Okt 312013
 
Jag håller på och funderar på hur man skulle kunna göra med inredningen på sidorna.

Original är det raka linjer och rutor och det känner jag inte riktigt för.

En tanke jag har är att eftersom karossen har svepande linjer, åtminstone i tak och bakskärmar, så skulle det kunna vara lite svepande linjer även i inredningen och då är en variant att man skulle ha nå’n typ av blank list i en lång svepande form över dörr och bakre sida.

Listen skulle även kunna vara smalare i fram och bli bredare bakåt.

På bilden har jag gjort en mock-up med en blank plastlist för att försöka få en känsla av hur det skulle kunna vara…

 

 Posted by at 22:30
Okt 302013
 
I dörr-öppningarnas bak-kanter ska det sitta spiklister för att fästa inredningsmaterial.

Kilrem av grov dimension fungerar bra som ersättningsmaterial.

 

Tjockleken på remmen trimmas med kniv, och kanterna rundas med slippapper för att passa i karossens spår.

 

Listen ska vara böjd i neder-änden och jack sågas i remmen för att den ska vara lättare att böja.

 

Det ska nog passa.

 

Provmontering innan limning.

 

Listen/remmen limmas med PL400 som fyller bra, är starkt och fäster på de flesta material.

 

Efter ett dygn i press lossa tvingarna och de små plåt-öronen viks in över listen.

 

 Posted by at 22:10
Okt 272013
 
Rundningarna på dörrsidorna sågas ut med luft-driven sticksåg. 
Lite slipning så blir det jämnt och bra. 
Hålen för handtag m.m. har gjorts med hålsåg.Plåtarna i panelernas överkant passas in och monteras tillfälligt med skruv och mutter, innan klädseln kommer på plats kommer plåtarna att monteras med pop-nitar.

 

Provmontering i bilen. 
Panelerna vid bakre sidorutorna har också fått plåtarna inpassade och provas här i bilen tillsammans med övriga plåtar som ska få klädsel. 
 Posted by at 22:47
Okt 222013
 
Papp-skivorna ersätt med masonit och originalen används som mallar för att rita av formen på masoniten.

Lite tvingar och tyngder gör att det ligger still bättre och planare under arbetet.

 

 Ritat var det här!

 

 Även dom bakre panelerna får samma behandling.

 

 Posted by at 21:14
Okt 222013
 
 Plåtarna i överkant på dörrsidor och panelerna vid bakre sidorutorna är i original fästade vid papp-skivorna genom att hål stansats i plåten och plåt-flikarna/ut-kragningen som bildas vid stansningen trängt in i pappen.

Det funkar inte så bra att försöka få det att fästa i nya paneler, av masonit, så ut-kragningen slipas ner så att det blir slätt.

Plåtarna kommer sen antagligen att fästas med pop-nit och kanske lite sätt-lim.

 

 Alla plåtar slipade.

 

 Posted by at 21:08
Okt 202013
 
Den gamla inredningen är i så pass dåligt skick efter branden 1980 att allt måste bytas.

 

Den enda del som det egentligen brunnit i är övre hörnet på vänster dörrsida.

 

Här måste definitivt dörrsidans papp bytas, med åren har pappen på båda dörrarna och på sidorna om baksätet även blivit ganska vågiga så allt kommer att bytas mot masonit.

 

Klädseln tas av så att den gamla pappen kan användas som mall till nya.

 

I överkanten, längs sidorutorna, är det böjda plåtar fastsatt i pappen och dom tas bort för att återanvändas.

 

Nedre delarna vid baksätet är helt i plåt och kläs av för att återanvändas.

 

Det är ett lager kontaktlim under klädseln och längs kanten på baksidan och eftersom plåtarna är helt obehandlade har det blivit lite ytrost sedan 1966 och första rengöringen sker med stålborste i vinkelslipen.

 

Plåtarna till dörrsidorna börjar bli rena.

 

Plåtdelarna på sidorna av baksätet går ner i StripAll baljan som nu får värmas upp igen för att ta bort rosten och kanske även en del lim.

 

 Posted by at 21:04