Sep 202014
 

Jag tänker bygga om avgassystemet inför nästa säsong så att det slutar vid bakre stötfångaren i stället för vid bakhjulen som det gör idag.

Det ska bli dubbla rör på varje sida, dvs 4 rör totalt, och det är inte förhandlingsbart! :-)

Men, jag har svårt att bestämma mej för vilken form jag ska ha på slutrören.

Runda rör är klassiskt men kan kanske skulle hitta på nå’t annat som skulle kunna vara roligare.

 

 Jag ritade några varianter i TopSolid 3D CAD och skrev ut dom i min Dimension 3D skrivare för att kunna testa på Impalan.
 Med ett spår i bak kan man hänga upp dom i stötfångaren.
 Ok, runda är klassikt och snyggt.
1966 Impala har en del rektangulära element i designen och det kan man använda också på slutrören men det kanske blir för drastiskt med rektangulära slutrör, det kanske är snyggare med lutande sidor som ger en något mildare form, eller…? 

Kommentarer uppskattas och emottages tacksamt!! :-)

Kanske kan den här varianten vara nå’t?

Med lutande yttersida följer den formen på stötfångaren och med rak sida in mot mitten stämmer med övriga rektangulära element.

Det ska alltså vara samma sak på båda sidorna så att det blir totalt 4 avgasrör som kommer ut i bak.

 

 

 Posted by at 22:37
Sep 142014
 
Upplands fordonshistoriker arrangerar varje år en marknad vid Ekebyboda utanför Uppsala och Impalan fick idag, tillsammans med många andra fina fordon, göra ett besök en härlig septemberdag i strålande solsken.

 

 

 Posted by at 21:17