Dec 282012
 
Ett fäste har tillverkats av rostfritt.

Det kommer att sitta under vattenkylaren för att stabilisera övergången mellan rör och slang till automatlåde-kylaren.

I fästet monteras JIC skott-genomföringar där rören ansluts i ena änden och slangar med kopplingar i den andra.

På rören pressas 37 graders konor som, med stödhylsor, funkar fint att ansluta mot JIC/AN kopplingar.

 

Så här blir det monterat på plats i bilen. 
 Posted by at 18:48
Dec 162012
 
Oljerören till automatlådan behöver ett fäste någonstans längs motorn.Här har ett fäste skapats genom att kapa ur en bit av ett fyrkantsrör i rostfritt och borra några hål.

 

Fästet monteras i två av skruvarna till oljetråget och rören hålls på plats av två gummiklammer som skruvas i det nytillverkade fästet. 
 Posted by at 18:43
Dec 032012
 
Jag tänkte ge mej på att försöka bocka rostfria 3/8″ rör för ledningarna mellan TH-700 växellådan och oljekylaren då jag hoppas att det ska bli snyggare än att ”bara” dra slangar.Det sitter ju också rör, eller rör/slang kombination som original på dom flesta bilar med automatlåda, men kombinationen TH-700 och separat kylare fanns inte på 1966 Impala, så då blir det till att smida själv.

Jag räknar med att köra med slang en bit på mitten, dels för att det blir enklare att tillverka och så blir det lite flexiblare så att risken för sprickbildning minskar.

Många provningar under bilden blir det…

 

 

 Posted by at 21:43
Dec 012012
 
Dragningen av slangarna till kylaren för motor-oljan har fixats och gummi-klammer används för att hålla dom på plats.

 

Slangarna är c:a 17mm utvändigt och här har två 10mm klammer använts till en separator.

 

På väg mot motorn, under servopumpen.

 

Två klammer mot varandra funkar bra med en distans (här tillfälligt av muttrar) för att hålla slangarna på plats längs en balk.

 

 Posted by at 20:59