Start-solenoider – Montering + Kabel

Start-solenoiderna har fått sin plats på en av ramarna i bagage-utrymmet och en kabel från huvud-strömbrytaren har gjorts i ordning enligt nedan.  Ett tips för att hålla ihop trådarna så att det blir lättare att få in dom i kabelskon är att använda en slangklämma.  För att pressa kabelskor till en kabel på 50mm² krävs …

Continue reading ‘Start-solenoider – Montering + Kabel’ »

Dubbla Startsolenoider – Fäste och bryggor

Med batteriet i bagageutrymmet finns det många idéer om hur man ska lägga upp kablage till startmotor och resten av elsystemet. I detta fall blir det en kabel på 50 mm² från batteriet till startmotorn, men den passerar dubbla start-solenodier som styrs av tändningslåset så att den grova kabeln bara är strömförsörjd när man vrider …

Continue reading ‘Dubbla Startsolenoider – Fäste och bryggor’ »

Fästbyglar till Mätarhus

Tanken är att mätarna ska hållas fast i mätarhuset med en skruv mitt i bak som skruvas i en bygel som monteras i mätarnas fästskruvar.   Jag designade två varianter i TopSolid 7, på bilden syns en av dom.   Bygeln provmonteras virtuellt på en mätare i TopSolid. I en genomskärning av det kompletta mätarhuset …

Continue reading ‘Fästbyglar till Mätarhus’ »

Fäste till Huvudströmbrytaren konstrueras

En huvudströmbrytare är bra att ha, speciellt med batteriet i bagageutrymmet, och då måste man bestämma sej för var brytaren ska monteras. Efter en del funderande har jag bestämt mej för att sätta den intill bakluckans gångjärn.   Ett fäste behövs för att montera brytaren och jag har börjat bygga ett av lite järn-skrot.   …

Continue reading ‘Fäste till Huvudströmbrytaren konstrueras’ »

3D Printing – Mätarhus

Jag vill ha några extra mätare i Impalan men vet inte riktigt hur dom ska monteras så jag provade att designa en egen variant på separata mätarhus för att testa om det kan vara något att använda.   Mätarhuset har ritats i TopSolid 7 som är en helt ny generation av CAD-system från Missler Software. …

Continue reading ‘3D Printing – Mätarhus’ »

Ramar för Bagagerums-paneler

Några fler bitar till ramarna har kapats till så att svetsning kan påbörjas.   De övre rören har böjts för att följa formen vid öppningen till bakluckan där även blindnit-muttrar monterats för infästning av ramarna.     När man gör sån’t här märker man att bilar inte är perfekt symmetriska och lika på båda sidorna, …

Continue reading ‘Ramar för Bagagerums-paneler’ »

Ramar för bagagerums-paneler

Jag räknar med att göra paneler längs sidorna på bagage-utrymmet för att dölja batteri och skapa möjlighet för extra förvarings-fack. Ramar i 15x15mm fyrkants-rör används för att skapa en ram-struktur att fästa panelerna, och lite annat, vid.   För att följa golvets form bockas rören genom att värmas med gas-svetsen och bockas i en temporär …

Continue reading ‘Ramar för bagagerums-paneler’ »

Batterifäste-Tillverkning klar

Nog med trams, nu får det duga!   Här är delarna till batteri-fästet. Och och det monteras i följande ordning:   Vagnsbultar används för att skruva fast botten-ramen i bagage-golvet.   En gummiduk med hål för vagnsbultarna läggs på.   En tunnare gummi-duk läggs på.   Drag-stängerna monteras.   Batteriet ställs på plats.   Övre …

Continue reading ‘Batterifäste-Tillverkning klar’ »