Mar 292013
 
Start-solenoiderna har fått sin plats på en av ramarna i bagage-utrymmet och en kabel från huvud-strömbrytaren har gjorts i ordning enligt nedan. 
Ett tips för att hålla ihop trådarna så att det blir lättare att få in dom i kabelskon är att använda en slangklämma. 
För att pressa kabelskor till en kabel på 50mm² krävs rejäla doningar. 
En bit krympslang tätar och stabiliserar. 
Flex-slang används som ett ytterligare skydd och i ändarna ytterligare ett lager krympslang. 
 Posted by at 21:42
Mar 272013
 

Med batteriet i bagageutrymmet finns det många idéer om hur man ska lägga upp kablage till startmotor och resten av elsystemet.

I detta fall blir det en kabel på 50 mm² från batteriet till startmotorn, men den passerar dubbla start-solenodier som styrs av tändningslåset så att den grova kabeln bara är strömförsörjd när man vrider på nyckeln för att starta motorn.

En separat kabel på 16 mm² kommer i stället att försörja bilen med ström och en av fördelarna med detta är att man kan ha en huvudsäkring nära huvudströmbrytaren så att bilens hela elsystem är säkrat, vilket inte går när man använder samma kabel både till startmotor och övrig strömförsörning då startmotorn drar så mycket ström att en säkring som håller för det inte skulle vara effektiv för resten av elsystemet.

 

Det är möjligt att det är aningen overkill med dubbla start-solenoider men jag tycker att anslutningarna är lite väl klena för en kabel på 50 mm² så jag monterar dubbla solenoider på en aluminium-plåt.

 

Polerna på solenoiderna länkas med en brygga där även 50 mm² kabeln monteras.

 

Bryggorna på bilden är test-bryggor i aluminium, jag räknar med att byta till koppar eller mässing som har bättre ledningsförmåga.

 

 

 Posted by at 23:03
Mar 242013
 
Tanken är att mätarna ska hållas fast i mätarhuset med en skruv mitt i bak som skruvas i en bygel som monteras i mätarnas fästskruvar.

 

Jag designade två varianter i TopSolid 7, på bilden syns en av dom.

 

Bygeln provmonteras virtuellt på en mätare i TopSolid.
I en genomskärning av det kompletta mätarhuset ser det ut att passa.

 

Båda varianterna har skrivits ut i Dimension 3D printern.

Muttrar i metall passar i sexkantiga hål i byglarna.

 

Passar på riktiga mätare gör det också. :-)

 

Minsann passar det inte i mätarhuset också, skruven träffar muttern perfekt.

 

Skruven sticker ut en aning men försänkningen har redan justerats i TopSolid så att det blir bra nästa gång.

 

 Posted by at 21:36
Mar 182013
 

En huvudströmbrytare är bra att ha, speciellt med batteriet i bagageutrymmet, och då måste man bestämma sej för var brytaren ska monteras.

Efter en del funderande har jag bestämt mej för att sätta den intill bakluckans gångjärn.

 

Ett fäste behövs för att montera brytaren och jag har börjat bygga ett av lite järn-skrot.

 

Även här används nitmuttrar, så att det blir service-vänligt.

 

Provmontering.

 

Rör-högen kommer att täckas av en panel för att det ska se lite prydligare ut.

 Posted by at 21:37
Mar 162013
 
Jag vill ha några extra mätare i Impalan men vet inte riktigt hur dom ska monteras så jag provade att designa en egen variant på separata mätarhus för att testa om det kan vara något att använda.

 

Mätarhuset har ritats i TopSolid 7 som är en helt ny generation av CAD-system från Missler Software.

 

3D datan från TopSolid har exporterats till Dimension 3D Printern för utskrift och är här precis klar att tas ur printern.

 

Mätarhuset och foten skrivs ut bredvid varandra på byggplattan.

Det gråa materialet är ett stöd-material som räknas fram automatiskt och läggs ut för att ge stöd.

 

Inne i mätarhuset behövs bara en smal pelare av stöd-material.

 

Detaljerna bryts loss manuellt från bygplattan.

 

Stöd-materialet rensas bort manuellt.

 

6-kantiga hål (t.e.x. för muttrar) blir enkelt att göra med 3D-Printing. :-)

 

Liksom hål för kablar genom foten.

 

Kablar till mätaren alltså…

 

Kanske det…

 

Tja varför inte…kan kanske vara användbart…

Måste bara konstruera färdigt foten så att den också  blir vridbar.

 

 

 

 

 Posted by at 22:00
Mar 142013
 
Några fler bitar till ramarna har kapats till så att svetsning kan påbörjas.

 

De övre rören har böjts för att följa formen vid öppningen till bakluckan där även blindnit-muttrar monterats för infästning av ramarna.

 

 

När man gör sån’t här märker man att bilar inte är perfekt symmetriska och lika på båda sidorna, så ramarna får passa in individuellt på varje sida.

 

 Posted by at 21:51
Mar 092013
 
Jag har testat att skriva ut lite mer prylar med 3D-printern, en egen designad Cheva + Impala-logga och ett saltkar som är en testpart som ligger färdig i maskinen.

 

Saltkaret skrivs ut som två delar, lock och burk, och fungerar direkt att skruva ihop.

 

En kul Haj som laddats ner från nätet har också testats och ser ut så här när den precis är klar i maskinen.

 

Man bryter loss den från bygg-plattan.

 

Efter att stöd-materialet rensats bort.

 

 Posted by at 22:54
Mar 092013
 

Jag räknar med att göra paneler längs sidorna på bagage-utrymmet för att dölja batteri och skapa möjlighet för extra förvarings-fack.

Ramar i 15x15mm fyrkants-rör används för att skapa en ram-struktur att fästa panelerna, och lite annat, vid.

 

För att följa golvets form bockas rören genom att värmas med gas-svetsen och bockas i en temporär fixtur.

 

Första röret bockat och det får duga.

 

 Posted by at 22:45
Mar 092013
 
Nog med trams, nu får det duga!

 

Här är delarna till batteri-fästet.

Och och det monteras i följande ordning:

 

Vagnsbultar används för att skruva fast botten-ramen i bagage-golvet.

 

En gummiduk med hål för vagnsbultarna läggs på.

 

En tunnare gummi-duk läggs på.

 

Drag-stängerna monteras.

 

Batteriet ställs på plats.

 

Övre ramen dras fast med 4 insex-skruvar i drag-stängerna.

 

På plats i bilen.

 

Ett par rejäla plattjärn under golvet gör att det blir extra stabilt.

 

Antagligen kommer fästets detaljer att pulver-lackeras så småningom.

 

 Posted by at 22:35