

 

 Posted by at 12:09
Apr 142012
 
Häromdagen riggade jag upp ett tält för att kunna  blästra framskärmar m.m. i och hade tänkt sätta igång med det idag. 

Men nu på morgonen blev man välkomnad av några cm blötsnö och det är inte riktigt kompatibel med blästring där man man behöver torr sand.

Det blir bara grisigt för det går inte att undvika att det kommer med en massa snöslask in i tältet.

Så det får vänta…

 

 Posted by at 12:02
Apr 092012
 
Dags att börja slipa framskärmarna rena från färg och rost.

Här vänsterskärmen som blivit lite svedd av branden 1980.

 

Högerskärmen är lite fräshare.

 

Efter ett tags körande med grovrengöringsrondeller i vinkelslipen står man med krypande fingrar och färglösa skärmar, på utsidan i.a.f…

 

Insidan, som har mer skrymslen och vrår, tar längre tid och kommer att kräva andra redskap som roterande stålborstar av olika varianter och storlek samt antagligen blästring innan det börjar kännas rent nog.

 

 Posted by at 21:50