Apr 272014
 
Med en dator ansluten till databoxen EBL Flash från Dynamic EFI kan man via programmet What’s Up Display (WUD) se massor av information som alla givares värden, tändning, varvtal, hastighet status på lock-up turbinen och ev felkoder.

Jag ville hitta en lösning som är smidigare än en laptop och testar här med en Tablet ( s.k. Surfdator).

Eftersom WUD är ett Windows-program funkar det inte med annat operativsystem och då föll valet på en ASUS VivoTab med Windows 8

Med pekskärm slipper man mus och tangentbord.

För inkopplingen behövs flera adapters, först en OTG (On The Go) adapter som kopplas i datorns Micro USB port, sedan en USB-Seriell adapter då det är seriell kommunikation till insprutningen, men det funkade faktiskt vid första försöket.

 

Jag testade även att koppla in en USB-Hub för att kunna ansluta fler USB-enheter och även det fungerade.

Med en dator i bilen får man en hel massa möjligheter som t.e.x. att hantera musik på datorn och koppla den till bilens ljudanläggning. :-)

 

 

 Posted by at 21:38
Apr 152014
 
Jobbet med ljudisoleringen fortsätter och här har turen kommit till bakre hjulhus och området över bakaxeln.

Här har jag använt svart STP då det för tillfället är brist på den silverfärgade i Sverige, eftersom som har samma egenskaper spelar färgen ingen roll och svart passar egentligen bättre i en svart bil.

 

 Posted by at 21:29
Apr 132014
 
Golvet ska ljudisoleras, först med STP Silver som reducerar resonans-ljud, sedan ett lager Dynaliner för isolering av ljud och värme.

Stolarna demonteras och golvet görs rent för att STP mattorna ska fästa ordentligt.

 

En bit på väg….

 

Här har även förarsidan och kardantunneln isolerats med STP Silver.

 

Plåt-flikarna som håller fast flat-kabeln till bakre delen av bilen har klätts med krympslang för att skydda kabeln.

 

En matta köptes redan 1980 och har legat i förråd sedan dess, det var spännande att se hur den skulle passa efter alla år så det kändes som ett bra tillfälle att testa innan montering av ytterligare lager med ljudisolering, det passade faktiskt riktigt bra.

Mattan är inte avsedd för golv-växel och konsol så några hål behöver skäras upp för växelspaken och konsolens fästen.

 

Mattan får ligga till sej i väntan på Dynaliner-monteringen.

 

 Posted by at 21:41
Apr 122014
 
Eftersom nya svarta kåpor till batteripolerna printats ut i 3D printern passade jag även på att skriva ut nya plast-hattar till skruvarna som håller fast kåporna. 

Konstruktionen av dessa hattar visades första gången i en artikel den 6/4-2013: Plasthattar till skruvar

 

 

 

Hattarna pressar fast på insex-skruvar i ett skruvstycke, en klick snabblim ger extra säkerhet.
Pressat och klart!
Skruvar med hattar i väntan på montering.
Monterat och klart på batteriet!
 Posted by at 21:15
Apr 052014
 
En kabel dras från tempgivaren (IAT) i luftrenaren till databoxen, kabelskorna för kontaktstycket till databoxen pressas meden speciell tång.

Eftersom den nya boxen, EBL Flash från Dynamic EFI, också har stöd för att styra elfläkten dras en kabel även för det.

 

 Posted by at 21:08
Apr 022014
 

Den nya EBL-Flash databoxen (ECM) från Dynamic EFI är förberedd för att kunna använda tempgivare för insugsluften (IAT – Intake Air Temerature), vilket inte fanns på den gamla ECM från 1988 jag kört med tidigare, det kom på lite nyare modeller.

Genom att mäta temperaturen ökar möjligheten till ännu mer precis reglering av insprutningen så det vore dumt att inte utnyttja det.

En givare för Caprice 1991 har inköpts tillsammans med nödvändig kontakt och hål tas upp i luftrenaren för givaren.

 

 Hålet uppborrat med stegborr till 18mm.

 

Det följer med en hållare för givaren som är gjord för att sitta i väggen på luftrenare av plast med lite tjockare gods, en bricka av lämplig tjocklek där hålet svarvats upp till 18mm gör att givaren sitter stadigt.

 

Kontakten ansluts från undersidan.

 

 Provmontering på motorn.

Återstår att dra kablar till databoxen.

 

 Posted by at 22:22