jan 152011
 
Dags för kaross och chassie att åter mötas och karossen måste lyftas upp en bit för att chassiet ska kunna rullas på plats.
Brr, hoppas du inte behöver möta snö och kyla så många gånger mer.

Chassiet på väg in till karossen.

Som väntar på hög höjd.
Det närmar sej.
Halva inne! 😉
Och nu hela.
Dags att börja sänka karossen.
Nu börjar det påminna om en bil igen.

Och inget av de nya rören tar i karossen någonstans! 🙂

En liten milstolpe är det allt.

 Posted by at 18:00

  5 Responses to “De tu mötas åter och slutligen.”

  1. Grattis Tomme. En milstolpe är passerad. Vi gjorde detsamma på Karins kusin Björns GTO -66 i lördags. Men den karossen är lackad och chassiet hade motorn färdigbyggd och monterad. Tror kanske inte han blir klar till sommaren i alla fall men vi hoppas.
    Vi hade en motorlyft i bakluckelåset och en timmertraktor med gripklo i fram. Nåja, vi satte lyftbanden i gripklon :-). Väldigt enkelt var det att rulla under och sänka ner. Hur gick det med dina ramkuddar? Björn fick en lucka på 1-2 cm i fram under torpeden. Bilen liksom väger på kuddarna under dörrarna. Hoppas det räcker att dra ihop dom så frambultarna kan ta gäng och pressa ner torpeden. I annat fall blir det att skimsa bak eller fram. Cabbar är enklare att spänna ner så där eftersom dom bångnar lättare men dörrspringorna kan ju bli kul om det blir fel.

  2. Hej och tack Tibban!
    Det finns massor av mer eller mindre bra varianter på att lyfta karosser av och på chassin och det skulle nästan vara intressant att se en sammanställning.
    Min kaross ligger jämnt på alla kuddarna, jag var lite fundersam på hur det skulle gå för karossen har ju varit upphängd i snurran ganska länge och uppallad i flera omgångar men det är tydligen bra virke i den.
    Kul att Björn är starkt på G, så vi snart får se ytterligare en fräsh och nyfixad GTO på vägarna! 🙂

  3. Hurra!
    Mvh Fadern

  4. Tack kära far! 🙂

  5. När man tar bort fjädern ur framvagnen och inte vill riskera att få alla tänder utslagna kan man ta garagedomkraften under bärarmen och sedan dra spånnbandet runt övre bärarmen och under domkraften. sedan spänner man så mycket man vill. Då får man bra kontroll på jobbet. Funkar lika bra när man ska montera.
    Hoppas jag lyckades förklara vettigt. Jag har iaf gjort så här i många år.
    Lycka till med mekandet

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)