Okt 312012
 
Nej, jag har inte skaffat ytterligare en bil och jag har heller inte slutat med Impalan och börjat bygga Hot Rod i stället!

Men jag håller på och snickrar ihop en träram som 1929 Roadster karossen ska sättas fast på för att den ska hålla formen i väntan på att allvaret ska börja.

Och så blir det lättare att ta mått för att kunna börja planera och konstruera den riktiga ramen. 😉

 

 Posted by at 22:00
Okt 202012
 
 

Torkarmekanismen har här monterats.

För att den ska vara diskret och inte synas genom luftintagets galler har mekanismen lackats svart.

 

Lite glitter blir det ändå med dom ny-förzinkade skruvarna, men dom göms under plåten med gallret.

 

 Posted by at 21:20
Okt 202012
 
Dragfjädrar man vara lite knepiga att lacka och få in färg mellan fjäder-varven.

Dom nya huvfjädrarna ska lackas och jag har gjort en fixtur där fjädrarna kan sitta aningen utdragna så att det blir lite mellanrum och färgen kan tränga in.

 

Jag orkar inte dra isär dom längre annars hade den nog blivit lite längre. 😉

 

 Posted by at 21:13
Okt 192012
 
En liten hög med nyförzinkade delar som fått sin behandling hos Ytcenter har hämtats idag.

 

Helt plötsligt blev det två alternativ att välja mellan för huvångjärn och lås.

Ska man köra förzinkat eller svartlackat?.

 

 

 Posted by at 20:34
Okt 102012
 

Huvgångjärn, lås och torkarmekanism har i kväll grundats med CA Primer och lackats med svart halvblank.

 

Huvgångjärnen och delar till huvlåset.

 

Här är hållaren till huvlåsets sprint som ska sitta i huven, samt torkar-mekanismen.

 

Huvgångjärnen är lite pilliga att lacka för att dom liksom skymmer sej själva, så man får öppna och stänga gångjärnen medans man lackar.
 Posted by at 22:15
Okt 072012
 
Huvgångjärn och lås har har badats i Strip All och borstas av med roterande stålborste inför lack.

Jag har funderat om dom ska lackas, förzinkas eller pulverlackas och eftersom det nu börjar bli dags att använda dom finns inte tiden till mer finesser än vanlig lack.

Jag har dubbla uppsättningar så det kanske blir byte till annan ytbehandling senare. 😉

 

 Posted by at 20:44