Jul 252013
 
Original backventil till bromsservot har slang-anslutningen rakt ut men det vore lite trevligare om slangen kunde sitta i vinkel i stället.
Original-ventilen är 3/4″ i den del som ska sitta i servo’t
Dom vinklade backventiler jag kunnat hitta har en mindre diameter och en adapter har tillverkats i svarven.

 

Och slangen hamnar i en bättre position.

 

 Posted by at 22:52
Jul 232013
 
En original-liknande luftrenare modiferas för att passa mot TBI-enheten och gå fri från fördelaren som är lite större än vad dom var 1966.

Märkning med tusch visar var luftrenaren ska kapas för att göra ett urtag.

 

Luftrenaren spänns fast på bänken med märkningarna i våg.

 

Baksidan ritsas med höjdritsmått.

 

Här har ett urtag skurits ur och en passande plåtbit har bockats och skurits till för att passa.

 

Efter lite finjustering får det duga.

 

Några MIG-punkter håller plåtbiten på plats, helsvetsning kommer lite senare.

 

En original TBI-distansring har sektionerats till en höjd som passar med luftrenaren.

 

Typ så här kommer det att bli när man vid behov vill ha lite original-liknande utseende. 😉

 

 

 Posted by at 22:08
Jul 222013
 
Tändspolen sitter på dessa TBI-motorer mellan spjällhuset och fördelaren, och när man vill ha lite större luftrenare blir det tändspolen som begränsar höjden, och eftersom jag bedömer att det kan bli problem med frigången mot motorhuven flyttas tändspolen till en plats bakom vänster topplock.

 

Ett nytt fäste för tändspolens nya placering smides fram av lite järnskrot.

 

Det blir alltid trevligare med lite färg på.

 

 Posted by at 22:19
Jul 192013
 
Det har visat sej att spelet innan servot börjar påverka huvudcylindern är lite väl stort och det innebär att det totala slaget blir lite väl kort för att bromsarna ska fungera tillfredställande.

Tryckstången i servot sticker här ut c:a 25mm och hålet i huvudcylindern är c:a 30mm djupt så det finns c:a 5mm att hämta här.

 

Med huvudcylindern från Wilwood följde det med en distans för (mycket) kortare tryckstång och jag har utgått från den och svarvat till en egen distans i en längd som tar bort det onödiga spelet.

 

Den kommer att sitta i huvudcylindern och träffas av servots tryckstång.

 

Med ett litet (M3) gängat hål i distansen blir den lätt att montera/demontera vid prov och finjustering av längden.

 

P.g.a. utväxlingen i bromspedalen gör några mm skillnad i servo/huvudcylinder en betydligt större skillnad i bromspedalen och vid provkörning känns det nu betydligt bättre.

 

 

 Posted by at 21:56
Jul 142013
 
Original värmereglage blev så pass tilltygat i branden 1980 att det var bäst att försöka leta upp ett bättre begagnat. 
Och ett sådant har vi här. 
Dock är en av armarna till reglage-wirarna av-bruten så här krävs det ännu en åtgärd. 

 

Här har vi motsvarande (hela) arm på det gamla reglaget men eftersom så mycket annat är skadat är det väl mycket jobb att försöka flytta över armen till det nya reglaget. 
Så, en ”protes” slöjdas till i stål för att skarvas till den avbrutna armen. 
Efter målning sitter den på plats med skruvar, ett befintligt kunde nyttjas och ett nytt har borrats. 
 Posted by at 21:09
Jul 122013
 

På dessa bilar så ventileras bensintanken genom ett separat rör som ansluts med en slang i tankens främre högra hörn, röret går upp genom ett hål i bagageutrymmet och sedan ner under golvet igen för att minska risken för att det skvalpar ur bensin på vägen.

Jag har faktiskt lyckats slarva bort detta för under åren som gått sedan det demonterades 1980 och eftersom jag nu inte tycker att jag har tid att vänta på leverans om jag beställer ett nytt så blir det till att försöka tillverka ett nytt.

I original är röret i  dimension 5/16″ men det närmaste jag har är 3/8″ i rostfritt vilket försvårar dels p.g.a. det är grövre och dels p.g.a. det är i rostfritt, men skam den som ger sej så jag tog tjuren, och bockverktyget, vid hornen och bockade till ett nytt rör.

Eftersom det ska ner genom ett 35mm hål i bagageutrymmet och snirkla sej fram i närheten av anslutningen i tanken blir det många provmonteringar med klättrande i bakluckan och krypande under bilen, men till slut blev det något som borde funka hyfsat.

Efter den övningen tog jag hjälp av Slangservice i Uppsala för att klämma ihop änden på röret till 5/16″ så att slangen från tanken passar bra.

 

 Posted by at 20:39
Jul 102013
 
Sommar: Man kan meka med dörrarna till verkstan öppna! :-)

 

Det ska sitta band och en kloss av gummi mellan tanken och karossen och så jag inte hade dessa tidigare har tanken hittills bara varit temporärt monterad.

Men nu ska det ske på riktigt och här har tanken tagits loss ur bilen igen.

 

De nya banden och klossen limmas på tanken.

 

 

Upphängningen till bränslepump och filter har också tagits bort och får vänta på bänken medan tanken får sina nya gummin.

 

Tanken på plats igen, nu också med nya gummiband mellan tank-banden och tanken.

Detta är även ett bra tillfälle att se över att kablar och slangar är dragna på bra sätt.

 

 Posted by at 21:42