Jul 292014
 

Nu när Impalan fått rulla en del tycker jag att bakfjädringen är lite väl mjuk, speciellt med passagerare i baksätet och packning i bakluckan.

För att råda bot på det monteras luft-bälgar i bakfjädrarna.

 

 

 I gynnsamma fall ska man kunna montera bälgarna med fjädrarna på bilen, men jag gav upp det och monterade loss fjädrarna så att bälgarna monteras genom fjäderns övre ände.

 

 Slangen till bälgarna monteras innan fjädern sätts tillbaka på plats i bilen.

 

 Fjädern på plats igen, nu med luftbälg.

 

 Slangarna dras till en ventil bakom reg-plåten vid tanklocket.

 

Efter lite provkörning känns bakfjädringen lite fastare, utan att vara stenhård.

 

 Posted by at 22:36
Jul 222014
 
Dags att börja fundera på ljud-anläggning och då behövs en Stereo/Radio.

Till att börja med kommer den att monteras i en plastbox under instrument-panelen.

 

Ett fäste för boxen bockas till av plåt.

 

Provmontering på bänken.

 

Fästet monteras med samma skruvar som värmereglaget.

 

Boxen med Stereon monteras i sin tur i fäst-plåten.

 

 Posted by at 22:23
Jul 212014
 

Med databoxen EBL Flash från Dynamic EFI kommer möjligheten att koppla in en dator för att se alla värden och även föra över nya inställningar (s.k. mappningar) för bränsleinsprutning och tändning.

För detta ändamål har jag skaffat en ASUS Surfplatta med Windows 8 som kan köra de program som krävs och då behövs ett fäste för att montera plattan i bilen.

 Ett unversal-fäste med sug-kopp rensas på prylarna till sug-koppen för att i stället kunna skruva fast den i bilen.

 

 Ett fäste med fast-svetsad mutter har tillverkats med hjälp av vinkelslip och svets av lite järn-skrot.

 

 Fästet med gängan skruvas fast vid ask-koppens tidigare placering.

 

 Fästet för surfplattan kan då skruvas fast och sitter stadigt.

 

 Plattan hålls fast av en fjädrande hållare som ingår i universal-hållarens system.

 

 Ett lock som ska täcka hålet efter ask-koppen har gjorts i 3D skrivaren.

 

 Plattan hamnar nu ganska bra för att föraren ska kunna ha uppsikt över vad som visas.

 

 Posted by at 22:06
Jul 202014
 
Original har dessa bilar en skarvkontakt i torpedväggen, direkt i säkringsdosan som sitter på insidan, för kablaget i främre delen av bilen.

Elsystemet från M&M Wiring har ingen sådan skarvkontakt och då är det bara en kabelstam som kommer genom hålet i torpedväggen som då blir lite väl stort.

 

Lämpligt är då att täcka hålet med någon slags kåpa som har hål med gummigenomföring för kabelstammen.

 

En kåpa konstrueras i TopSolid 3D CAD.

 

Kåpan skrivs ut i Dimension 3D skrivare.

 

Kåpan rensas från stödmaterial.

 

 

Gängor fixas lätt med muttrar i sexkantiga hål.

 

Kåpans ena gavel har gjorts delad mitt genom hålet för kabelgenomföringen för att underlätta monteringen.

 

Skruvhålen har gjorts ovala i ena änden…
..för att den lösa gaveln ska kunna vickas en aning vid monteringen i torpedväggens hål.

 

När skruvarna dras åt glider gaveln på plats och kåpan spänns på plats i torpedväggens hål.

 

Gaveln på plats från en annan vy.

Här ser man även att kåpan har ett spår för en packning som tätar mot torpedväggen.

 

En mall har också konstruerats i TopSolid och skrivits ut för att underlätta utskärningen av packningen.

 

Packningen utskuren.

 

Kåpan monterad på torpedväggen och kabelstammen kommer ut genom en gummigenomföring i kåpans nedre gavel.

 

 Posted by at 21:32
Jul 132014
 
Jag har inte varit helt nöjd med fördelningen av bromskraft mellan fram och bakhjul och har köpt ett nytt fördelnings-block som nu ska monteras.

Ett fäste tillverkas med hjälp av vinkelslip, pelarborr och svets.

 

Fördelnings-blocket på plats under huvudcylindern.

Nya bromsrör har tillverkats i koppar då det är snabbare och lättare att forma än rostfritt och får duga för att testa.

Kanske blir det nya rör i rostfritt senare.

 

Hursomhelst blev resultatet som förväntat, broms-balansen känns nu mycket bättre. :-)

 

 Posted by at 22:51
Jul 112014
 
Nya bruslister till dörrarna har tillverkats av sadelmakare Monika Lindström och nu börjar det bli läge att montera dom.
Bruslisterna sätts fast med klammer i en spiklist, gjord av en grov kilrem, som sitter i karossen.

 

Häftat var det här!

 

Med inrednings-panelerna på plats.

 

 Posted by at 22:35