Rör till Automatlåde-kylaren

Jag tänkte ge mej på att försöka bocka rostfria 3/8″ rör för ledningarna mellan TH-700 växellådan och oljekylaren då jag hoppas att det ska bli snyggare än att ”bara” dra slangar.Det sitter ju också rör, eller rör/slang kombination som original på dom flesta bilar med automatlåda, men kombinationen TH-700 och separat kylare fanns inte på 1966 Impala, så då blir det till att smida själv.

Jag räknar med att köra med slang en bit på mitten, dels för att det blir enklare att tillverka och så blir det lite flexiblare så att risken för sprickbildning minskar.

Många provningar under bilden blir det…

 

 

5 Comments

  1. Ska göra samma sak om ett tag fast i alu-rör. mina original pajade. har haft en skitful mix av kopparrör och slang som blev en nödlösning när lådan var nere. Du har säker tänkt på det och längden på rören på bilden antyder att så är fallet, Men när du säger slang på mitten får jag en bild av att du tänkt dig bli av med lite rörkrökning förbi motorn med hjälp av slang. Om det är så du tänkt kom ihåg att värmen runt grenröret tar hårt på slangen. Det är bland annat därför jag ska göra om. Att det är skitfult lider jag bara av en gång om året när jag byter oljefiltret. Men slangen börjar se rätt fort så den har jag bytt minst en gång på 5 år vilket är mycket då bilen bara rullat 200-250 mil per år.

  2. En av anledningarna till att jag väljer rör till lådan är just att jag inte vill dra slangar i närheten av avgasrör/headers.
    Det blir rör från lådan till motorns framkant (första försöket på bilden), sedan några decimeter slang (Rostritt omspunnen) och till slut lite mer rör till den externa automatlåde-kylaren som sitter framför vattenkylaren.

  3. Tomme, tänkte du aldrig på kromade kopparrör för badrum? Enklare att bocka men finns förstås bara i millimetermått. Jag har sådana med en tum/mm övergång vid lådan. Funkat bra nu i 6 – 7 år utan slangbit för flex. Annars är det förstås rätt med flexbit. Dina rör är styvare. Har man någon böj på kopparröret så tar det upp flexet antar jag.
    Men du kör väl riktig koppling till slangbitarna också? Det blir ju en del tryck i rören.

    Meka på //

  4. Jodå Tibban, jag har tänkt på vvs-rören men kände mer för rostfritt i tum-dimension.
    Man behöver nog egentligen inte ha slangbitarna, det finns ju färdiga rör i rostfritt att köpa så det ska väl hålla, men det är betydligt svårare att bocka så pass långa rör med alla bockar som det blir från lådan till kylaren i fronten då är det enklare att dela upp det och då har jag bestämt mej för slangbitar lite för säkerhets skull.
    Givetvis blir det riktiga kopplingar i övergången mellan rör och slang, möjligtvis pressat direkt på rören i ena änden, ska kolla med slangservice om det går att pressa till en slang-anslutning på röret.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *