Mar 312015
 
 Jag tycker att AN-nipplarna inte går ner tillräckligt när man skruvar dom i insugets NPT-gängade hål och det ser riktigt illa ut.
Gängorna i insuget fördjupas med rätt gängtapp(ar).

 

 Sådärja, nu ser det bättre ut. :-)

 

 Posted by at 20:58
Mar 292015
 
 En portad TBI-enhet kan leverera mer flöde om motorn behöver, upp till c:a 400hk ska den räcka till.I stället för rör till bränsle-anslutningen blir det slangar med AN-kopplingar.
 Dock är det lite tajt på undersidan vilket behöver fixas.
 Med roterande fil i luft-slipen skapas frigång.
 Sådärja, nu finns det t.o.m. plats för en hylsa för att dra fast anslutningarna.
 Typ så blir det..

 

 Posted by at 21:48
Mar 292015
 
 För korrekt inställning av tänd-markeringen är det bra med att kolv-stopp, jag tillverkar ett att ett gammalt tändstift och lite annat skrot.
 Skallen på en insex-skruv rundas av för att det inte ska bli märken i kolven när man drar motorn mot stoppet.
 Ihopmonterat.
 På plats.
 Passade även på att göra ett verktyg att säkert kunna dra runt motorn, utan att belasta centrum-bulten.

Man drar först runt motorn i rotations-riktningen mot stoppet i kompressions-fasen.

Och mäter avståndet från 0-märkningen på svängningsdämparen, här använder jag ett måttband.

Sedan drar man runt motorn åt andra hållet mot stoppet och åter mäter avståndet, då ser man om tändnings-märkningen stämmer eller inte och med justerbar märkning går det att justera till det stämmer.

 Det går även att använda en tejp där man ritar på båda stoppp-lägena mäter avstånden och kollar om det ligger på mitten.

 

 Posted by at 21:42
Mar 282015
 
 Ett bra verktyg krävs för en säker montering av svängningsdämparen.

Men,  gängorna i vevaxeln är lite skadade i början och tappen till verktyget är aningen kort, för säkerhets skull är det bäst att göra nå’t åt det.

En av tapparna till verktyget borras ur och en skruv modifieras för att passa.
 Typ så…
 En rörsprint låser ihop delarna.

 

 Och monteringen går som en dans! :-)

 

 Posted by at 21:37
Mar 222015
 
 Vid leverans är kanterna i änden på oljetråget lite väl skarpa, med lite slipning fixas det till för att packningen ska passa bra.
 Dessa oljetråg kommer med en plast-packning som inte direkt ger en distinkt känsla när man drar åt pluggen.
 På hydraul-firmor finns bra brickor med tätning som funkar bra.
 Blir bra det här.
Kamkåpan från Edelbrock är 2-delad så att man ska kunna ta bort den utan att lossa oljetråget, del 1 innehåller spåret för tätningen mot oljetråget.
Hålen gradas innnan montering, skarpa kanter gillar vi inte.
 

Montering på G.

 

 

 Posted by at 21:28