Nov 152014
 
 Toppar och kamaxel med kamdrivning, lyftare och stötstänger.

 

 Man kommer inte åt att montera bakre ramlager-tätningen med motorn i motorstödet så den får hänga i motorlyften en stund.

 

 Bakre ramlager-tätning monterad, sedan tillbaka i motorstödet.

 

 Posted by at 19:14
Nov 022014
 
Som standard, på Chevrolet Small block, styrs vipp-armarnas orientering oftast genom att stötstängerna glider i ovala hål i topplocken.

Men på Vortec toppar är det spår i änden på vipporna som fungerar som styrning och det är frigång mellan stötstängerna och hålen.

Dock kan dom runda hålen bli lite väl tajta när man ökar lyftet och då finns det olika metoder och hjälpmedel för att göra hålen ovala för att skapa mer utrymme.

 

Jag väljer att slipa upp hålen med roterande fil i en trycklufts-driven slipmaskin.
 Posted by at 21:23
Nov 012014
 

Vortec topparna är som standard lite begränsade i hur mycket lyft dom kan hantera och det finns olika metoder att lösa det, beroende på hur högt lyft man vill nå.

Kamaxeln som kommer att användas i denna motor är en standard Vortec rullkam men vipporna har utväxling 1,6:1, i stället för 1,5:1 som är original i Chevrolet Small Block, vilket gör att det blir lite mer lyft och ventil-brickorna riskerar att komma väl nära ventil-tätningarna, på gränsen till att det ska ta i.

För att skapa lite marginal kan man slipa av ventilbrickorna så att dom blir tunnare, det går att slipa av ett par millimeter innan lås-knastren tittar fram.

Jag vet inte varför, men denna slipning brukar kallas Ghetto Grind.

 

 Som hjälp vid slipningen görs en 2-delad fixtur i 3D skrivaren.
 Ventilbrickan läggs i den ena halvan och en slit-bricka i den andra. 
 När fixturen sätts ihop sticker ventilbrickan ut så mycket som ska slipas av. 
 Vinkelslipen fungerar bra till detta. 
 Original-tjockleken är 10,74mm 
 Brickorna slipas av drygt en millimeter till 9,5mm. 
 Efter slipningen är det nu en betryggande marginal mellan ventilbrickan och tätningen. 
 Posted by at 20:59