Sep 232012
 

Det har landat nå’t skumt på garageinfarten!

Vad kan detta vara och vad kan man använda det till?
En plast kaross i delar till en 1929 Ford Roadster minsann!

Den kan man nog göra nå’t kul av som t.e.x. en Hot Rod. :-)

Men först är det lite annat som ska fixas, som t.e.x. en 1966 Impala som ska göras körbar, så den får nog vila lite ett tag.

 

Fast fundera och planera (drömma) kan man ju alltid göra! 😉

 

 

 Posted by at 22:26
Sep 232012
 
Som vanligt tror man i början att det ska räcka med lite spackling men när man börjar märker man snart att det är lika bra att helspackla.

 

Man lägger på ett lager på några tiondels millimeter över hela huven, eller i.a.f. partier, och slipar med långa slipklossar så att man ser var det finns högre och lägre områden.

 

Som vanligt -Bara frågan om hårt arbete! :-)

 

 Posted by at 22:06
Sep 092012
 
Bakljusen och bakre stötfångaren har gjorts rent och putsats upp samt monterats på bilen.

Stötfångaren är bara löst ditsatt då en del förstärkningar m.m. ska ytbehandlas innan slutlig montering och justering.

 

Och lyser gör det också!

Jag är svag för svart och krom och nu kan man börja njuta! :-)

 

 Posted by at 22:27
Sep 012012
 

Idag har det bara regnat och eftersom jag försöker hålla till med grovslipande utomhus så jag har inte kunnat slipa på huven idag.

I stället har jag finjusterat karossens position på ramen, helt enkelt p.g.a. jag inte gjort det tidigare och att jag inte var helt nöjd med hur den låg. :-)

Om man mätte mellan ramen och sparklådan skilde det c:a 6mm strax framför bakhjulen och det korrigerades med en kofot mellan ram och insidan av sparklådan, givetvis med ett par masonit-bitar som skydd för att inte skada lacken.

Efter att jag lättat på karossen en aning med en domkraft gick det enkelt att flytta den de 3mm som krävdes genom att ”bryta” lite med kofoten.

Jag tyckte även att karossen låg lite väl långt fram (c:a 5mm) och bävade lite inför hur jag skulle lösa det utan att göra några skador.

Men det löste sej enklare än väntat med ett par spännband mellan den nedre infästningen till bakaxeln och en par plåt-profiler som sitter svetsade under golvet.

Det behövdes bara lite spänning i banden så gled karossen så snällt bakåt den bit som krävdes.

 

Här ses det ena spännbandet med dess båda infästningar.

 

Det gick fint att trä spännbandet runt plåtprofilen under golvet.

En bit gummiduk fungerade fint som skydd för lacken.

 

Så nu ligger karossen där jag vill och alla fästen är åtdragna.

 

 Posted by at 18:05