Koniska Kopparbrickor Tätar Trilskande Bränslerör

Rören som använts till bränslesystemet är inte sömlösa utan svetsade så dom har en längsgående ”söm” och den kan orsaka lite strul med tätningen i konan.

Givetvis finns det sömlösa rör men dom är bra mycket dyrare och lite svårare att få tag på.

Vid provkörning av bränselsystemet med bensin i tanken och elpumpen igång visade det sej så klart att det fuktade lite vid några skarvar och eftersom jag inte ville dra åt hårdare än vad jag redan gjort p.g.a. risken att röret spricker i konan blev det till att hitta andra lösningar.

Av 0.7 mm glödgad kopparplåt klipps några brickor till.
Ett verktyg har gjorts av delar från JIC/AN kopplingar och en skruv som svarvats till lite.
Så här ska det användas i svarven.
Först trycks all brickorna fast och svarvas till rätt diameter.
Sedan en bricka i taget.
Trycks till och formas.
Till en konisk bricka.
Typ så där.
Ska det passa?
Jomen,det verkar nog kunna funka.
Jepp, och efter montering på bilen är nu alla skarvar täta. 🙂

4 Comments

  1. Jag tror koppar funkar bra med del flesta (alla?) bränslen, då är det värre med aluminium som inte ska passa så bra med alkohol-haltiga bränslen typ metanol, E85..och det är en av anledningarna till att jag valt rostfritt till bränslerören.

  2. Vad hittar man rör som är typ 12mm utvändigt ..Måste ha mängden soppa …finns det alu rör på rulle eller är det bättre med rostfria rör …ska bara köra med bensin …

    MVH Lars Thenander

  3. Det blir typ 1/2″ då, det finns både rostfritt och alu, jag tycker rostfritt känns säkrare men mycket jäkligare att bocka och kona.
    Alu på rulle finns nog hos många speedshops, som Hansen, Persåker, Löven m.fl.
    Och givetvis dom i USA som Summit, Jegs…
    NBM Hydraluic i Sthlm har en hel del för bilar också och kan nog få fram både rostfritt och alu.
    Sedan finns dom som håller på med industri-rör som t.e.x. Swagelok och där finns det stora sortiment på rostfritt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *