Surfplatta kopplas till insprutningen

Med en dator ansluten till databoxen EBL Flash från Dynamic EFI kan man via programmet What’s Up Display (WUD) se massor av information som alla givares värden, tändning, varvtal, hastighet status på lock-up turbinen och ev felkoder. Jag ville hitta en lösning som är smidigare än en laptop och testar här med en Tablet ( …

Continue reading ‘Surfplatta kopplas till insprutningen’ »

Ljudisolering – Bakre Hjulhus

Jobbet med ljudisoleringen fortsätter och här har turen kommit till bakre hjulhus och området över bakaxeln. Här har jag använt svart STP då det för tillfället är brist på den silverfärgade i Sverige, eftersom som har samma egenskaper spelar färgen ingen roll och svart passar egentligen bättre i en svart bil.  

Golvet ljudisoleras

Golvet ska ljudisoleras, först med STP Silver som reducerar resonans-ljud, sedan ett lager Dynaliner för isolering av ljud och värme. Stolarna demonteras och golvet görs rent för att STP mattorna ska fästa ordentligt.   En bit på väg….   Här har även förarsidan och kardantunneln isolerats med STP Silver.   Plåt-flikarna som håller fast flat-kabeln …

Continue reading ‘Golvet ljudisoleras’ »

Plasthattar till Insexs-kruvar

Eftersom nya svarta kåpor till batteripolerna printats ut i 3D printern passade jag även på att skriva ut nya plast-hattar till skruvarna som håller fast kåporna.  Konstruktionen av dessa hattar visades första gången i en artikel den 6/4-2013: Plasthattar till skruvar       Hattarna pressar fast på insex-skruvar i ett skruvstycke, en klick snabblim …

Continue reading ‘Plasthattar till Insexs-kruvar’ »

Inkoppling IAT

En kabel dras från tempgivaren (IAT) i luftrenaren till databoxen, kabelskorna för kontaktstycket till databoxen pressas meden speciell tång. Eftersom den nya boxen, EBL Flash från Dynamic EFI, också har stöd för att styra elfläkten dras en kabel även för det.  

Tempgivare i Luftrenaren

Den nya EBL-Flash databoxen (ECM) från Dynamic EFI är förberedd för att kunna använda tempgivare för insugsluften (IAT – Intake Air Temerature), vilket inte fanns på den gamla ECM från 1988 jag kört med tidigare, det kom på lite nyare modeller. Genom att mäta temperaturen ökar möjligheten till ännu mer precis reglering av insprutningen så …

Continue reading ‘Tempgivare i Luftrenaren’ »