Maj 202012
 
In i bläster-tältet igen!

Mer prylar som ska bli rena in på bara metallen.

 

Jag testar här att köra med Aluminiumsilikat som blästermedel i stället för ”vanlig” sand.

Fördelarna med Aluminiumsilikat är att det av-verkar bättre, kan återanvändas fler gånger och så dammar det mycket mindre så man ser betydligt bättre.

Nackdelen är att det är ganska mycket dyrare men det uppvägs förhoppningsvis av att det kan användas fler gånger.

 

Nyblästrad yta är härligt! :-)

Ytan blir aningen strävare med Aluminiumsilikat eftersom kornen är vassare.

 

Nu har det vänt, dags att börja lägga på material i stället för att ta bort.

 

Först en omgång Brunox för att täta ev. porer.

När Brunox’en torkat blir det som vanligt CA Primer, kanske i morgon kväll.

 

 Posted by at 22:13
Maj 122012
 
Ok, skärmarna har slipats, en del svackor har upptäckts och en del genomslipningar har det blivit.

 

Genomslipningarna grundas först med CA Primer.

 

Rubbet täcks sedan med mer sliprund så att det förhoppningsvis fyller svackorna.När detta torkat upprepas proceduren tills det är rakt, utan svackor, sedan ett sista lager slipgrund som finslipas innan topplack. 

 

 Posted by at 23:42
Maj 112012
 
Framskärmarna grundas med CA Primer dels eftersom det kommit fram ren plåt under spackel-slipandet och dels eftersom det funkar bra som spärr-skikt ovanpå spacklet som är skapligt sugande och förhoppningsvis minskar risken för sjunkningar på följande lager med slipgrund.

 

 Posted by at 18:30
Maj 072012
 
Så var man inne i spackel och slipträsket igen då.

Men det är väl stärkande för psyket att vara envis och hålla fokus hela vägen… 😉

 

Nu är det framskärmarna som får skönhetsbehandlingen.
Det är inga stora ojämnheter men eftersom det ska lackas svart måste man göra sitt bästa annars ser det för taskigt ut.Det mesta hamnar som vanligt pp golvet, i form av slipdamm.
Gamla däck funkar finfint som underlägg för oformliga karosseridetaljer, mjukt och bra friktion så att det man jobbar med ligger still.
 Posted by at 21:30