Maj 292014
 
Dags för slipning och polering av vänster bakskärm, enligt samma procedur som vanligt med våt-slipning från 2000 till 4000 korn och efterföljande polering.

Midje-vecket skyddas med tejp för att undvika att slipning eller polering går igenom lacken, vilket kan vara lätt gjort.

 

Efter en massa timmar blänker det åter igen, nu lite slätare än tidigare.

 

 Posted by at 20:47
Maj 192014
 
Det är ganska trångt där lampan till belysningen i konsolens bak sitter vilket gör att plasten blir spröd och deformerad av värmen, i detta fall sitter inte lamphållarna fast ordentligt i sina hål.

Jag monterar i stället in en lamp-hållare avsedd för skylt-belysning.

Området slipas plant.

 

Hålen filas upp en aning för att passa den nya hållarens fästskruvar.

 

Med en LED lampa ska det inte bli lika varmt som tidigare och det lyser fullt tillräckligt.

 

 Posted by at 21:49
Maj 182014
 

Är det en spegel?

 

Nä, det är passagerar-dörren på Impalan! :-)

 

 Jag vill slipa och polera lacken innan listerna monteras, i.a.f. vid områdena för listerna, och passagerar-dörren står nu på tur.

Eftersom sprutningen skapar en viss apelsinskals-effekt, ( I synnerhet på en garagelack utförd av en amatör som jag), måste det slipas så att det blir slätt innan poleringen.

Slipningen börjar med 2000 korn våtslip-papper för hand med kloss.

I följande steg, innan poleringen, slipas med 2500, 3000 och 4000 korn.

 

 

 Det måste bli helt slätt med 2000-pappret, följande steg är bara för att ta bort reporna efter det första.

 

 Dags för nästa slip-steg.

 

Slipningen med 3000 och 4000 korn sker med maskin.

 

 Dags för polering, i 3 steg, och det blänker skapligt redan efter första poleringen.

 

 Sådärja!
 Omgivningen reflekteras i dörren.

 

 Bara att fortsätta med bakskärmarna i nästa omgång.

Så småningom blir det nog dags att montera lister…

 

 Posted by at 21:57
Maj 122014
 
När limmet torkat över natten sitter filtlisterna fast och lite lim har trängts ut på undersidan som ett tecken på att tillräckligt med lim lagts på.

 

Som en extra säkerhet hålls listerna fast med några plåtskruvar.

Original är listerna monterade med klammer, men listerna som köps nya idag är avsedda för skruvmontering.

P.g.a. dörrarnas form i överkanten finns det bara plats för några stycken skruvar, därför känns det bra att också limma fast listerna.

 

Ska nog byta till svarta skruvar som blir lite diskretare, som syns nämligen från utsidan genom sidorutan.

 

 

Filtlisterna har en blank plåtlist i överkant som passar bra mot den svarta klädseln.

 

 Posted by at 22:03
Maj 112014
 

Konsoler till 1966 Impala är svåra att få tag på begagnade, det nytillverkas lite delar men inte hela konsoler, jag har fått tag i två konsoler och använder de de bästa delarna från dessa.

Konsolen med bästa stommen är trasig i bak vid området runt lamp-glaset, en ny bakdel ritas i 3D CAD och tillverkas i 3D Printer för att sedan limmas fast på konsolen.

 

Konsolen med bästa stommen är trasig i bak, vid området där det ska sitta ett lamp-glas för belysning längs golvet vid baksätet.
Motsvarande område mäts av på en annan konsol som i övrigt är i sämre skick, den är inte perfekt heller i detta område men tillräckligt för att kunna ta några mått.
Med hjälp av måtten från den sämre konsolen modelleras en ny bakdel i TopSolid 7 3D CAD.
 Den nya bakdelen skrivs ut i Dimension 3D Printer
 Bakdelen med stödmaterial sitter kvar på byggplattan som tas ut ur 3D Printern.
 Stödmaterialet rensas bort.
 Konsolen har kapats för att passa den nya bakdelen.
 Provmontering och det ser ut att passa som tänkt.
 Området på undersidan har slipats av för att limmet ska fästa optimalt.
Den nya bakdelen har skapats med en kant på undersidan så att den ligger omlott mot konsolen och ger en stor yta för limmet att fästa på.
 Provmontering med lamp-glaset på plats.
 Plast-folie skyddar mot lim-spill.Limmet som används är Teroson Terokal-9225.
 Den nya bakdelen fixeras med tejp under limningen.
 När limmet börjat torka kan man skära bort överflöd med rakblad.
 Det blir inte mycket att slipa nu! :-)
När limmet har torkat delas konsolen för kompletterande limning på undersidan.
 Slipning ger en bra yta för mer lim.
Lite spackel gör (förhoppningsvis) skarven osynlig.
  Skarven känns inte när spacklet är slipat.
  Området som lagats sprutas strukturfärg. 
Efter några lager strukturfärg och lite halvblank lack blir inte lagningen så tydlig. 
På plats i bilen ser det helt ok ut! :-) 
 Posted by at 23:11
Maj 062014
 
Kablarna till batteriet ligger under mattan, i vecket mot kardantunnel och baksäte.

Det är ingen Dynaliner-isolering precis under kabeln så att det skapas ett dike för att kabeln ska märkas så lite som möjligt på mattans ovansida.

Kablarna hålls på plats med Silvertejp tills mattan kommer på plats.

 

Kablarna snirklar sej sedan förbi baksätet på sin väg mot batteriet i bakluckan.

 

 Posted by at 22:41