Jan 312013
 
Weatherpack-kontakterna har ett spår för montering på plåt-fäste.

 

Jag har slöjdat till ett fäste i 1mm rostfritt.

 

Kontakten monterad på fästet.

 

Stift och hylsor pressas med gummitätningar som håller fukt och smuts utanför.

 

Pressat och klart för montering.

 

Sedan är det bara att sticka in dom i kontakthuset så att det klickar fast.
Skarv-kontakten med fäste till el-fläkten har monterats under kylaren.

 

 Posted by at 22:28
Jan 312013
 

Jag har tagit hem ett litet utbud av Weatherpack kontaktdon, som är bra prylar och vanligt på många USA-bilar av lite nyare årsmodeller, i första hand för att använda själv men jag kan även tänka mej att sälja till andra.

1, 2, 3 & 4-poliga skarvkontakter med gummitätningar, stift & hylsor.

 

Det är kul att jobba med prylar av bra kvalitet! :-)

 

 Posted by at 22:15
Jan 142013
 

Med ett justerbart panhardstag kan man justera bakaxelns läge i sidled så att hjulen kommer lika långt från skärmkanterna vilket är bra när det är lite småtajt.

Ett kit från Snowball Racing Production används för att göra ett nytt stag.

 

Kit’et innehåller, förutom ett rör,  gummibussningar med distansrör, en fast och en justerbar rod-ände samt en gängad svetsände. 
Röret formas för att passa hylsan i den fasta änden, innan svetsning. 
Svetsning med delarna fast-spända på en stadig balk för att det ska hålla sej rakt. 
Den gängade svets-änden har svetsats. 
Här blir det justerbart! 
Med staget i originalposition sitter det lite väl nära den snygga flänsade aluminium-kåpan på bakaxeln, och eftersom det nya staget är lite grövre än originalet förvärras läget ytterligare.Med en distans svarvad i aluminium flyttas staget ut vid bakaxeln så att det går fritt tillräckligt.

 

Och så fick jag tillfälle att prova ett av mina nya innersvarvstål! :-) 
Hylsorna till gummibussningarna är gjorda för 14mm bult, vilket är lite smalare än de 9/16″ bultar som sitter på Impalan, men det går ju fint att svarva ut hylsorna lite också. 
Brickor med 13mm hål i rostfritt kan också få större hål. 
Provmonterat (olackat) på bilen blir det så här.Staget kommer att få färg senare i samband att lite andra prylar ska lackas.

 

 

 Posted by at 22:00
Jan 132013
 

När jag kopplade in och provade att köra torkarmotorn ville den inte gå in i park-läget och stanna som den ska.

Efter felsökning och sökande i handböcker och på nätet konstaterade jag att det var själva motorn som var problem och inte i bilens elsystem, så det var bara att skruva ur den ur bilen och felsöka på bänken.

Till slut kom jag på att axeln inte satt i riktigt rätt läge p.g.a. en lås-ring hoppat ur sitt spår och det orsakade att parkeringsmekanismen inte fungerade helt korrekt, den bröt inte spänningen så att motorn stannade som den ska.

Med axel och låsring på rätt plats fungerade den som förväntat.

Provkörning av torkarmotorn på bänken med ett gäng kablar för att simulera brytarens funktion i båda hastigheterna samt parkering.

 

Tillbaka i bilen, med kablage, brytare och torkarmekanism monterat.

 

Det funkar även här, inte bara på bänken! :-)

Så nu har man fått lära sej att meka och felsöka en torkarmotor också.

 

 

 Posted by at 20:56
Jan 092013
 
Nu är ledningarna till automatlåde-kylaren kompletta.

Det är rostfria 3/8″ rör närmast växellådan,  sedan fortsättning i slangar med rostfritt hölje som ansluts till rör sista biten till kylaren.

 

Pressning av slangarna har gjorts av Slangservice i Uppsala.
Slangarna har pressats direkt på rören där en liten bulle har pressats för att det ska sitta säkert.

 

Kopplingar i förzinkat stål har pressats i andra änden på slangarna.

 

Monterat i bilen.

 

Skarven mellan slangarna och rören sista biten till oljekylaren sitter under vattenkylaren.

 

 Posted by at 22:19
Jan 052013
 

Jag har samlat ihop till ett lite längre inlägg den här gången och jobbet på bilderna i det här inlägget har pågått i några dagar, p.g.a. sådant som  torktider m.m.

 

Lamp-husen har förberetts för lackering med rengöring, stålborstning och slipning. 

Torkar-motorn får vara med på ett hörn också.

 

Områden som inte ska lackas maskeras.
Eastwoods sprayfärg Clear Zinc, som ska efterlikna el-förzinkning, har sprutats på.I ärlighetens namn ska jag erkänna att jag hade hoppats att det skulle bli mer zink-liknande än vad det blev… 
Kablarna till ett av blinkers/positionsljusen var skadade i branden och skarvas med nya kablar.För att göra lite smäckra skarvar funkar det bra att ta ur metall-hylsan ur en vanlig press-skarv.
Skarv-hylsan pressas på kablarna med en press-tång för o-isolerade kabelskor.
Med krympslang på blir det ganska snygga och bra skarvar.
En bit Systoflex-slang har skarvats mot original-slangen med en bit krympslang över skarven.Kontaktstycket som används i original (Övre på bilden) finns inte att få tag på så jag använder i stället Weather Pack kontakter som är riktigt bra med gummitätningar.Jag kommer senare att byta till Weather Pack även på det andra blinkers/positionsljuset.

 

 

Alla lamphusen lackade, med vitt i området innanför glaset och svart utanför på den del som syns från stötfångare och frontplåt.
På backljusen och skyltbelysning har kablarna slitits ur och behöver ersättas, men koppar-knopparna som bildar kontakt-yta mot glödlampan fanns kvar och kan återanvändas efter upp-borrning där kabeln suttit pressad.
Koppar-knopparna löds sedan fast på kabeln, det gäller att inte glömma fjädern som ska vara med.
Skyltbelysning klar för montering.
Monterat och klart, och lyser gör det också! :-)
 Posted by at 18:02