Okt 302010
 
På grund av alla prång och skrymslen måste lackeringen invändigt göras i etapper och här är det området runt baksätet som blivit grundat med CA-Primer och topplackat med mattsvart PPG.

På bilden är det nylackat och det kommer att bli mer matt när den torkat ordentligt.

 Posted by at 15:29
Okt 242010
 


När man ändå är sliptagen på invändiga ytor är det lika bra att köra igenom bagageutrymmet också.

Original är det ganska sparsamt lackerat på undersidor som under bakruta, hatthylla och bakskärmarna och där bildas det därför med tiden en del ytrost som det är bra att få slipa av för att sedan grunda ock lacka ordentligt.

Bagageutrymmet kommer att lackeras med så kallad ”Splatter” färg som är en slags stänkfärg och är vanlig i bagaget på USA bilar, jag räknar med att köra med Svart/Grå splatter.

Bakrutefalsen hade några små rostporer som gjorts rent och behandlats med Brunox rostomvandlare för att förhindra vidare rost.

Även en del ytor inne i bagaget som inte går att komma åt att slipa helt plåtrent kommer att behandlas med Brunox innan grundning med CA-Primer och topplack.

 Posted by at 21:15
Okt 082010
 
Det är ganska svårt att få tag i en konsoll till 1966 Impala, en del säger att det beror att konsollerna 1966 var tillverkade i plast, till skillnad från dom t.o.m. 1965 som är gjorda i metall, och därför har många av dom spruckit och skrotats med åren.

Jag har i.a.f. fått tag i en konsoll för automatväxel, i bättre begagnat skick som får snyggas till så att den blir presentabel.

Bl.a. ska jag försöka kombinera konsollen med en B&M Megashifter som är på väg hem, originalförespråkarna må vrida sej i plågor men jag bygger bilen för mej och på mitt sätt. 😉

Det är i princip en (okomplett) hög med lösa delar till en konsoll, men det var jag medveten om innan köpet.

Bl.a. saknas fästena för att montera konsollen i golvet och om det är någon som har bilder på hur dom ser ut mottages det tacksamt.

 Posted by at 20:46
Okt 032010
 
Det är lika bra att ta bort bakrutan för att slipa rent, lacka och limma om så att man vet att det är tätt ordentligt.

Det visade sej att verkligen var nödvändigt för den hade börjat lossna lite i ena hörnet så att de kunde börja läcka in vatten och ställa till skada.

 Posted by at 22:16
Okt 032010
 
Kromlisterna runt rutorna kan vara lite trixiga att få loss från clipsen som dom sitter fast med, men i handboken för Fisher karosserna till GM 1966 visas bilder på ett verktyg för ändamålet.

Med den bilden som förebild tänkte jag försöka göra ett liknande verktyg, först måste lämpligt material hittas och jag fundera på att ev. modifiera en kniv, det kanske skulle gå att robba en ut köket, men så fick jag ögonen på en bit av en stålskala som tidigare kapats av för något viktigt ändamål och det skulle nog funka bra.

Fram med vinkelslipen, i med en kapskiva och en stund senare liknade det nästan ett användbart verktyg för att ta bort kromlister.

Verktyget stoppas in under kromlisten så att spetsen kommer in bakom clipset som håller listen på plats.

Man får öva några gånger för att få in rätta känslan men sedan funkar det bra.

Med listen borta syns det hur spetsen på verktyget ska in bakom clipset, sedan viks verktyget åt sidan så att clipset fjädrar undan och släpper taget om listen och den lossnar.
 Posted by at 22:11