jan 072011
 

Tänkte här förmedla några tips om hur man kan göra egna bränsleledningar i rostfritt som kan anslutas till andra rör eller slangar via kopplingar i AN eller JIC standard. AN och JIC kopplingarna har båda 37 graders konor för att täta, skillnaden är att AN-standarden är för flygindustrin och har lite högre och noggrannare toleranser än JIC som används mest till hydraulik inom schakt och entreprenad branschen. AN är också vanligt inom motorsport, men många gånger går det lika bra med JIC kopplingar, speciellt i gatbilar.

Bränslerör i rostfritt levereras ofta på rulle, mest för att det är billigare att frakta än långa raka rör.
Problemet med rör på rulle är att det kan vara lite jobbigt att få dom raka och snygga som vi ju vill ha det på våra bilar.

Då kan det vara användbart med en rör-riktare som den hembyggda på bilden, det finns givetvis även färdiga sådana att köpa.

När röret riktats är det dags att bocka det igen, så att det passar på fordonet.

Här används lämpliga rör-bockningsverktyg för rostfria rör är ingen man bockar för hand.

Man jobbar sej fram en bock i taget och många provmonteringar blir det innan man är klar.

Hur får man då det raka och släta röret att passa mot AN/JIC kopplingarna?
Jo man konar röret i änden och använder stödhylsor och tillhörande muttrar.
Trä först upp mutter och stödhylsa på röret, det är lätt att glömma tro mej.
In med röret i koningsverktyget.
Mitt koningsverktyg har inte stansar för 37 graders konor så jag har svarvat en egen.
Kläm ihop verktyget med röret väl fastsatt.
Och resultatet är en snygg och rak kona med rätt vinkel.
Kommer dom att passa ihop?
Jajamen! 🙂
Monterat på bilen kan det bli typ så här.
Ett annat exempel.

Lämpligtvis använder man dessutom fästen i ramen som man sätter AN/JIC skottgenomföringar (Bulkheads) i för att få en stabil övergång i skarven utan onödiga belastningar på rören, det kommer också att tillverkas och monteras här inom kort.

 Posted by at 23:37

  9 Responses to “Rostfria bränslerör med anslutning till AN/JIC”

  1. Lika roligt varje gång att kolla dina lösningar. Det blir så himla bra hela tiden. Håll ut nu tills det är klart.

  2. Tack Tibban!

    Man gnor på så gott man kan vet du…
    På senaste tiden har det vita eländet som ramlat ned från ovan tagit en massa tid från viktigare saker, men man får göra det bästa av den tid som finns.

    /Tomme

  3. Hej Tomme,

    Har du något tips på vart man kan hitta ett sådant koningsverktyg i Sverige eller utomlands, som inte kostar skjortan? Gjorde du en egen 37 graders ”hona” också eller kör du din egensvarvade 37 graders ”hane” med en 45 graders ”hona”?

    Har hittat dessa koningsverktyg på ebay under namnet Eastwood flaring tool men de är hyggligt dyra. Dock finns det ett tillbehör med en verktygssats för 37 graders koningar ifall du är intresserad:

    http://www.ebay.com/itm/Eastwood-37-Degree-Flare-Die-Set-for-25304-Brake-Line-Flaring-Tool-/231245579610?hash=item35d74f855a&item=231245579610&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr

  4. Hej Daniel,

    Koningsverktyget jag använder kommer från Biltema:

    http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Dubbelkoningsverktyg-191260/

    Den är misstänkt lika Eastwoods. 😉

    Jag kör med 37 graders hane i 45 graders hona, kanske inte helt korrekt men har gett hyfsat resultat.

    37 graders satsen du hittade ser helt klart intressant ut! 🙂

  5. Tack Tomme!

    Såg ju på bilderna att det var biltema men hittade den inte på deras hemsida. Antog att den utgått.

    Ska köpa en sådan och beställa hem 37 graders satsen. Svarvade du egna rullar till din rör-riktare? Eller vet du vart man kan köpa sig just bara rullarna? Har inte tillgång till svarv och skulle vilja göra en riktare för 1/4″ rör och eventuellt även en för 3/8″

    Här är en annan länk till lite ”bra att ha info” om just koning av rör för JIC och AN anslutningar:

    http://www.hoseandfittingsetc.com/technical-info/jic-tube-end-assembly/

  6. En fråga till: Har du några tips på vart man hittar rör på spole? både rostfritt och alu är av intresse. Att köpa från någon race-shop är ointressant tycker jag då de tar hutlösa priser. Borde finnas fler användningsområden än bilar och motorsport och därmed gå att hitta till mer normala priser.

  7. Hej Daniel,

    Rullarna till riktaren gjorde jag av linhjul som jag köpt på Bauhaus, dock inga lager i dom.
    Såg att Eastwood hade en intressant riktare, men det kostar ju en del innan den är hemma, den och andra riktare finns även på:

    http://www.summitracing.com/int/search/part-type/tubing-straightener?SortBy=Default&SortOrder=Ascending&tw=straighte&sw=Tubing%20Straightener

    Tack för länken, den var användbar och nyttig! 🙂

    Rör på rulle köpte jag från Summit Racing i USA, det var då rör med svets-söm, vilket kan strula lite då den ju hamnar i konan och kan ge lite problem med tätning, därför gjorde jag några konor i koppar.
    Nu hade jag nog kostat på sömlösa rör.

    Senaste inköpen från Summit har jag beställt via Stefan Gustafsson på Brillko Racing/Engineering: http://www.brillko.com/ Han beställer kontinuerligt, med flygfrakt, så det är hemma på någon vecka.

  8. Hej Tomme

    Blev intresserad dina rostfria bromsrör. Var köpte du din rulle i rostfritt? För övrigt ett fint jobb du gjort, trots att jag är en merca bög sedan många år.

    Mvh

    Jari Talso från Västerås

  9. Hej Jari,

    Tack för uppskattningen! 🙂

    Bromsrör och Nipplar är köpta från Summit Racing i USA http://www.summitracing.com/.

    Det finns ganska många firmor i Sverige som kontinuerligt tar hem från Summit så det går ganska snabbt och smidigt.

    /Tomme

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)