Montering av framfjädrar

Tack Tibban, det var du som ledde in mej på vägen till vad som skapade metoden som visas i detta inlägg! 🙂

b6b-jpg_l-9691330 Tänkte idag ge mej på att montera framfjädrarna, med det nyköpta verktyget som verkar så bra.

För att inte skrapa bort för mycket färg från fjädrarna fästs remsor av gummiduk på insidan av klorna.

Vid provspänning av en fjäder på bänken visar det sej att klorna ganska lätt tappar taget om fjädern eftersom gummiremsorna gör att fjädern inte går in lika djupt i klorna som utan gummi.

Eftersom det är stora krafter i en ihopklämd fjäder till en stor bil känns det som en lite väl riskabel lösning och funderandet efter en alternativ lösning börjar…

Men vänta, Tibban nämnde i en kommentar nå’t om att använda en gängstång!

b00-jpg_l-8823325 Sagt och gjort, fram med en gängstång, leta lite skrot och borra hål i för att använda som mothåll under bärarmen, långa muttrar för att gängorna inte ska skära så lätt, plaströr (16mm VP-rör) för att skydda lackerade delar från vassa gängor och lite brickor.

Let’s Go!

157-jpg_l-6028309 Det här kan nog funka, känns ganska bra och det verkar inte gå alltför tungt att skruva ihop med muttrarna heller! 🙂
1d6-jpg_l-6981608 Lite gummiduk på fyrkantsröret som agerar mothåll under bärarmen för att skydda lacken.
0a5-jpg_l-9089601 Brickor av olika diametrar, mindre underst och större överst för att belastningen ska hamna i botten på kragen till stötdämparen så att den inte deformeras av kraften.
bb1-jpg_l-1051446 Det går förvånandsvärt lätt att skruva ihop fjädern så att bärarmen hamnar i läge för att stoppa i axeln.

Jag bytte faktiskt tag en gång och flyttade gängstången lite inåt för att få lagom balans på bärarmen.

f3a-jpg_l-5301283 Skruva lite till och det går att sätta dit spindeln också.Och reaktionsstaget (Strut Rod) när man ändå är på G.

Se’n är det bara att lugnt lossa muttrarna på gängstången och allt sitter på plats.

Det var nog den smärtfriaste fjädermontering jag varit med om!
Inget strul med invändiga fjäderspännare inträngda i fjädern, mindre risk att skada nylackade delar, helt enkelt en kanonbra metod.

Det skulle nog gå att vidareutveckla till att köra med en hydraulisk dragcylinder från en riktsats i övre änden, i stället för muttrar, då kan man köra med slät dragstång som ger ännu mindre risk för lackskador.

Tack igen Tibban för tipset! 😀

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *