Jan 252015
 

Några fästen att svetsa på avgasrören pressas fram ur 2mm rostfri plåt, i ett pressverktyg gjort av plattjärn.

Detta har visats i tidigare inlägg på länkarna nedan, men det får bli några bilder här också.

http://tomme.se/blogg/?p=547

http://tomme.se/blogg/?p=551

http://tomme.se/blogg/?p=555

 

 Ett nypressat fäste kvar i verktyget.

 

 Märkning av hål för gummi-bussningarna.

 

 Klart så långt, sedan får man kapa och anpassa fästena så att det passar där det ska sitta.

 

 Posted by at 21:31
Jan 182015
 
Slutrören till avgassystemet ska dras i ett trångt utrymme mellan tanken och ramen, för att det inte ska ska ta i någonstans tillverkas stadiga konsoler som slutrören kommer att hänga i.Konsolerna byggs av bitas som kapas fram ur fyrkants-profil.

 

Slutresultatet efter några timmars kapande och svetsande. 
Hål borras i ramen för att fästa konsolerna som kommer att sitta på ramens insida.En fixtur underlättar att få hålen på rätt ställe.

 

Konsol monterad i ramen med ett pressat fäste provmonterat.

Det är som sagt inte mycket plats för avgasröret.

 

 Posted by at 21:44
Jan 092015
 
Resten av avgassystemet efter ljuddämparna kommer att byggas nytt då jag dels inte var nöjd med hur det var draget, och så vill jag att rören ska sluta vid bakre stötfångaren och inte bakom bakhjulen som det var tidigare.Det kommer att bli ett evigt mätande, testande och pusslande med krökar och rörbitar innan det är klart, här fästs flänsarna till V-bands klammer på krökar som ska gå upp över bakaxeln.
Mer krökar har kapats till och svetsats fast, så nu är man en liten bit på väg. 
 Posted by at 20:29
Jan 082015
 
Jag tycker att Flowmaster-dämparna i och för sej låter bra men har en tendens att skapa resonans-ljud vid jämn landsvägs-hastighet som är jobbig i längden så beslut är taget att prova med andra ljuddämpare.

Först kapas Flowmaster-dämparna bort.

 

Förhoppningen är att ljuddämpare av märket MagnaFlow ska ge ett dovare ljud med mindre resonans.

Ett gammalt skrotat sågbord med stabil och plan skiva fungerar bra som svetsbord.

Allt riggas upp, mäts och kollas flera gånger in före svetsningen.

 

Precis som tidigare blir det skarv direkt efter dämparna med V-bands-klammer och den ena flänsen svetsas direkt i ljuddämparens utgångsrör.

 

 Posted by at 20:10
Jan 072015
 
För att minska risken för resonans monteras flex-rör direkt efter headersen.

Provmontage och punktsvetsning.

 

Helsvetsning på bänken.

 

Allt provas återigen i bilen för att dubbelkolla att det fortfarande passar som tänkt.

 

Systemet har tidigare varit skarvat innan X-pipen men nu blir det helsvetsat.

 

 Posted by at 19:59
Jan 042015
 

Avgassystemet ska som sagt byggas om en del, bl.a. ska det bli flex-rör direkt efter Headersen för att minska risken för spänningar och vibrationer som kan skapa resonans och sprickor.

För att systemet inte ska hänga i Flex-rören behövs fler upphängningar och det löses genom fästen som svetsas i växellådsbalken, tillsammans med gummin m.m. från länkar till krängningshämmare.

 

 Fästena som ska svetsas i växellådsbalken kapas fram med vinkelslipen ur fyrkantsrör.

 

Här syns hur det hänger ihop med fästen i växellådsbalk, krängningshämmare-gummin och ett fäste på avgasröret.

På bilden har det bara punktats fast, helsvetsning m.m. sker med prylarna på arbetsbänken.

 

 

 Posted by at 22:49