Okt 212014
 

Motorn som nu sitter i Impalan är en o-renoverad motor från en 1988 van, och det märks att den har gått ganska många mil.

Jobbet med nästa motor påbörjades förra hösten och det jobbet fortsätter nu med förhoppning om en montering i Impalan innan nästa säsong.

Det är en 350 från en 1988 Corvette med Vortec rullkam och toppar som fanns i truckar från 1996 vilket är de bästa gjutjärns-toppar som GM producerat till Chevrolet Small Block och ska ha kapacitet för upp till 400 hästar, jag satsar på c:a 100 hk mindre.

 För monteringen av kolvarna i blocket har en kolvrings-kona skaffats vilket gör monteringen betydligt smidigare än med ställbar kolvrings-kompressor.

 

 Jag provade först med en kolvrings-tång från ett känt bildels-varuhus men det kändes inte bra.

Tången på bilden är enkel och smidig och fungerar perfekt.

 

 Bra kontroll vid monteringen med bra verktyg.

 

 Alla kolvar på plats!

 

 Som sagt…

 

 Posted by at 21:34
Okt 062014
 
Jag leker med tanken om att göra eget insug för bränsleinsprutning (EFI) med kanalerna i plast och har test-modellerat lite i TopSolid 3D CAD.

 

Ett test har skrivits ut i 3D skrivaren.

I detta läge testas med en spridare från Bosch.

Tanken med spridaren på utsidan av kurvan är att bränsle-duschen ska komma rakt mot ventilen och inte spruta på mot kanalens botten.

Kanske kan det bli något användbart med tiden…

 

 

 Posted by at 21:19