Motorhuv – Slipning + Polering
Motorhuven våt-slipas med 1500-2500 papper för att få en jämn och slät yta innan polering.
Motorhuven våt-slipas med 1500-2500 papper för att få en jämn och slät yta innan polering.
Original backventil till bromsservot har slang-anslutningen rakt ut men det vore lite trevligare om slangen kunde sitta i vinkel i stället. Original-ventilen är 3/4″ i den del som ska sitta i servo’t Dom vinklade backventiler jag kunnat hitta har en mindre diameter och en adapter har tillverkats i svarven. Och slangen hamnar i en …
Så har urtaget helsvetsats och slipats. Ett passande fäste för locket har tillverkats. Fästet på plats. Allt passar som tänkt.
En original-liknande luftrenare modiferas för att passa mot TBI-enheten och gå fri från fördelaren som är lite större än vad dom var 1966. Märkning med tusch visar var luftrenaren ska kapas för att göra ett urtag. Luftrenaren spänns fast på bänken med märkningarna i våg. Baksidan ritsas med höjdritsmått. Här har ett …
Ett nytt fäste till TV-Kabeln från TH700-lådan har tillverkats av bitar från ett originalfäste och lite andra järnbitar. Monterat på motorn är det lite snyggare och mer ändamålsenligt än det gamla fästet.
Tändspolen sitter på dessa TBI-motorer mellan spjällhuset och fördelaren, och när man vill ha lite större luftrenare blir det tändspolen som begränsar höjden, och eftersom jag bedömer att det kan bli problem med frigången mot motorhuven flyttas tändspolen till en plats bakom vänster topplock. Ett nytt fäste för tändspolens nya placering smides fram av …
Det har visat sej att spelet innan servot börjar påverka huvudcylindern är lite väl stort och det innebär att det totala slaget blir lite väl kort för att bromsarna ska fungera tillfredställande. Tryckstången i servot sticker här ut c:a 25mm och hålet i huvudcylindern är c:a 30mm djupt så det finns c:a 5mm att hämta …
Original värmereglage blev så pass tilltygat i branden 1980 att det var bäst att försöka leta upp ett bättre begagnat. Och ett sådant har vi här. Dock är en av armarna till reglage-wirarna av-bruten så här krävs det ännu en åtgärd. Här har vi motsvarande (hela) arm på det gamla reglaget men eftersom så …
På dessa bilar så ventileras bensintanken genom ett separat rör som ansluts med en slang i tankens främre högra hörn, röret går upp genom ett hål i bagageutrymmet och sedan ner under golvet igen för att minska risken för att det skvalpar ur bensin på vägen. Jag har faktiskt lyckats slarva bort detta för under …
Sommar: Man kan meka med dörrarna till verkstan öppna! 🙂 Det ska sitta band och en kloss av gummi mellan tanken och karossen och så jag inte hade dessa tidigare har tanken hittills bara varit temporärt monterad. Men nu ska det ske på riktigt och här har tanken tagits loss ur bilen igen. …