Styrservo – Nya slangar

Jag ville ha slangar med rostfri fläta mellan servopump och styrsnäcka, så jag måttade och åkte till Slangservice i Uppsala som pressade på kopplingar efter mina anvisningar.   Monterat i bilen. Det blir ev. klammer för att hålla styr på slangarna så man kan vara säker på att dom inte kommer för nära headers-rören.   …

Continue reading ‘Styrservo – Nya slangar’ »

Headers – Lindning

Lindning av grenrör/headers har varit populärt ett tag och det kommer förståss från racing-sidan. Det sägs kunna vara gynnsamt för flödet p.g.a. värmen i avgaserna behålls längre i rören. Och så ska det minska strålningsvärmen och det skadar ju inte heller.   Det är lite pyssel att linda headers. Man lindar först varje rör individuellt …

Continue reading ‘Headers – Lindning’ »

Headers – Torkning och Lindning

  Färg på grenrör/headers blir riktigt torr när dom värms vid start av motorn, men eftersom jag ska linda mina headers med avgasbandage torkas färgen med varmluftspistol, en stund i varje rör.   Lindningen med avgasbandage börjar och en gammal topp liggande på arbetsbänken används för att montera headersen på under lindandet.  

Generatorfäste – Version 2 – Forts…

Tillverkningen av det nya fästet fortsätter, med ritsande, körnslagande och rondellkapande.  Mmm det kanske kan fungera… Provmonterat med den nya generatorn, och nu går det bättre att spänna remmen.  Men det vore snyggare i rostfritt. Undrar vart man kan få det laserskuret i rostfritt… 😉 Eftersom det är ritat i 3D CAD finns det färdigt …

Continue reading ‘Generatorfäste – Version 2 – Forts…’ »

Generatorfäste – Version 2

Jag var inte riktigt nöjd med generatorfästet som gjordes tidigare, det hade för kort spänn-område, så jag tillverkar en ny version och ändrar konstruktionen så att generatorn kommer 50mm längre ut åt sidan. Ett nytt fäste ritas upp i TopSolid 3D CAD.    Ritning med mått skrivs ut och fästet ritsas upp på 6mm plåt. …

Continue reading ‘Generatorfäste – Version 2’ »

Headers – målning

Efter 2 dygn i StripAll badet är all gammal färg borta. Batterihyllan har också badats, trots att den inte kommer att användas då batteriet numera sitter i bagaget, men det kan vara bra at rädda den för eftervärlden.     Jag bestämde mej för silverfärg, och inte svart som kanske är vanligast, eftersom motorn är …

Continue reading ‘Headers – målning’ »

Headers – Uttag för lambda sond

Sedan tidigare har ett uttag för lambda sond svetsats i kollektorn till vänster headers och då det kan ta tid innan den kommer upp i arbetstemperatur så att insprutningen går in i Closed loop. Det kan avhjälpas med en lambda sond som har  förvärmning, vilket kräver lite extra kabeldragning. Ett annat alternativ är att sätta …

Continue reading ‘Headers – Uttag för lambda sond’ »