insug – Gängor

 Jag tycker att AN-nipplarna inte går ner tillräckligt när man skruvar dom i insugets NPT-gängade hål och det ser riktigt illa ut. Gängorna i insuget fördjupas med rätt gängtapp(ar).    Sådärja, nu ser det bättre ut. 🙂  

TBI-Enhet – AN-Anslutningar

 En portad TBI-enhet kan leverera mer flöde om motorn behöver, upp till c:a 400hk ska den räcka till.I stället för rör till bränsle-anslutningen blir det slangar med AN-kopplingar.  Dock är det lite tajt på undersidan vilket behöver fixas.  Med roterande fil i luft-slipen skapas frigång.  Sådärja, nu finns det t.o.m. plats för en hylsa för …

Continue reading ‘TBI-Enhet – AN-Anslutningar’ »

Kolv-stopp (TDC Finder) – Koll av Tändmärkning

 För korrekt inställning av tänd-markeringen är det bra med att kolv-stopp, jag tillverkar ett att ett gammalt tändstift och lite annat skrot.  Skallen på en insex-skruv rundas av för att det inte ska bli märken i kolven när man drar motorn mot stoppet.  Ihopmonterat.  På plats.  Passade även på att göra ett verktyg att säkert …

Continue reading ‘Kolv-stopp (TDC Finder) – Koll av Tändmärkning’ »

Svängningsdämpare – Montering

 Ett bra verktyg krävs för en säker montering av svängningsdämparen. Men,  gängorna i vevaxeln är lite skadade i början och tappen till verktyget är aningen kort, för säkerhets skull är det bäst att göra nå’t åt det. En av tapparna till verktyget borras ur och en skruv modifieras för att passa.  Typ så…  En rörsprint …

Continue reading ‘Svängningsdämpare – Montering’ »

Oljetråg & Kamkåpa – Montering

 Vid leverans är kanterna i änden på oljetråget lite väl skarpa, med lite slipning fixas det till för att packningen ska passa bra.  Dessa oljetråg kommer med en plast-packning som inte direkt ger en distinkt känsla när man drar åt pluggen.  På hydraul-firmor finns bra brickor med tätning som funkar bra.  Blir bra det här. …

Continue reading ‘Oljetråg & Kamkåpa – Montering’ »