Feb 222013
 
Det behövs gängor i hörnen på nedre ramen för dragstängerna och jag provade först att svetsa muttrar i 3mm plåt som skulle kapas och passas in i hörnen, men det blev för kluddigt så den lösningen fick skrotas.

 

Bara att göra det ordentligt, kapa upp, borra och gänga hörnor av tjockt material.

Här är dom än så länge bara punktade på plats.

 

Typ så här blir det med ett batteri på plats, inte så dumt om jag får säga det själv. 😉

 

Tänk att man fortfarande trots mogen ålder fortfarande försöker med lösningar som man tror är enklare och snabbare än dom riktigt bra och seriösa!

 

Jag återkommer ofta till mitt favorit-citat: No Magic – Only Hard Work! :-)

 

 Posted by at 21:37
Feb 192013
 
Ett fäste till batteriet tillverkas för att hålla batteriet säkert på plats i bakluckan.

Vi börjar med att kapa till och svetsa ihop några bitar vinkeljärn till en botten-ram.

 

Ett Optima-batteri passar fint i ramen.

 

Hmm… hur ska vi fortsätta nu då..blir att klura lite..jag har lite olika idéer…och det blir nog inte som jag först tänkte…

 

 Posted by at 21:35
Feb 172013
 
För att kunna montera förarstolen behöver det bara tillverkas ett nytt fäste för vänster bakre in-fästningen.Här ligger det klart på bänken, slöjdat av några bitar rektangulär-profil.Eftersom både golvet och fäst-örat på stolen lutar, åt olika håll, har fästet gjorts kil-format.

 

 

På plats i bilen.
Och med stolen på.
 Posted by at 18:51
Feb 162013
 
Eftersom passagerarstolen är lite lägre i chassiet behöver den också monteras högre.

Fästen tillverkas av rektangulär-profil som kapas till, här provas högre främre fästet.

 

De olika delar punktas ihop.

 

 

Efter svetsning snyggas fästet till med vinkelslipen.

På grund av golvets form är fästena olika i höjd och form.

 

Inpassning i bilen.

 

Med stolen på plats.

 

 Posted by at 16:45
Feb 122013
 
De bakre fästena på passagerarstolen behöver lite jobb, det vänsta har sänkts en aning och det högra har i stort sett gjorts om helt.

 

Man vill ju inte riskera att förstöra klädseln så vid slipning och svetsning används brandsäkra svetsfiltar av glasfiber-väv som skydd.

 

 Posted by at 22:15
Feb 102013
 
Camaro-stolarna provas i bilen för att se vad som behöver fixas för att kunna montera dom.

Eftersom förarstolen har el-reglering är den lite högre än passagerarstolen och det behövs bara några nya hål i golvet och tillverkning av ett fäste i bakre vänstra hörnet.

Passagerarstolen kräver lite mer jobb med tillverkning/modifiering av fästen i varje hörn.

Det elektriska är bus-enkelt att koppla in, då knapparna sitter på stolen behövs bara +- kablar  dras fram till stolen.

 

 

 Posted by at 23:08
Feb 062013
 
Framstolarna från nyare Camaro är snygga och lagom sportiga för en Impala Sport Coupé och jag har precis fått tag i ett par  i svart skinn från en 2002 Camaro.

Och så kan jag vara märkestrogen och slipper använda Thunderbird-stolarna som för tillfället är monterade i Impalan! 😉

Camaro-stolarna är också lägre i chassiet så att sitt-höjden blir mer lagom.

 

I paketet med stolarna följde ett baksäte, som jag inte kommer att använda, så det kommer att säljas av.

 

 Posted by at 21:24