3D Printer + Hot Rod = Sant
I en modern Hot Rod verkstad bör det väl finnas en 3D printer? Nu finns det en Dimension 3D Printer även i min verkstad! 🙂
I en modern Hot Rod verkstad bör det väl finnas en 3D printer? Nu finns det en Dimension 3D Printer även i min verkstad! 🙂
Det behövs gängor i hörnen på nedre ramen för dragstängerna och jag provade först att svetsa muttrar i 3mm plåt som skulle kapas och passas in i hörnen, men det blev för kluddigt så den lösningen fick skrotas. Bara att göra det ordentligt, kapa upp, borra och gänga hörnor av tjockt material. Här är …
Continue reading ‘Fredagsmys med Gängor till Batterifästet’ »
En övre ram kommer tillsammans med dragstänger att hålla fast batteriet ordentligt. Batteriet jag kommer att använda har även sidopoler och då måste det vara urtag i ramen för att bullarna på batteriet ska gå fritt.
Ett fäste till batteriet tillverkas för att hålla batteriet säkert på plats i bakluckan. Vi börjar med att kapa till och svetsa ihop några bitar vinkeljärn till en botten-ram. Ett Optima-batteri passar fint i ramen. Hmm… hur ska vi fortsätta nu då..blir att klura lite..jag har lite olika idéer…och det blir nog inte …
För att kunna montera förarstolen behöver det bara tillverkas ett nytt fäste för vänster bakre in-fästningen.Här ligger det klart på bänken, slöjdat av några bitar rektangulär-profil.Eftersom både golvet och fäst-örat på stolen lutar, åt olika håll, har fästet gjorts kil-format. På plats i bilen. Och med stolen på.
Eftersom passagerarstolen är lite lägre i chassiet behöver den också monteras högre. Fästen tillverkas av rektangulär-profil som kapas till, här provas högre främre fästet. De olika delar punktas ihop. Efter svetsning snyggas fästet till med vinkelslipen. På grund av golvets form är fästena olika i höjd och form. Inpassning i bilen. …
De bakre fästena på passagerarstolen behöver lite jobb, det vänsta har sänkts en aning och det högra har i stort sett gjorts om helt. Man vill ju inte riskera att förstöra klädseln så vid slipning och svetsning används brandsäkra svetsfiltar av glasfiber-väv som skydd.
Camaro-stolarna provas i bilen för att se vad som behöver fixas för att kunna montera dom. Eftersom förarstolen har el-reglering är den lite högre än passagerarstolen och det behövs bara några nya hål i golvet och tillverkning av ett fäste i bakre vänstra hörnet. Passagerarstolen kräver lite mer jobb med tillverkning/modifiering av fästen i varje …
Framstolarna från nyare Camaro är snygga och lagom sportiga för en Impala Sport Coupé och jag har precis fått tag i ett par i svart skinn från en 2002 Camaro. Och så kan jag vara märkestrogen och slipper använda Thunderbird-stolarna som för tillfället är monterade i Impalan! 😉 Camaro-stolarna är också lägre i chassiet så att …
Fästena till oljekylarna och växelspaken har kommit tillbaka efter pulverlackeringen, alltid lika roligt att packa upp delar som kommer hem. 🙂 Och få montera! På plats i bilen. Och växelspaken med sina fästen.