Jul 262012
 
Jag ville ha slangar med rostfri fläta mellan servopump och styrsnäcka, så jag måttade och åkte till Slangservice i Uppsala som pressade på kopplingar efter mina anvisningar.

 

Monterat i bilen.

Det blir ev. klammer för att hålla styr på slangarna så man kan vara säker på att dom inte kommer för nära headers-rören.

 

I.o.f.s är rören lindade och tryck-slangen av teflon så det är egentligen inte så känsligt, men det ska ju vara lite snyggt också. 😉

 

 Posted by at 22:13
Jul 252012
 

Lindning av grenrör/headers har varit populärt ett tag och det kommer förståss från racing-sidan.

Det sägs kunna vara gynnsamt för flödet p.g.a. värmen i avgaserna behålls längre i rören.

Och så ska det minska strålningsvärmen och det skadar ju inte heller.

 

Det är lite pyssel att linda headers.

Man lindar först varje rör individuellt om dom inte sitter tätt då lindas dom tillsammans, som dom två mittre rören på bilden.

Sedan lindar man kollektorn och överlappar lindningen på rören.

Bandaget hålls på plats av rostfria buntband.

 

Rören på vänstersidan har en annan dragning då dom ska snirkla sej runt styrsnäckan och då blir också lindningen på annat sätt.

 

Högersidan på plats i bilen.
Och vänstern.

Här är det så trångt vid styrsnäckan att man måste lossa ett motorfäste och vicka upp motorn lite för att kunna tråckla dit rören.

 

 Posted by at 22:08
Jul 242012
 

 

Färg på grenrör/headers blir riktigt torr när dom värms vid start av motorn, men eftersom jag ska linda mina headers med avgasbandage torkas färgen med varmluftspistol, en stund i varje rör.

 

Lindningen med avgasbandage börjar och en gammal topp liggande på arbetsbänken används för att montera headersen på under lindandet.

 

 Posted by at 21:53
Jul 232012
 
Tillverkningen av det nya fästet fortsätter, med ritsande, körnslagande och rondellkapande. 
Mmm det kanske kan fungera…
Provmonterat med den nya generatorn, och nu går det bättre att spänna remmen. 

Men det vore snyggare i rostfritt.

Undrar vart man kan få det laserskuret i rostfritt… 😉

Eftersom det är ritat i 3D CAD finns det färdigt underlag att använda.

 

 Posted by at 23:14
Jul 212012
 

Jag var inte riktigt nöjd med generatorfästet som gjordes tidigare, det hade för kort spänn-område, så jag tillverkar en ny version och ändrar konstruktionen så att generatorn kommer 50mm längre ut åt sidan.

Ett nytt fäste ritas upp i TopSolid 3D CAD.

 

 Ritning med mått skrivs ut och fästet ritsas upp på 6mm plåt.

 

 Posted by at 22:56
Jul 202012
 
Efter 2 dygn i StripAll badet är all gammal färg borta.

Batterihyllan har också badats, trots att den inte kommer att användas då batteriet numera sitter i bagaget, men det kan vara bra at rädda den för eftervärlden.

 

 

Jag bestämde mej för silverfärg, och inte svart som kanske är vanligast, eftersom motorn är silvergrå och resten av avgassystemet är i rostfritt.

Det mesta av headersena kommer senare att lindas i grafit-grått avgasbandage i ett försöka att hålla nere temperaturen under huven, och så sägs det att det ska kunna ge lite mer effekt av att avgaserna behåller värmen en bit längre inne i rören.

 

 Posted by at 22:53
Jul 182012
 
Sedan tidigare har ett uttag för lambda sond svetsats i kollektorn till vänster headers och då det kan ta tid innan den kommer upp i arbetstemperatur så att insprutningen går in i Closed loop.

Det kan avhjälpas med en lambda sond som har  förvärmning, vilket kräver lite extra kabeldragning.

Ett annat alternativ är att sätta sonden närmare toppen, i ett av rören, men då läser den bara blandningen från en av cylindrarna.

 

Hursomhelst har jag bestämt mej för att svetsa i ytterligare ett uttag, i ett av rören,  så att det finns alternativ att använda.

 

Här borras hål i röret med en konisk plåtborr.

 

Anslutningen för lambda sonden formas för att passa mot röret med en sliprulle i en luftslipmaskin.

 

Passningen får duga.

 

Svetsat var det här!

 

 

Lambda sonden test-monteras.

 

Så får det bli, och nu ska båda headersena badas i Strip All badet för att ta bort all gammal färg och sedan målas på nytt för att bli lite fräschare.
 Posted by at 22:21