Jun 122012
 
Kromlisterna runt fram och bakruta hålls fast med clips som sitter fast i sådana här små stift som är svetsade i karossen.
Med clips monterat.
Ibland kan stiften ha gått av t.e.x. vid demontering, ibland på grund av att dom är försvagade av rost eller felaktig demontering.

 

Som tur är finns det lösningar på detta och en är en liten skruv som blir som ett stift när den monterats och till den kan man använda clips av original-typ.

 

För att hålen till skruv-stiften ska hamna på rätt höjd, och minska risken för att borren vandrar, har jag gjort en liten borr-fixtur av en stålbit.

 

Det räcker att man håller fast fixturen för hand vid borrningen.

 

Ett hål på rätt ställe.

 

Skruv-stift på plats.

 

Och med clips monterat blir det som original. :-)

 

 

 Posted by at 22:02
Jun 102012
 
Innertaket häftas vid fram och bakrutorna i spiklister som i original är gjorda av remsor i papp.
Numera finns det bättre prylar i ett plast/gummi-material på rulle.

 

Här har spiklisten vid framrutan monterats med PL400 konstruktionslim och skruvar.

 

Det är lättare att få dom på plats innan rutorna är monterade och därför ser jag till att få det gjort nu. 😉

 

 Posted by at 22:53
Jun 062012
 
Var och hämtade nya fram, bak och dörr-rutor hos Retroparts i Julitta i går.

Stora kartonger med mycket emballage var det, här syns den till bakrutan.

Alla rutor packas upp, kollas och jämförs med originalen för att se att det verkar vara rätt som levererats.

 

Fram och bakruta läggs på plats i karossen för att säkerställa att dom verkar passa ok.

 

Framrutan ser helt ok ut. :-)

 

Bakrutan passar också som den ska.

 

För att undvika skador på glas och lack hjälper äldsta sonen Aron och hans kompis ”Blomman” till.

Tack för hjälpen boyz! :-)

 

 Posted by at 21:48
Jun 022012
 
Efter lite uppehåll pga andra evenemang, gräsklippning m.m. har det blivit läge för lite kvalitetstid i verkstan igen. :-)

 

Frontplåt och ventilationsplåten framför vindrutan finslipas i slipgrunden.

 

Alla hålen i ventilationsplåten ska slipas för att det se ok ut när lacken kommit på, 82st närmare bestämt…

 

Delarna har här fått en sista omgång slipgrund.

 

 Posted by at 19:30