Jan 102016
 

Hittills har jag kört med Impalans original-utväxling, 3.08, med med TH700 R4 växellåda som har överväxel + Lock Up converter kan man gott kosta på sej lite roligare och accelerations-vänligare utväxling utan att det påverkar komforten på landsvägen för mycket, så det kommer att bli en utväxling på 3.73 och det ska bli riktigt intressant att känna på hur det funkar.

P.g.a. tidsbrist kommer jag inte att utföra jobbet med byte av utväxlingen själv utan tar hjälp av någon som har längre erfarenhet av detta.

I samband med detta jobbet blir det även lite andra förändringar, som byte av övre och nedre bärarmar till kraftigare saker från Global West då originalen, i bockad plåt, känns aningen svajiga när man gasar på lite, sedan har de nya bärarmarna kul-leder i främre änden som gör att det blir mindre brytningar under fjädringsrörelserna.

Impalan på Pallbockar och demonteringen av bakaxeln påbörjas.

 

Bakaxeln är lös och ska lyftas ner genom balanskonst med 12-bultad bakaxel på garagedomkraft, hur ska det gå?. :-)

 

 Ok, så långt…

 

 Minsann, det gick bra utan missöden!

 

 För att kunna transportera bakaxeln på ett bra och säkert sätt, utan risk för att skrapa bort färgen som jag jobbat med att få dit eller skada bromssköldarna, snickrar jag till en transport-ram av reglar, ramen har ben i hörnen så att det går att komma under med en pall-vagn för att det ska vara enkelt att flytta den.

 

 När axeln är borta passar jag på att testa så att bärarmarna passar mot ramen, och det var inga som helst problem. :-)

 

 

 Posted by at 20:48