Jun 262013
 
Det är svårt att komma åt och montera alla emblem på framskärmarna när dom sitter på bilen, så det är lika bra att göra det medans skärmarna är lösa.Och då är det bäst att slipa och polera lacken på skärmarna för det blir inte bra att göra det med lister och emblem monterade.

 

Alltså bara att sätta igång…

Här syns resultatet där området nedanför kromlistens hålrad är slipad och polerad och området ovanför bara är lackat med den vågighet (apelsinskal) som är svårt att undvika för an amatör som jag.

 

Här syns ett område slipat med 2500 korn våtslip-papper, det finns en del gropar kvar att slipa bort längs kanterna på området innan det är dags för polering. 

Den mörka vinkeln är fukt och inte en grop. :-)

 

 Posted by at 22:54
Jun 262013
 
Så har fram och bakrutorna fått sina lister monterade, här framrutan.

Listen i underkant av rutan monterar jag senare i samband med att plåten framför rutan monteras.

 

Bakruta med lister.

 

 Posted by at 22:45
Jun 242013
 
Idag har glasmästarna varit här och monterat fram och bakruta! :-)

Det är verkligen ett lyft att få i glasen, det känns ännu lite mer som en bil med rutor i.

 

 

Bakrutan.
Clipsen till kromlisterna är på plats.Kromlisterna kommer att monteras av glasmästarna i morgon. 

 

Även glasen till ventilations-rutorna har monterats idag, fördelen med att göra det direkt i bilen är att man kan justera glasens placering i ramarna för att det ska bli tätt och bra.
 Posted by at 21:25
Jun 172013
 
Värme-spjället ska vara klätt med skumgummi för att täta ordentligt.

 

Spjället slipas av och penslas med kontaktlim.

 

En lagom stort bit skärs till av 3mm skummad EPDM.

 

Som sedan också täcks med kontaktlim.

 

Med gummiduken limmad på spjället ska det nog täta.

 

Kanten där värmepaketets distansram ska ligga får en sträng med kitt.

 

Likaså kanten runt hålet på distansramen.

Kittet hjälper dels till att täta och dels att hålla paketet på plats.

 

Värmepaketet på plats.

I vänstra änden har en egen lösning med en bockad plåt för att hålla paketet på plats.

En gummilist mellan plåtvinkeln och paketet skyddar så att det inte nöter hål med tiden och minskar risken för gnissel.

 

 

Packningen runt kanten på kåpan limmas också med kontaktlim för att den ska sitta säkert på plats under monteringen i bilen.

 

Ett gäng klämmor ser till att packningen sitter på rätt plats tills limmet torkat.

 

 Posted by at 21:50
Jun 162013
 

Det visar sej att bilar gjorda för kallare klimat, typ Canada och Sverige, har lite större värmepaket än dom som är gjorda för USA-marknaden, och eftersom min bil är svensksåld har den det större värmepaketet.

Dock verkar det inte så väl dokumenterat så när man ska beställa nytt värmepaket finns det bara USA-varianten angiven.

Jag fick hjälp av Håkan på Americano Enterprices att leta upp ett värmepaket med hyfsat lika dimensioner som jag sedan försöker få att passa.

En distansram ritas upp i TopSolid 7.

Eftersom ramens dimensioner är större än bygg-utrymmet i 3D-skrivaren görs den i två delar.

 

Distansramens delar ny-utskrivna.

Att färgen är gul beror på att jag har sådant material och att ramen inte kommer att synas när den är slut-monterad.

 

 

Stödmaterialet ska nu rensas bort.

 

Så var det klart…

 

Minsann, den passar! :-)

 

 

 

Och värmepaketet passar i ramen.

 

Vid provmontering i bilen ser ut att kunna fungera. :-)

 

 

 Posted by at 23:10
Jun 162013
 
Skenorna till fönsterhissarna smörjs med ett fett innan montering.

 

Dörr-rutorna monterade på sina fäst-plåtar.

 

Det är lite trixande att få i rutorna men det är väl beskrivet i 1966 Fisher Body Manual och följer man proceduren fungerar det fint.

Sen återstår (en hel del..) justering för att få rutorna att  täta och fönsterhissarna att löpa bra.

 

Liknande procedur för bakre sidorutorna.

 

Tja, kanske det… :-)

 

 

Ventilations-rutan återstår att monteras i sin ram.

 

Den gula foten till backspegeln lyser lite väl skarpt, får fixa en ny i svart…

 

 Posted by at 22:35
Jun 102013
 

”Han bara förbereder sej…”

 

Bakre sidorutor förbereds för montering.

Glasen har fått nya kromlister monterade och snart är det även gummilister i kromlisterna.

Sedan skruvas glasen fast i hållaren med rullarna till fönsterhissarna.

 

 Posted by at 22:30