Backventil Bromsservo

Original backventil till bromsservot har slang-anslutningen rakt ut men det vore lite trevligare om slangen kunde sitta i vinkel i stället. Original-ventilen är 3/4″ i den del som ska sitta i servo’t Dom vinklade backventiler jag kunnat hitta har en mindre diameter och en adapter har tillverkats i svarven.   Och slangen hamnar i en …

Continue reading ‘Backventil Bromsservo’ »

Luftrenare – Modifiering

En original-liknande luftrenare modiferas för att passa mot TBI-enheten och gå fri från fördelaren som är lite större än vad dom var 1966. Märkning med tusch visar var luftrenaren ska kapas för att göra ett urtag.   Luftrenaren spänns fast på bänken med märkningarna i våg.   Baksidan ritsas med höjdritsmått.   Här har ett …

Continue reading ‘Luftrenare – Modifiering’ »

Tändspolen flyttas och får nytt fäste

Tändspolen sitter på dessa TBI-motorer mellan spjällhuset och fördelaren, och när man vill ha lite större luftrenare blir det tändspolen som begränsar höjden, och eftersom jag bedömer att det kan bli problem med frigången mot motorhuven flyttas tändspolen till en plats bakom vänster topplock.   Ett nytt fäste för tändspolens nya placering smides fram av …

Continue reading ‘Tändspolen flyttas och får nytt fäste’ »

Huvudcylinder – Distans

Det har visat sej att spelet innan servot börjar påverka huvudcylindern är lite väl stort och det innebär att det totala slaget blir lite väl kort för att bromsarna ska fungera tillfredställande. Tryckstången i servot sticker här ut c:a 25mm och hålet i huvudcylindern är c:a 30mm djupt så det finns c:a 5mm att hämta …

Continue reading ‘Huvudcylinder – Distans’ »

Värmereglage – Reparation

Original värmereglage blev så pass tilltygat i branden 1980 att det var bäst att försöka leta upp ett bättre begagnat.  Och ett sådant har vi här.  Dock är en av armarna till reglage-wirarna av-bruten så här krävs det ännu en åtgärd.    Här har vi motsvarande (hela) arm på det gamla reglaget men eftersom så …

Continue reading ‘Värmereglage – Reparation’ »

Rör för luftning av Bensintank

På dessa bilar så ventileras bensintanken genom ett separat rör som ansluts med en slang i tankens främre högra hörn, röret går upp genom ett hål i bagageutrymmet och sedan ner under golvet igen för att minska risken för att det skvalpar ur bensin på vägen. Jag har faktiskt lyckats slarva bort detta för under …

Continue reading ‘Rör för luftning av Bensintank’ »