Renovering av Positionsljus, Backljus och Skyltbelysning

Jag har samlat ihop till ett lite längre inlägg den här gången och jobbet på bilderna i det här inlägget har pågått i några dagar, p.g.a. sådant som  torktider m.m.

 

Lamp-husen har förberetts för lackering med rengöring, stålborstning och slipning. 

Torkar-motorn får vara med på ett hörn också.

 

Områden som inte ska lackas maskeras.
Eastwoods sprayfärg Clear Zinc, som ska efterlikna el-förzinkning, har sprutats på.I ärlighetens namn ska jag erkänna att jag hade hoppats att det skulle bli mer zink-liknande än vad det blev… 
Kablarna till ett av blinkers/positionsljusen var skadade i branden och skarvas med nya kablar.För att göra lite smäckra skarvar funkar det bra att ta ur metall-hylsan ur en vanlig press-skarv.
Skarv-hylsan pressas på kablarna med en press-tång för o-isolerade kabelskor.
Med krympslang på blir det ganska snygga och bra skarvar.
En bit Systoflex-slang har skarvats mot original-slangen med en bit krympslang över skarven.Kontaktstycket som används i original (Övre på bilden) finns inte att få tag på så jag använder i stället Weather Pack kontakter som är riktigt bra med gummitätningar.Jag kommer senare att byta till Weather Pack även på det andra blinkers/positionsljuset.

 

 

Alla lamphusen lackade, med vitt i området innanför glaset och svart utanför på den del som syns från stötfångare och frontplåt.
På backljusen och skyltbelysning har kablarna slitits ur och behöver ersättas, men koppar-knopparna som bildar kontakt-yta mot glödlampan fanns kvar och kan återanvändas efter upp-borrning där kabeln suttit pressad.
Koppar-knopparna löds sedan fast på kabeln, det gäller att inte glömma fjädern som ska vara med.
Skyltbelysning klar för montering.
Monterat och klart, och lyser gör det också! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *