Bränsleslangar med Pressade Kopplingar

Mellan de rostfria bränslerören som sitter längs ramen och tank/bränslepump i bak och motorn i fram ska det vara slangar för att inget ska spricka p.g.a. rörelser (vibrationer finns ju inga i en Cheva!). 😉 Jag har provat in lämpliga längder av slangarna och fått JIC-kopplingar pressade i ändarna av Slangservice i Uppsala (JIC är …

Continue reading ‘Bränsleslangar med Pressade Kopplingar’ »

Bränslepump och filter kommer på plats

Fästen för att montera bränslepump med filter har bockats till av aluminiumplåt och passas in efter golvets form. Provmonteras här med Cleco-klämmor. Pump med för och efter-filter monteras på en plåt som gjorts tidigare och den sitter med gummibussningar i fästena på förra bilden för att försöka minimera ljud från pumpen i karossen. En ledning …

Continue reading ‘Bränslepump och filter kommer på plats’ »

Rullkamsblock kan vara bra att ha

Cheva’s smallblock motorer fanns fr.o.m. 1987 med rullkam som original dock inte truck-motorer (van’s pickuper m.m.) utan det var bara i personbilarna. Truck-blocken är heller inte anpassade för rullkam från fabrik och det krävs då lite mer prylar för att eftermontera det i ett sådant block. 350 blocket som just nu sitter i impalan är …

Continue reading ‘Rullkamsblock kan vara bra att ha’ »

Raggarbilsrally – Rebel Run

Man kan inte bara ligga i verkstan och skruva, idag har jag åkt raggarbilsrallyt ”Rebel Run” med Tibban och Demert i Tibbans GTO Cab. Starten gick från Uppsala Rebels klubblokal och det var mycket bilar som köade inför starten. Coola gubbar! 😉 Under rallyt’s 10 mil var vi hela tiden omgivna av fina jänkare. Vi …

Continue reading ‘Raggarbilsrally – Rebel Run’ »