Luftning av Bromsar med Tryckluft

För att kunna lufta bromsar själv har jag gjort ett extra lock till huvudcylindern med anslutning för trycklufts-slang.

Med c:a 1 bars tryck på bromsvätskan i huvudcylindern trycks den fint genom systemet när en luftnings-nippel öppnas.

På det viset luftas bromsarna enkelt av 1 person.

 

ac0-jpg_l-8130413 Locket har kapats till ur en 5mm aluminiumplåt.Och hål har borrats för fäst-skruvarna och snabbkopplings-nippel.

 

58c-jpg_l-7675367 På undersidan kontaktlimmas gummiduk så att det ska bli tätt så att det inte läcker luft. 
fb3-jpg_l-9549635 Monterat. 
1ce-jpg_l-6600594 Slang, med trycket avstängt, kopplas in. 
d2a-jpg_l-6086867 Trycket vrids upp på regulatorn till c:a 1bar, vilket räcker gott för att trycka oljan genom systemet. 
d11-jpg_l-2108222 Oavsett vilken metod man använder vid luftning av bromsar är det bra att se till att huvudcylindern är i våg för att minimera risken för luft-fickor. 

3 Comments

  1. Jag har (och kanske flera GM A-body) en naturligt bakåtlutande huvudcylinder som vid montering krävde ”förluftning”. Bäst hade varit om det funnits en luftningsnippel i framkant på huvudcylindern. Alternativet att få den i våg är att hissa upp bilen dramatiskt i bak under luftningen. Förresten, har du så stor volym i huvudcylindern att du är säker på att den inte går torr när du ”tryckluftar” så där?

  2. Med tom huvudcylinder (Ny el. renoverad) är det bäst att lufta den utanför bilen (i skruvstycke, s.k. Bench Bleeding) med rör/slangar som leder tillbaka bromsvätskan till behållaren och hand-pumpa tills det inte kommer luft.
    Jag har för mej att jag sett luftnipplar på huvudcylindern på någon bil…
    Annars kan man köra lite hillbilly style och lossa på bromsrören vid huvudcylindern för att lufta där, men då dräller det bromsvätska som tusan och det vill man ju inte. 😉

    Hursomhelst hade jag mekat med en del prylar nära huvudcylindern och utifall det slunkit in någon luftbubbla pallade jag upp bilen så att huvudcylindern kom i våg så att luften i.s.f. skulle åka med ut.

    Man får ha lite koll på hur mycket man tappar ur vid luftningen så att det inte blir tomt i huvudcylinderns behållare, och så får man ta bort locket och fylla på efter ett tag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *