Bakaxeln Demonteras inför byte av Utväxling

Hittills har jag kört med Impalans original-utväxling, 3.08, med med TH700 R4 växellåda som har överväxel + Lock Up converter kan man gott kosta på sej lite roligare och accelerations-vänligare utväxling utan att det påverkar komforten på landsvägen för mycket, så det kommer att bli en utväxling på 3.73 och det ska bli riktigt intressant att känna på hur det funkar.

P.g.a. tidsbrist kommer jag inte att utföra jobbet med byte av utväxlingen själv utan tar hjälp av någon som har längre erfarenhet av detta.

I samband med detta jobbet blir det även lite andra förändringar, som byte av övre och nedre bärarmar till kraftigare saker från Global West då originalen, i bockad plåt, känns aningen svajiga när man gasar på lite, sedan har de nya bärarmarna kul-leder i främre änden som gör att det blir mindre brytningar under fjädringsrörelserna.

e26-jpg_l-8601312 Impalan på Pallbockar och demonteringen av bakaxeln påbörjas.

 

115-jpg_l-9092399 Bakaxeln är lös och ska lyftas ner genom balanskonst med 12-bultad bakaxel på garagedomkraft, hur ska det gå?. 🙂

 

3fa-jpg_l-9871734  Ok, så långt…

 

f02-jpg_l-2878792  Minsann, det gick bra utan missöden!

 

36c-jpg_l-4681239  För att kunna transportera bakaxeln på ett bra och säkert sätt, utan risk för att skrapa bort färgen som jag jobbat med att få dit eller skada bromssköldarna, snickrar jag till en transport-ram av reglar, ramen har ben i hörnen så att det går att komma under med en pall-vagn för att det ska vara enkelt att flytta den.

 

af3-jpg_l-8685817  När axeln är borta passar jag på att testa så att bärarmarna passar mot ramen, och det var inga som helst problem. 🙂

 

 

4 Comments

  1. Jodu Tibban, Dessutom har 700-lådan lägre utväxling på 1:an & 2:an med 3.06/1.62 jämfört med 2.52/1.52 på 350 och 2.48/1.48 på 400 lådorna, så nu blir det riviga starter! 🙂

    Och samtidigt ändå behagligt varvtal på 4:an med överväxel på 0.70 och Lock Up converter.

  2. Med 3,73:1, så får du en slutväxel på 2,61:1 med överväxeln, plus att det sedan inte slirar någonting med lock-up:en i. Men det där visste du väl redan? Jag har en Caprice -78 Coupe, och den har 2,41:1 i bakaxeln, men då ingen lock-up förstås. Cruisar fint på motorvägen, men riktigt jobbigt för motorn vid rödljusen. Köpte en 3,73:1 utväxling, och en preppad TH200-4R låda, och en lock-up turbin till det, med 2000rpm i stall. Borde hugga iväg lite bättre vid rödljusen.

    Hittade denna blog nu, så nu blir det ännu en till blog att hålla koll på.

  3. Jodå Kjelle, jag har räknat med det, sen spelar hjulens diameter också in och jag har 275/60 R15 som är 28″ i diameter.
    Jag tror det blir lagom på gatan med bra körbarhet.
    Vi har åkt Caprice -91 HGW med 305 & TH 700R4 som familjebil i många år och det var ingen accelerations-raket men bra ekonomi med nästan tomgång på landsvägen. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *